Campina
Verkennende gesprekken Friesland Foods en Campina over fusie
Krachtenbundeling voor betere positie op de internationale
zuivelmarkten
Friesland Foods en Campina starten een onderzoek of en op welke wijze
een fusie van beide coöperaties en zuivelondernemingen kan bijdragen
aan de realisatie van hun doelstellingen. Friesland Foods en Campina
verwachten door een fusie hun internationale positie aanzienlijk te
kunnen verstevigen en met consumentenproducten verder te groeien in
Europa, Azië en Afrika en met ingrediënten wereldwijd. Versterking
en de groei van de onderneming zijn in het belang van de
melkveehouders (die samen eigenaar zullen zijn van Friesland Campina),
afnemers, consumenten en medewerkers.
Als de fusie wordt gerealiseerd, ontstaat een in de wereld
toonaangevende zuivelonderneming. De spreiding over productgroepen,
geografische markten, de sterke merken en de internationale
schaalgrootte in onderzoek, productie, marketing en verkoop zullen
Friesland Campina tot een slagvaardiger onderneming maken. Een
onderneming die efficiënt in zal kunnen spelen op de steeds snellere
veranderingen in de markt.
Gezamenlijk realiseren Friesland Foods en Campina een omzet van rond
de 8,3 miljard euro. Ze tellen samen circa 22.000 medewerkers en circa
17.000 aangesloten leden-melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en
België, die in totaal 8,7 miljard kilo melk leveren (cijfers op basis
2006).
Sterkere en slagvaardiger onderneming
Friesland Foods en Campina verwachten dat de nieuwe onderneming
Friesland Campina beter kan anticiperen en slagvaardiger kan reageren
op de steeds sneller veranderende marktomstandigheden:
⢠verdergaande liberalisering / deregulering (EU/WTO);
⢠een sterk fluctuerende wereldmarkt voor zuivelproducten;
⢠de toenemende concurrentie, zowel regionaal als wereldwijd;
⢠de wereldwijd toenemende consumptie van zuivelproducten.
In geval van een fusie verwachten beide ondernemingen hun strategie te
kunnen versnellen door als één onderneming in te zetten op:
⢠het sterker groeien in merken en concepten;
⢠schaalgrootte in productie, productontwikkeling en marketing en
grotere flexibiliteit in melkverwerking;
⢠verdere versterking van markt- en merkposities in opkomende
markten;
⢠het wereldwijd verder versterken van de
zuivelingrediënten-activiteiten.
Structuur van de coöperatie
Uitgangspunt bij verdere verkenningen is dat de internationale
onderneming Friesland Campina meerwaarde via onder meer de melkprijs
zal moeten creëren voor de leden-melkveehouders en de mogelijkheid
zonder belemmeringen qua melkvolume mee te groeien met de nieuwe
onderneming. Vertrekpunt is dat er een nieuwe coöperatie ontstaat,
onder de naam Zuivelcoöperatie Friesland Campina, waarin op het
moment van de fusie alle huidige leden van Friesland Foods en Campina
op dezelfde wijze deelnemen en gelijke rechten en plichten hebben, met
stemrecht naar rato van de geleverde melk. In de verdere verkenningen
zal gekeken worden naar regelingen inzake ledenzeggenschap,
ledenfinanciering en melkprijssystematiek.
Proces
Raden van commissarissen, besturen, directies, de algemene vergadering
van Friesland Foods en de ledenraad van Campina ondersteunen de
gesprekken. Besturen en directies hebben een intentieverklaring
ondertekend. Op basis hiervan zal onder meer een studie worden
verricht naar strategie en synergie, de organisatiestructuur om de
doelstellingen te realiseren, de governance, de vermogensstructuur en
melkregelingen.
Het streven is medio 2008 de algemene vergadering van Friesland Foods
en de ledenraad van Campina een fusieovereenkomst ter goedkeuring voor
te leggen. Verwacht wordt in de tweede helft van 2008 de mogelijke
fusie af te ronden.
Ondernemingsraden, vakorganisaties en autoriteiten zijn van de
gesprekken op de hoogte gesteld.
Over Royal Friesland Foods
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die
natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten, vruchtendranken
en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak,
gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de consument
staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods
vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. Wereldwijd telt Friesland
Foods 15.300 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet 4,7 miljard euro.
De onderneming heeft een coöperatieve basis. De 9.700
leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de
eigenaren én de leveranciers van de melk. De belangrijkste merken
zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy,
Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots,
Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest,
DubbelFrisss, Extran en Fristi.
Internet: www.frieslandfoods.com
Over Campina
Campina is actief met consumentenzuivel in onder meer Europa en Azië
en wereldwijd met ingrediënten voor professionele en industriële
afnemers. Tegelijkertijd is de coöperatieve zuivelonderneming sinds
vele generaties stevig verankerd in Nederland, Duitsland en België.
De 8.000 melkveehouders die samen eigenaar zijn van Campina, zorgen
dagelijks voor de beste melk, vol natuurlijke bouw- en
beschermstoffen. Deze vormt de basis voor melk, zuiveldranken,
yoghurts, desserts, kaas en boter, die consumenten herkennen aan de
merken Campina, Betagen, Botergoud, Coast, Fruttis, Optimel/Optiwell,
Milner, Valess, Vifit, Yazoo, Landliebe en Mona. Daarnaast is Campina,
via DMV International, Creamy Creation en Nutrifeed, wereldwijd een
toonaangevende aanbieder van ingrediënten voor de voedings- en
farmaceutische industrie. Met hun passie voor zuivel realiseren de
6.300 medewerkers een omzet van ruim 3,6 miljard euro.
Internet: www.campina.com
Zaltbommel, Nederland, 19 december 2007