Beantwoording vragen van het lid Ten Broeke over de bereikte overeenstemming
over het Galileo-project
19-12-2007 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen
gesteld door het lid Ten Broeke over de bereikte overeenstemming over
het Galileo-project. Deze vragen werden ingezonden op 3 december 2007
met kenmerk 2070805840.
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Frans Timmermans
Antwoorden van de heer Timmermans, staatssecretaris voor Europese
Zaken, op vragen van het lid Ten Broeke (VVD) over de bereikte
overeenstemming over het Galileo-project.
Vraag 1
Is het waar dat de Nederlandse regering, bij haar eenzijdige inzet op
herprioritering binnen de onderzoeks- en ontwikkelingsfondsen 1),
aanvankelijk gekant was tegen het overhevelen van fondsen uit het
overschot op de landbouwsubsidies naar het (inmiddels financieel
geaccordeerde) Galileo-project? 2)
Antwoord
Nederland hecht sterk aan het financieel disciplinerende karakter van
de Financiële Perspectieven. Nederland is altijd van mening geweest
dat de extra benodigde financiële ruimte ten behoeve van Galileo
gevonden diende te worden door middel van herschikking van middelen
binnen de kaders van de Financiële Perspectieven zoals overeengekomen
in de Europese Raad van december 2005. Daarbij diende wel rekening
gehouden te worden met programma's waar Nederland grote waarde aan
hecht.
Vraag 2
Zo ja, hoe kunt u dan uw tevredenheid uitspreken met het uiteindelijk
genomen besluit, terwijl 1,6 miljard euro voor het Galileo-project uit
de landbouwfondsen van de EU zullen worden gehaald en slechts 0,4
miljard 3) in de vorm van herprioritering binnen de onderzoeks- en
ontwikkelingsfondsen zal worden betaald?
Antwoord
Met betrekking tot het bereikte akkoord over de financiering van
Galileo (en het EIT1) en de appreciatie daarvan verwijs ik gaarne naar
mijn Kamerbrief over de Begrotingsraad d.d. 23 november 2007 van 3
december jl.
Vraag 3
Betekent het genomen besluit een verschuiving van prioriteiten
namelijk van investeringen in landbouw naar investeringen in kennis,
zoals al lange tijd wordt bepleit door Commissievoorzitter Barroso? 4)
Deelt de Nederlandse regering deze voorkeur van de
Commissievoorzitter?
Antwoord
De financiering voor Galileo komt uit onderuitputting van de
landbouwuitgaven in 2007. De landbouwuitgaven zijn door de
financieringsconstructie dus niet afgenomen. Van een verschuiving van
prioriteiten is derhalve geen sprake. De nu gevonden oplossing heeft
geen gevolgen voor de plafonds van de landbouwuitgaven in 2008 en
daaropvolgende jaren. Het akkoord is over de jaren budgetneutraal.
Commissievoorzitter Barroso heeft op 12 september 2007 het startschot
gegeven voor de EU-begrotingsherziening, de Review, met de presentatie
van een zogenaamd `issues paper' (Reforming the Budget, Changing
Europe). Het papier is bedoeld voor brede maatschappelijke
consultatie. Het kabinet overweegt om volgend jaar op het `issues
paper' te reageren. Medio 2008/2009 zal de Commissie op basis van de
maatschappelijke consultatie waarschijnlijk met voorstellen komen
richting de Raad. Nederland zal dan zijn standpunt nader bepalen, maar
heeft zich tot nu toe altijd uitgesproken voor een verdere
modernisering van de EU-begroting.
Vraag 4
Kunt u aangeven wat er volgens u is overgebleven van de door u
gewenste harde garantie "..dat mogelijke verdere
kostenoverschrijdingen (voor het Galileo-project) alleen uit bestaande
fondsen kunnen worden opgevangen;"? 5)
Antwoord
Hierbij verwijs ik (wederom) gaarne naar mijn Kamerbrief over de
Begrotingsraad d.d. 23 november 2007 van 3 december jl. De opgenomen
verklaring dat iedere eventuele vervolgfinanciering van Galileo zou
moeten gebeuren binnen het kader van de Financiële Perspectieven
2007-2013 was voor Nederland afdoende.
Vraag 5
Wilt u een nadere toelichting geven op uw bewering dat Duitsland bij
het genomen besluit over het Galileo-project met lege handen is
blijven staan? 6) Of heeft Duitsland wellicht juist toezeggingen
losgekregen over grotere kansen voor Duitse bedrijven om te profiteren
van het Galileo-project en heeft commissaris Barrot zich daar zelfs
expliciet over uitgesproken? 7) Zo ja, om welke toezeggingen gaat het
dan? Zijn wellicht ook al eerder toezeggingen gedaan aan EU-lidstaten
die reeds akkoord waren of later aan andere EU-lidstaten die eerst
tegen dit project gekant waren en die vervolgens toch akkoord gingen?
Antwoord
Na de Begrotingsraad van 23 november 2007 zou de blokkerende
minderheid tegen een voor Nederland ongunstig financieringsvoorstel,
zoals de Commissie dat eerder overeengekomen was met het Europees
Parlement, verdwijnen. Met een verwijzing naar de in het verschiet
liggende conclusies van de Transportraad van 29 en 30 november en een
gunstiger akkoord met betrekking tot de financiering op tafel, heeft
Nederland toen besloten om, samen met andere gelijkgezinde lidstaten,
zijn positie te gelde te maken. De voor Nederland belangrijkste punten
zijn naar tevredenheid opgenomen in de Raadsconclusies van de
Transportraad van 29 en 30 november 2007.
Vraag 6
Heeft u bij uw instemming met de realisering van het Galileo-project
bedongen dat ook het Nederlandse bedrijfsleven zal profiteren van dit
project? Zo ja, welke toezeggingen zijn in dat kader gedaan en hoe
realistisch zijn deze? 8) Of kan slechts worden vastgesteld dat
Nederlandse bedrijven `een gooi mogen doen' naar de orders in het
kader van het Galileo-project? 9) Welke rol zal Estec in Noordwijk
gaan spelen bij de realisatie van het Galileo-project?
Antwoord
Op aandringen van onder andere Nederland werd overeengekomen dat het
niveau van subcontracting bij Galileo minimaal 40% zal zijn. Dit is
gunstig voor het Nederlandse bedrijfsleven en zorgt ervoor dat niet
alle grote ruimtevaartbedrijven in Europa (waarvan er geen één
Nederlands is) al het werk naar zich toe kunnen trekken en dat zij een
gedeelte verder moeten uitbesteden. Aanbesteding draagt verder bij aan
een zo kostenefficiënt mogelijke financiering van Galileo. Zoals u
weet is ESTEC in Noordwijk de grootste ESA-vestiging en het technische
hart van de ESA-organisatie. Er bestaat een gerede kans dat deze
vestiging, die al een Galileo-afdeling heeft, zal worden uitgebreid.
Vraag 7
Wilt u de Kamer informeren over de wijze waarop in de komende tijd de
orders inzake het Galileo-project worden verdeeld, over de
conformiteit daarvan met de bestaande Europese aanbestedingsregels en
over de mate waarin ook het Nederlandse bedrijfsleven van die orders
profiteert?
Antwoord
In zijn conclusies van 30 november heeft de Transportraad aangegeven
dat de aanbesteding zal plaatsvinden in zes grote werkpakketten.
Ondernemingen zullen ieder slechts op maximaal twee pakketten mogen
bieden. De winnaars van de tenders zullen minimaal 40% van het werk
moeten uitbesteden in subcontracting (aan firma's die geen band hebben
met de winnaar van de tender). Deze bepaling is in lijn met de
EU-aanbestedingsregels. Zoals hierboven in antwoord op vraag 6 werd
aangegeven is deze bepaling gunstig voor het Nederlandse
bedrijfsleven. De bepaling zal in de komende tijd verder worden
uitgewerkt, onder andere in de overeenkomst tussen de Europese
Commissie en ESA. Nederland zal zich ook bij de uitwerking van de
Raadsconclusies blijven inzetten voor de belangen van het Nederlandse
bedrijfsleven. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft zich in de
ontwikkelingsfase overigens gepositioneerd en heeft daardoor een goede
uitgangspositie om ook voor de bouwfase van Galileo opdrachten te
verwerven.
Vraag 8
Kan het akkoord over het Galileo-project er volgens u toe leiden dat
de Europese Unie in de toekomst een eigen star wars-capaciteit zal
ontwikkelen? Zo ja, wat is uw opvatting daarover?
Antwoord
Het Europese programma Galileo is een civiel systeem onder civiele
controle. Conform het Nederlandse en EU-beleid zal Galileo in
technisch en financieel opzicht gericht blijven op civiele
toepassingen.
1) Zie
http://www.nu.nl/news/1094123/30/rss/Geen_extra_Nederlands_geld_voor_G
alileo.html enz.
2) Vgl. ook NRC-Handelsblad, 24 november 2007.
3) Zie
http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/ecofi
n/97260.pdf .
4) Zie bijv.
www.planet.nl/planet/show/id=118880/contenid=899547/sc=361dda .
5)
www.minbuza.nl/nl/organisatie/bewindslieden/staatssecretaristimmermans
/web enz.
6) Zie
www.minbuza.nl/nl/organisatie/bewindslieden/staatssecretaristimmermans
/web enz.
7) Zie www.hln.be/hlns/cache/det/art_667327.html?wt.bron=detailArt .
8) Vgl. de
9) Zie De Telegraaf, 29 november 2007.
1: European Institute of Technology
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken