Slappe Europese CO2 normen goed voor auto's met overgewicht

19/12/2007 15:22



Stichting Natuur En Milieu



Vandaag publiceerde de Europese Commissie de eerste voorstellen voor CO2-eisen aan personenauto's. Stichting Natuur en Milieu is teleurgesteld over de inzet van de Commissie. Mirjam de Rijk, directeur van Natuur en Milieu: 'Het was al treurig dat de auto-industrie haar eigen vrijwillige doelen voor CO2 reductie niet haalt. Na flinke lobby van de Duitse auto-industrie zijn de voorgestelde wettelijke normen nu nóg slapper dan de vrijwillige afspraken. Bovendien is de manier waarop de CO2-doelen gehaald moeten worden een garantie voor falen, want zware auto's worden bevoordeeld.'

De Europese Commissie stelt voor om nieuw verkochte auto's vanaf 2012 gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer te laten uitstoten. 130 gram per kilometer is een afzwakking ten opzichte van doelstelling van 120 gr/km die de auto-industrie zichzelf al in 1995 gesteld heeft. Het is onbegrijpelijk dat anno 2007, het jaar waarin het klimaatprobleem centraal staat, de normstelling voor auto's daar niets van laat zien. 'Duitsland wint, het klimaat verliest,' aldus De Rijk.

Erger nog, dit voorstel biedt absoluut geen garantie dat die gemiddelde uitstoot gehaald wordt. De Commissie stelt voor om de CO2 standaarden te baseren op het gewicht van de verkochte auto's: hoe zwaarder de auto, des te meer CO2 deze mag uitstoten. De Rijk: 'Producenten van grote auto's krijgen door dit voorstel een onevenredig voordeel. Het is gunstig om er een kilootje bij te doen, want dan mag je meer uitstoten. Gewichtsreductie is de meest logische en effectieve manier om je brandstofverbruik en energie-efficiëntie te verbeteren. En daar stuurt het Commissie voorstel dus niet op. Terwijl er betere systemen zijn, zoals net besloten in de Verenigde Staten'. Het Amerikaanse systeem stuurt op de oppervlakte van de auto, niet op gewicht. Daarmee wordt een familieauto rechtstreeks vergeleken met een zware SUV, omdat die dezelfde oppervlakte hebben. Maar de gezinsauto is door z'n lagere gewicht een stuk zuiniger. Zo creëer je een race om auto's zo licht en zuinig mogelijk te maken.

Wederom blijkt dat de Europese Unie er maar niet in slaagt haar klimaatdoelen om te zetten in concreet bronbeleid voor de transportsector. Dit Commissievoorstel is slecht nieuws voor Nederland. In het Programma Schoon? stelt het kabinet de ambitie om 30% CO2-reductie te realiseren in 2020, waarvan de automobiliteit een flink deel moet realiseren. Daarvoor zijn zuiniger auto's absoluut noodzakelijk. 'Ministers Cramer en Eurlings rekenen erop dat Europa ervoor gaat zorgen dat die zuiniger auto's er komen. Dit voorstel is voor hen een bitter kerstcadeau van de Europese Commissie.'

Natuur en Milieu vestigt haar hoop nu op de Europese Raad en het Europees Parlement om het voorstel aan te scherpen. De Nederlandse regering en Nederlandse Europarlementariërs hebben daarin een belangrijke taak, willen we onze eigen klimaatdoelen halen.





http://www.natuurenmilieu.nl