Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 19 december 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DIZ/2007/730 - Onderwerp
verslag Transportraad 29-30 november 2007

Geachte voorzitter,

Hierbij informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, over de uitkomsten van de Transportraad van 29-30 november 2007. De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 7-8 april 2008.

Galileo
De Transportraad heeft Raadsconclusies aangenomen over Galileo. In de Raadsconclusies worden algemene principes vastgelegd ten aanzien van het risicomanagement, de organisatiestructuur en het aanbestedingsbeleid. Met betrekking tot de organisatie van het project wordt een taakverdeling op hoofdlijnen vastgelegd tussen de Commissie, ESA, de Galileo Supervisory Authority (GSA) en de lidstaten. De Commissie wordt programmamanager en legt in een comité verantwoording af aan de lidstaten. Ten aanzien van de aanbesteding van de bouw van het systeem is afgesproken dat binnen een zestal grote contracten, die voor geïntegreerde werkzaamheden worden aanbesteed, tenminste sprake moet zijn van 40% onderaanbesteding. Er is sprake van open aanbesteding waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van kennis die door de investeringen in de ontwikkelingsfase is verworven.

De discussie in de Transportraad spitste zich toe op de eis van Spanje om een volwaardig controlecentrum op Spaans grondgebied te kunnen ontwikkelen. In een eerder stadium waren controlecentra reeds voorzien in Italië en Duitsland. Na langdurig overleg werd, onder druk van een mogelijk besluit met gekwalificeerde meerderheid, een bevredigende oplossing gevonden voor alle partijen, waarna de Raadsconclusies met unanimiteit aangenomen konden worden. Met deze Raadsconclusies en het besluit van de Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DIZ/2007/730

Begrotingsraad (van 23 november jl) over de financiering van Galileo is een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het satelliet-navigatiesysteem.

Logistiek
De Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over het Actieplan goederenlogistiek. In de conclusies verwelkomen de lidstaten het Actieplan goederenlogistiek, met name op het punt van innovatie, het versimpelen van administratieve procedures en de ontwikkeling van groene corridors. Tegelijkertijd wordt benadrukt dat het verbeteren van logistiek in eerste instantie een zaak is van het bedrijfsleven.

Europese duurzaamheidstrategie
Tijdens de Raad vond een debat plaats over de voortgangsrapportage van de Commissie over de Europese duurzaamheidstrategie. Nederland heeft hierbij aangedrongen op concrete acties, met name op het gebied van bronbeleid. De Commissie heeft aangegeven in juni 2008 te komen met een pakket initiatieven dat tot doel heeft de impact van transport op het milieu terug te dringen.

Maritiem
De Raad behandelde twee voorstellen van het derde pakket maritieme veiligheid. Een politiek akkoord werd bereikt op het voorstel voor een verordening betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over water. In de huidige compromistekst is de binnenvaart uitgesloten van het toepassingsbereik van de verordening. Veel lidstaten, waaronder Nederland, konden zich er niet in vinden dat wetgeving ontwikkeld voor de zeescheepvaart onverkort van toepassing zou zijn op de binnenvaart. Ook het Europees Parlement heeft er eerder dit jaar voor gekozen de binnenvaart uit te sluiten van het toepassingsbereik van de voorgestelde verordening. De Raad bereikte tevens een politiek akkoord op het voorstel voor een richtlijn inzake klassenbureaus. Dit voorstel heeft tot doel het huidige systeem voor erkenning van klassenbureaus door de Gemeenschap te hervormen en de controle op deze bureaus door de Gemeenschap te versterken.
Onder het aankomende Sloveense EU Voorzitterschap zal gestart worden met de onderhandelingen met het Europees Parlement over een aantal van de voorstellen uit het derde pakket maritieme veiligheid.

Luchtvaart
De Raad bereikte een algemene oriëntatie over het voorstel voor een verordening inzake luchthaventarieven. Het voorstel heeft tot doel een reguleringskader te scheppen voor het vaststellen van luchthaventarieven, dat wil zeggen de tarieven die de exploitant in rekening brengt aan de luchtvaartmaatschappijen voor het gebruik van de luchthaven. Belangrijke Nederlandse punten, zoals de mogelijkheid van tariefsdifferentiatie naar geluidscategorieën, dag/nacht, capaciteit en transfer, zijn in het huidige compromis veiliggesteld. De richtlijn is uitsluitend van toepassing op luchthavens met meer dan 5 miljoen passagiers, alsmede op de grootste luchthaven in iedere lidstaat. Daarmee is de richtlijn in Nederland uitsluitend van toepassing op Schiphol.


---

DIZ/2007/730

De Raad bereikte tevens een akkoord over het voorstel voor een verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoerdiensten in de Gemeenschap. Over het voorstel hadden de lidstaten reeds overeenstemming bereikt tijdens de Transportraad van 7/8 juni 2007. Sindsdien heeft het Voorzitterschap onderhandeld met het Europees Parlement en is een akkoord in eerste lezing bereikt tussen Raad en Europees Parlement.

De mandaten voor de Commissie om onderhandelingen te starten met Jordanië over een luchtvaartakkoord en met de ICAO over harmonisatie van inspecties, zijn zonder discussie verleend.

Landvervoer
Het Voorzitterschap presenteerde twee voortgangsrapportages: over het voorstel voor een verordening betreffende toegang tot het beroep van wegvervoerder en over het voorstel voor een verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de toegang tot de markt van het goederenvervoer over de weg. Nederland heeft nogmaals aangegeven dat het huidige voorstel voor cabotage het "leeg rijden" in de hand werkt en heeft gepleit voor het toestaan van cabotageritten bij lege binnenkomst in een lidstaat op de route naar de thuisbasis. Ook dient er perspectief te zijn op volledige liberalisatie.

De voorstellen die tot doel hebben de wederzijdse erkenning van rollend materiaal (spoor) te vereenvoudigen en harmoniseren, zijn zonder discussie aangenomen. Het was niet mogelijk gebleken om tot een akkoord te komen met het Europees Parlement over alle voorstellen, het Sloveense EU voorzitterschap zal verder gaan met de onderhandelingen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---