ChristenUnie
Bijdrage debat verslag Europese Top
Bijdrage debat verslag Europese Top
dinsdag 18 december 2007 09:39
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Voorzitter. Terwijl in Lissabon en Brussel de Europese
regeringsleiders bij elkaar waren om het hervormingsverdrag te tekenen
en de halfjaarlijkse top te houden, waren andere EU-vertegenwoordigers
nadrukkelijk aanwezig op de klimaatconferentie op Bali, met een
stevige inzet op het gebied van CO2-reductie, klimaatadaptatie, het
tegengaan van ontbossing en het beschikbaar stellen van groene
technologie aan ontwikkelingslanden. Dit was een EU-inzet waarop ik
trots was. Dit is het type Europa dat de fractie van de ChristenUnie
beoogt, een krachtig samenwerkingsverband op grensoverschrijdende
beleidsterreinen, zoals het klimaatbeleid.
De oproep tot coherentie, zoals ik die in het verslag kan lezen, wordt
door de ChristenUnie-fractie gewaardeerd, maar daaraan voeg ik graag
nog iets toe. In het rijtje van coherentie tussen "migratie" en
"ontwikkelingsbeleid" hoort wat mij betreft ook "klimaatbeleid". Dit
is niet los van elkaar te zien. Ik wil graag mijn waardering
uitspreken voor het verzamelvliegtuig van onze premier. De duurzame
inzet van de EU moet gepaard gaan met het geven van het goede
voorbeeld. Ik maak de bewindslieden hiervoor een compliment. De
ChristenUnie-fractie is echter veel minder gelukkig met de
merkwaardige bijlage met EU-symboliek die aan het verdrag is geplakt.
Er waren afspraken gemaakt dat symboliek geen deel zou uitmaken van
het hervormingsverdrag. In de week dat het verdrag getekend gaat
worden, wordt via een omweg toch weer symboliek toegevoegd. Ik ken het
argument dat deze geen juridische status heeft, maar via de bijlage
maakt ze wel weer deel uit van het verdrag. In het licht van opzet en
doel van het nieuwe verdrag, maar ook procedureel gezien, vindt de
ChristenUnie-fractie dit een slechte zaak. Ik hoor graag een
verklaring van het kabinet hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Tijdens dit debat wil ik stilstaan bij de brief met de titel
"Communicatie over Europa: het Hervormingsverdrag en de toekomst van
Europa". Voor de ChristenUnie is goede communicatie over Europa altijd
een belangrijk punt geweest, waarvoor wij vaak aandacht hebben
gevraagd van de diverse kabinetten. Het aangekondigde
communicatieinitiatief van het kabinet is daarom een goede zaak. Wat
wordt er precies gecommuniceerd? Gaat het om een verbeterde feitelijke
voorlichting aan burgers over de gang van zaken en het gevoerde beleid
in de EU en om een verhoogde aandacht in het onderwijs voor de EU?
Gaat het kabinet ook meer investeren in het uitleggen van de eigen
inzet en keuzes? Gaat het kabinet het debat hierover aan? De
ChristenUnie deelt de brede aanpak en het plan om het maatschappelijk
middenveld te benaderen. Wat stelt het kabinet zich hierbij precies
voor? Wat wil het hiermee bereiken? Terecht wordt de hamvraag gesteld:
wanneer zijn de activiteiten geslaagd. Een echt antwoord zie ik niet
terug in de brief. Hierop voortbouwend: wat moet ik mij precies
voorstellen bij het op neutrale wijze informeren van het publiek over
het Hervormingsverdrag?
Neutraliteit bestaat niet. Het Hervormingsverdrag is voortgekomen uit
een visie.
Voor mijn fractie is de eigen boodschap van politici over Europa een
belangrijk aandachtspunt op communicatiegebied. Als wij de
betrokkenheid bij Europese samenwerking willen versterken, dan
ontkomen wij er niet aan om onze eigen rol tegen het licht te houden.
Op welke wijze presenteren wij Europa? Presenteren wij Europa als de
boeman die voor minder wenselijk beleid verantwoordelijk is of geven
wij eer aan wie eer toekomt, als Europees beleid een verbetering voor
onze samenleving betekent?
Ik lees dat de spelregels voor geruime tijd niet meer ter discussie
staan. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat wij allemaal moe
zijn van het maken van verdragen en dat het de hoogste tijd is om met
het Hervormingsverdrag aan het werk te gaan. De belangrijkste vraag is
echter niet of en hoe wij in de toekomst de spelregels moeten
veranderen, maar waar wij uiteindelijk naartoe willen met Europa. Wat
is het politieke einddoel van Europa? Wat is de finaliteit?
Dit onderwerp brengt mij bij de reflectiegroep, waarvoor een mandaat
is vastgesteld tijdens de Europese top. De ChristenUnie stemt in met
een reflectiegroep die zich kan buigen over de toekomst en de
finaliteit van de Europese Unie. Deze reflectie wilden wij al veel
eerder. Mijn fractie vraagt zich echter af waar deze reflectiegroep
zich over zal buigen. De ChristenUnie heeft sterk de indruk dat er
weinig is overgebleven van het oorspronkelijke idee van Sarkozy.
Worden de wezenlijke vragen over het einddoel, qua vormgeving, beleid
en grenzen besproken? Uit het verslag blijkt dat institutionele
vraagstukken geen deel uitmaken van het mandaat. Waarover wordt wel
gesproken? Wat mijn fractie betreft wordt het niet weer een zoveelste
praatgroep binnen de EU. Het is overigens goed dat de
ministerpresident de regionale spreiding heeft aangekaart. Wat wordt
er echter precies verstaan onder "diverse samenstelling"? Gaat het om
een diversiteit van wetenschappers, politici, werknemers, werkgevers
en ondernemers? Tijdens de top stond de kwestie over Servië en Kosovo
op de agenda.
De heer Ormel (CDA):
Ik heb een vraag over het vorige punt. Mevrouw Wiegman zegt dat de
reflectiegroep niet het zoveelste praatclubje van de EU moet worden en
zij stelt vragen over de grenzen van de Europese Unie en over de
institutionele aspecten ervan. Wat vindt de ChristenUnie? Vindt zij
dat de grenzen van de Unie behoren tot de institutionele aspecten?
Vindt zij dat de reflectiegroep daarover moet spreken?
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Ik vind dat deze zaken aan de orde moeten komen. Als je aan de slag
gaat met zo'n reflectiegroep, moet deze wel over heel wezenlijke
dingen spreken. Heel lastige vragen moeten wij niet terzijde schuiven.
Dat vinden wij heel belangrijk.
De heer Ormel (CDA):
Mevrouw Wiegman vindt de reflectiegroep dus het gremium om te praten
over de grenzen van de Unie?
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Daarom stel ik de vraag. Het moet duidelijk zijn waarover de
reflectiegroep gaat praten. Er kunnen allerlei argumenten zijn om de
reflectiegroep niet over bepaalde onderwerpen te laten praten. Toch
moet er op een of andere manier over deze onderwerpen worden
gesproken, zeker als het gaat over de toekomst van Europa. Ik weet
niet of de reflectiegroep daarvoor het geijkte middel is, maar de
onderwerpen moeten op de een of andere manier in de nabije toekomst
besproken worden.
De heer Ten Broeke (VVD):
Voorzitter. Ik zou mevrouw Wiegman wel een handje willen helpen. Ook
ik ben van mening dat uitbreiding besproken kan worden, niet omdat wij
niet zouden weten wat die Kopenhagen-criteria inhouden -- dat weten
wij immers al zo'n kleine 15 jaar -- maar omdat in het nieuwe verdrag
iets nieuws wordt toegevoegd en wel het absorptiecriterium. Dat is
eigenlijk niet geoperationaliseerd. Is mevrouw Wiegman, de
ChristenUnie, het niet met de VVD eens dat dit onderwerp zich nu juist
bij uitstek leent voor die reflectiegroep?
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Het lijkt mij een heel belangrijk onderwerp. Het is belangrijk om te
bezien hoe dat absorptiecriterium gaat werken, maar daarbij dan wel
goed naar de verdere toekomst kijken, naar de politieke finaliteit van
Europa. Die onderwerpen moeten toch aan de orde gaan komen.
Voorzitter. Terug naar de top waar de kwestie Servië en Kosovo op de
agenda stond. De ChristenUnie steunt en waardeert de vastberaden inzet
van Nederland ten aanzien van Servië. Het feit dat andere landen zo
hun eigen politieke motieven hebben om Servië snel bij de EU te laten
aansluiten, doet de ChristenUnie vrezen dat politieke motieven
belangrijker kunnen worden gevonden dan strenge toelatingscriteria.
Hier dienen wij goed op bedacht te zijn. Mijn fractie hoort dan ook
graag de visie van het kabinet op een eventuele onafhankelijkheid.
Houdt voorbereiding op een onafhankelijkheidsverklaring ook in dat
nagedacht wordt over gevolgen van die eventuele onafhankelijkheid voor
eventuele toetreding van Kosovo tot de EU? Dan dringt de vergelijking
met Cyprus zich bij ons op. Verschil van mening tussen lidstaten over
de status van een land zal de samenwerking binnen Europa immers
ernstig kunnen verstoren. Overigens steun voor het voortzetten van de
voorbereiding van een eventuele missie. Stabiliteit in deze regio moet
de allerhoogste prioriteit houden.
Voorzitter. In de aanloop naar deze top hebben wij met elkaar nog
gesproken over Turkije en het onderhandelingsproces. Zijn de
opmerkingen die daarbij gemaakt zijn ook aan de orde geweest tijdens
de top. Op welke manier is gesproken over Turkije. Mij bereiken
namelijk signalen dat er toch weer hoofdstukken geopend gaan worden en
dat lijkt mij niet in lijn met wat in dit huis is besproken. Ik hoor
hier graag meer over.