SGP
18 - 12 - 07 | SGP wil landelijke 'alcoholregels'
De SGP is maar matig te spreken over de alcoholbrief van het kabinet.
De analyse is goed, maar het kabinet heeft bij de 'oplossingen' te
veel de oren laten hangen naar de alcoholbranche. Dat resulteert in
compromissen die geen recht doen aan de ernst van de problemen van
vooral jongeren. Ook voert het kabinet moties van de Kamer niet, of
slecht, uit.
Enkele concrete voorstellen van de SGP:
- een landelijke norm van 18 jaar voor het kopen van alcoholische
dranken;
- de strafbaarstelling van jongeren die alcohol kopen moet landelijk
worden vastgesteld, niet per gemeente;
- doorverkopen van alcoholhoudende dranken moet strafbaar worden;
- een reclameverbod voor alcohol op radio en tv tot 22.00 of 23.00
uur.
---
----------
AO Alcoholbeleid
18 december 2007
B.J. van der Vlies
Het is goed dat de Kamer vandaag spreekt over het alcoholbeleid.
Steeds meer raakt onze maatschappij ervan overtuigd dat stevig
alcoholgebruik â net als het gebruik van andere genotsmiddelen
overigensâ schadelijk voor de gezondheid is en het algeheel welzijn
van mensen vaak verwoest.
Door de eeuwen heen was alcoholgebruik én alcoholmisbruik aan de orde
van de dag. Niet veel nieuws onder de zon dus. Veel schokkender en wel
relatief nieuw, is de enorme toename van het drankgebruik onder
jongeren in de laatste jaren. Jongeren drinken steeds meer, steeds
jonger en steeds vaker. Daar moet een belangrijk deel van het beleid
op gericht zijn.
De analyse van het probleem die het kabinet geeft, is duidelijk. De
SGP onderschrijft die analyse volledig. De oplossing blijft echter
stevig tekenen van een compromis vertonen, waarbij opnieuw de
alcoholbranche aan het langste eind trekt. De landelijke
doelstellingen zijn niet allemaal concreet. Waarom durft ook dit
kabinet nog steeds niet stevig door te pakken, terwijl toch
overduidelijk is dat alcohol vooral ook de levens van onze jongeren
verwoest. Kabinet: wees duidelijk! Om die reden is de SGP toch maar
gematigd enthousiast over de inhoud van de Hoofdlijnenbrief.
Om positief te starten: wij zijn blij met de blijvende aandacht van
het kabinet voor bewustwording van en voorlichting onder jongeren en
ouderen. Een verandering van de mentaliteit is de kern van de
oplossing en zou veel voorstellen â toch vaak âsymptoombestrijdingâ â
overbodig maken. Voorlichting en bewustwording blijft een kwestie van
âlange ademâ, maar heeft wel degelijk succes. Zie bijvoorbeeld de
bekende BOB-campagne.
Waarom plaatselijk?
Er staan enkele prachtige voorstellen in deze beleidsbrief van het
kabinet, maar ze zijn geen beleid. Slechts opties. Optrekken van de
leeftijdgrens, alcoholbezit strafbaar stellen, jongeren vroeger op
stap et cetera. Waarom slechts als keuzemogelijkheden voor de
gemeenten?
Het alcoholprobleem is een landelijk probleem dat vooral landelijk
aangepakt moet worden. Natuurlijk moeten gemeenten de nodige
bevoegdheden hebben. Maar dat sluit een krachtige, landelijke aanpak
niet uit! De eenzijdige nadruk op de mogelijkheden voor de lokale
gemeente is volgens onze fractie een echte misser. De voorgestelde
gemeentelijke bevoegdheden zijn té waardevol om ze slechts als
keuzemenu voor te schotelen aan gemeenten.
*Gemeenten krijgen de mogelijkheid om in âbijzondere omstandighedenâ
de leeftijdgrens op te rekken naar 18 jaar. Dat moeten gemeenten dus
eerst weer gaan onderzoeken en bewijzen. Bijzondere omstandigheden
klinkt wel heel erg bijzonder. Waarom laat de regering het niet echt
aan de gemeenten over als het zo lokaal moet? Dat was ten minste nog
het uitgangspunt in het beleidsprogramma Jeugd en Gezin.
Slechts hier en daar een lokale verhoging van de leeftijdgrens leidt
onherroepelijk tot verwarring. Hoe leg je dit aan jongeren uit? En hoe
weten jongeren die zich in een andere gemeente bevinden van de regels
die daar gelden? Die leeftijdsgrens moet duidelijk, eenvoudig en
eenduidig zijn. Wij roepen daarom met klem de minister én de
collegaâs op om onze motie bij de begroting Jeugd en Gezin te steunen.
18 jaar wordt de landelijke norm.
*Strafbaarstelling van het alcoholbezit: heel goed! De
verantwoordelijkheid moet niet alleen bij de ondernemers liggen.
Jongeren hebben zelf verantwoordelijkheid en moeten die ook dragen.
Maar waarom plaatselijk? Is het kopen van alcohol in Enschede
wezenlijk anders dan in Barneveld? Zijn de hersenen van jongeren in
Groningen beter ontwikkeld dan die van jongeren in Utrecht? Wij zien
echt geen enkele rechtvaardiging voor plaatselijke verschillen.
We hebben in dit verband drie voorstellen:
1) Strafbaarstelling moet landelijk zijn.
2) De doorverkoop moet ook strafbaar gesteld worden.
3) Een alcoholslot voor scooters na zwaar onder invloed rijden.
*Het voorstel om gemeenten prijsacties zoals happy hours en
stuntprijzen zelf te laten regelen is vreemd. Wij zijn hierover
ontstemd. Herhaaldelijk heeft de SGP-fractie met een (aangenomen)
motie opgeroepen dit soort acties een halt toe te roepen. Na zoân zes
jaar wordt het wel eens tijd om die moties uit te voeren. Waarbij het
echt te gek voor woorden is dat gemeenten nu uit moeten gaan zoeken
wat Europeesrechtelijk wel en niet kan. Die problemen had de regering
allang zelf op moeten lossen, met voortvarendheid!
*Wij zijn blij dat het kabinet nu eindelijk komt met een verbod op
alcoholreclame op radio en televisie. Maar hoe laat denkt het kabinet
dat jongeren in Nederland naar bed gaan? Om negen uur âs avonds in
ieder geval nog niet. Wij zijn voorstander van een algeheel verbod op
alcoholreclame. Het is voldoende aangetoond â onder andere door STAP -
dat zelfregulering niet werkt. En trouwens: waarom zouden we verschil
maken tussen alcohol en tabak? Dat reclamebeleid werkt toch prima? Het
begin komt er nu, maar de SGP wil dan wel dat dit verbod in ieder
geval geldt tot 22 of 23 uur. Pas dan is het een serieus voorstel om
minderjarigen te beschermen. Juist tussen 21.00 en 22.00 uur worden
immers veel spotjes uitgezonden. (motie)
Controle
Wij steunen het voornemen om voorlopig de controlecapaciteit van de
VWA te vergroten. Wij hebben daar twee jaar geleden al bij motie om
gevraagd. Gezien de voorname rol van de burgemeester in het handhaven
van openbare orde en veiligheid, steunt de SGP de voorstellen om de
bevoegdheden van de burgemeester te vergroten en om lokale controleurs
te benoemen. Wij vinden echter dat zij niet in plaats van, maar naast
de controle door de VWA een plaats moeten krijgen. De handhaving van
de Drank- en Horecawet moet in de eerste plaats landelijk zijn. Graag
zien wij dat de regering vaart zet achter het voorstel voor
gemeentelijke controleurs. Waarom moet daar eerst een pilotproject van
twee jaar aan voorafgaan?
Ook verbaast het ons dat niet wordt gekozen voor een âdrie keer fout,
einde vergunningâ benadering. Waarom wordt dat niet toegelicht? Het
lijkt juist een effectieve maatregel. (motie)
Handhaving van het verbod is gewenst, ja noodzakelijk! Jongeren onder
de 16 jaar kunnen vrijwel overal probleemloos alcoholhoudende dranken
krijgen. Dat is een uiterst kwalijke zaak, want regels zijn er niet
voor niets. Desnoods met hun portemonnee. De landelijke overheid moet
hier glashelder over zijn: alcohol voor jongeren is verboden!
Strafmaximum
Graag vernemen we van het kabinet of er nu al mogelijkheden zijn â
bijvoorbeeld via gekwalificeerde delicten â om bij geweldsdelicten of
als er alcohol in het spel is bij een ongeval met dodelijke afloop een
hogere straf toe te kennen.
Accijns
De SGP-fractie is een warm voorstander van accijnsverhoging als
instrument om alcoholmisbruik te beperken. Maarâ¦uit diverse
wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een accijnsverhoging pas
daadwerkelijk zin heeft als hij wat voorstelt. De voorgestelde
verhoging van 2,7 cent is bespottelijk laag en kan niet echt worden
gezien als bevorderlijk voor het algehele welzijn. Wij roepen het
Kabinet, maar ook de Kamer, op om in dezen verantwoordelijkheid te
nemen.
Waarom wacht het kabinet met deze maatregel tot 2009?
Mixdranken
Dat er onderzoek plaatsvindt naar beleidsalternatieven rond mixdranken
is heel goed. Wanneer krijgt de Kamer het resultaat?
Vroeg op stap en ketenproblematiek
Het beleid rond vroeger op stap gaan en de aanpak van keten en hokken
blijft nog erg vaag. Graag verduidelijking van deze maatregelen.
Waarom ook hier geen krachtiger (landelijk) beleid?
Moties uitvoeren
De SGP maakt zich al veel langer druk om het slappe alcoholbeleid.
Daarvan getuigen diverse moties die echter steeds weer half of niet
worden uitgevoerd. Ook deze brief is daar weer een voorbeeld van, al
worden er kleine stapjes in de goede richting gezet. Voorzitter, wat
ondeugend gezegd: volg de SGP-lijn nu maar meteen, want anders blijft
u achter de feiten aanlopen.
Ten slotte, als de minister nu de diverse gemeentelijke mogelijkheden
tot wettelijke verplichting maakt, dan kan ons gematigde enthousiasme
al stevig verbeteren. Daarmee maakt de regering een krachtig statement
richting jongeren. Alcohol onder je 18de, nog even niet.
---
----------
âDaarbij stelt het kabinet gemeenten in staat op basis van eigen
afwegingen, de leeftijdsgrens rond de verkoop (en wellicht in de
toekomst het bezit) van alcohol te verhogen van 16 tot 18 jaar.â
(Beleidsprogramma, p. 20.
Ook vervalt dan het moeilijker te handhaven onderscheid tussen
zwakalcoholhoudende drank (16 jaar) en sterkte drank (18 jaar).
Zie bijvoorbeeld de moties over overmatig alcoholgebruik; stunten
en dumpen; controleurs VWA; alcoholreclame; leeftijdsgrens ophogen
naar 18 jaar.
SGP wil landelijke 'alcoholregels'