Gezamenlijke aanpak van corporaties, Kredietbank, en GGD Alle
Rotterdamse woningcorporaties en de gemeente Rotterdam hebben
afspraken gemaakt om huisuitzettingen bij betalingsachterstanden te
voorkomen. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant dat vandaag
door alle partijen wordt ondertekend.
In het afgelopen jaar is het aantal woningontruimingen met 10 %
gedaald door betere samenwerking tussen gemeente en corporaties. Met
de ondertekening van dit convenant verwachten de partijen dat dit
aantal volgend jaar nog verder afneemt. Wethouder Jantine Kriens
(volksgezondheid, welzijn, maatschappelijke opvang) is blij met het
convenant: Huisuitzettingen leiden nogal eens tot grote sociale
problemen en overlast. Met dit convenant voorkomen wij dat huurders
met betalingsachterstanden dak- en thuisloos worden. Hoe succesvol ons
plan van aanpak Maatschappelijk Opvang ook is, het is beter om te
voorkomen dat mensen hier gebruik van moeten maken
Meldpunt
De corporaties zullen betalingsachterstanden van huurders tijdig
signaleren en de huurder benaderen. Mocht de corporatie in overleg met
de huurder niet tot een oplossing kunnen komen, dan wordt de
huurachterstand gemeld bij de gemeentelijke Kredietbank Rotterdam
(KBR). De kredietbank heeft hiervoor een speciaal meldpunt geopend
voor corporatiemedewerkers. De betreffende huurders komen in
budgetbeheer bij het KBR. Hiermee is de betaling van de huur
gegarandeerd en lopen de achterstanden niet verder op. Is er sprake is
van schulden of andere financiële problemen dan wordt ook daarbij de
hulp van het KBR ingeschakeld.
Passende zorg
Als de corporatie signaleert dat er naast financiële problemen ook
sprake is van fysieke of psychische problemen in het huishouden,
schakelt zij lokale zorgnetwerken van de GGD Rotterdam - Rijnmond in.
De lokale zorgnetwerken zorgen dat passende hulp of zorg wordt
geboden. Voorwaarde voor de financiële regeling en het aanbod van zorg
is dat de huurder meewerkt bij de aanpak van de problemen.
Bron: Bestuursdienst, 19-12-2007
Gemeente Rotterdam