Drie boetes voor overtredingen nummerinformatiediensten
19/12/2007 14:00
Opta
Drie boetes voor overtredingen in markt voor nieuwe nummerinformatiediensten
In het voorjaar van 2007 is de markt voor nummerinformatie, die tot die tijd werd verstrekt via het telefoonnummer 118, vrijgegeven voor concurrentie. Bestaande en nieuwe aanbieders konden vanaf dat moment allemaal gelijktijdig van start met het geven van nummerinformatie, via viercijferige nummers beginnend met 18. Een twintigtal bedrijven heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Enkele daarvan hielden zich niet aan de regels voor het gebruik van deze telefoonnummers. Het college van OPTA heeft uiteindelijk aan twee bedrijven boetes opgelegd als sanctie voor deze overtredingen.
OPTA heeft in het voorjaar al diverse waarschuwingen uitgedeeld aan bedrijven en ook lasten onder dwangsom opgelegd om overtredingen te stoppen, om zodoende de introductie van de nieuwe nummerinformatiediensten zo eerlijk mogelijk te laten verlopen.
Valse start
De overtredingen, waarvoor OPTA nu boetes heeft opgelegd, waren verschillend van aard. Zo verbond Tele2 haar klanten die naar andere nummers uit de nummerreeks 18xy belden, door met haar eigen nummerinformatiedienst. Hiermee heeft ze het vertrouwen van de consument in de telefonie in Nederland ernstig beschadigd. Tele2 heeft hiervoor een boete van 200.000 euro gekregen. KPN gebruikte bij de introductie van haar informatiedienst het nummer voor een belspel. Dat is niet in overeenstemming met het doel van de dienst, namelijk het geven van inlichtingen over telefoonnummers, terwijl voor belspellen alleen 090x-nummers gebruikt mogen worden. De boete hiervoor bedraagt 100.000 euro. Ook kregen klanten van KPN, die tijdens de overgangsfase het nummer 118 belden, een boodschap per SMS waarin reclame werd gemaakt voor het nieuwe nummer van KPN. Dit is in strijd met de regels, die juist bedoeld zijn om alle nummerinformatie-diensten een gelijke kans te geven. De overtredingen met SMS berichten zijn met 120.000 euro beboet.
Nieuwe markt
Wie voor 1 april 2007 een telefoonnummer zocht, kon terecht bij het nummer 118. Dit nummer was aan netwerkbeheerders toegekend en consumenten die 118 belden kwamen bij de informatiedienst van hun telefoonaanbieder uit. Aanbieders zonder eigen netwerk moesten het doen met een lang 8-cijferig informatienummer. Er waren geen korte telefoonnummers beschikbaar om de concurrentie met 118 aan te gaan. In 2006 heeft het ministerie van Economische Zaken daarom besloten een nieuwe reeks telefoonnummers in het leven te roepen (1800 t/m 1899, behalve het nummer 1818). Inmiddels kunnen consumenten, ongeacht hun telefoonabonnement, kiezen uit meer dan tien telefonische nummerinformatiediensten die verschillen in kwaliteit en prijs.
http://www.opta.nl/asp/besluiten/sancties/
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit