Deelgemeente Feijenoord Rotterdam

Structuur Boulevard Zuid wordt verbeterd

De komst van de Mediamarkt is één van de kansen voor de Boulevard Zuid. Positief is ook dat bezoekers en winkeliers zich veiliger voelen en dat de leegstand is gedaald (van 56 winkelpanden in 2005 naar 30 leegstaande ruimten nu).

Presentatie
In de commissie Algemene Zaken en de Rekening (AZR) werd donderdag13 december een presentatie gehouden over de Ruimtelijke Economische Structuur (RES) Boulevard Zuid. In de RES worden deze en andere ontwikkelingen geschetst. Dezelfde presentatie vond eerder op de avond plaats in de Boulevard Zuid-lounge (voor winkeliers, eigenaren en andere betrokkenen).

Basis
De RES vormt de basis voor de aanpak van de Boulevard in de komende jaren. De inzet is om allereerst een gezonde basis voor ondernemers en voor het winkelbestand te creëren. De panden en de buitenruimten moeten kwalitatief goed zijn om nieuwe initiatieven te doen slagen, is de achterliggende gedachte. Ook moet de kwaliteit van het ondernemerschap verbeterd worden.

Deelgebieden
Belangrijk is dat de structuur van de winkelboulevard verbetert. Er zijn drie deelgebieden met ieder een eigen brancheringsbeeld. De kop van de Beijerlandselaan moet een trekker worden (betere entree, Mediamarkt), ook het lange stuk van de laan moet meer aantrekkingskracht krijgen door onder meer grotere winkels.

Passanten
Het winkeleiland trekt nu al de meeste passanten en een doorbraak met grotere winkels aan de overkant (Groningerstraat) kan de loop versterken. Aan de andere kant is de Groene Hilledijk met gespecialiseerde detailhandel ook succesvol. Hier zou meer kleinschalige bedrijvigheid kunnen komen met een baliefunctie.

Positief
In de commissievergadering werd uitvoerig van gedachten gewisseld. De aanwezige leden waren in grote lijnen positief over de RES. Nel Noël-Arnold (Leefbaar Rotterdam) pleitte opnieuw voor optreden tegen te grote winkeluitstallingen. Yusuf Tahiroglu (GroenLinks) benadrukte dat niet teveel op de publiekstrekker (Mediamarkt) geleund moet worden. Hij verwees naar het Entrepotgebied, waar de supermarkt al direct veel mensen trok, maar de omliggende winkels minder succesvol waren en zijn.

Vragen
Marco van Lent (PvdA) gaf aan dat er veel vragen zijn in zijn fractie. Een winkelstraat van 1,2 kilometer is erg lang; is het haalbaar om zon winkellint te handhaven? Gaat de komst van Mediamarkt niet ten koste van de economische ruimte voor de andere winkels? Is er nagedacht over het eventueel autoluw maken van de Groene Hilledijk? Is er wel behoefte aan een parkeergarage aan de Groningerstraat terwijl die aan de andere kant grotendeels leeg staat?

Parkeren
De bereikbaarheid is een onderwerp van studie, gaf portefeuillehouder René Kronenberg aan. Ondernemers willen de mogelijkheid van parkeren voor de deur niet kwijt. Ook omleiden van de tram ligt moeilijk. Commissielid Jan Smit (Lijst Jan Smit) gaf aan dat als de parkeerstroken verdwijnen en parkeergarages goed worden aangegeven, er ruimte komt voor fietspaden.

Vervolg in deelraad
De discussie heeft intussen een vervolg gehad, want de RES was ook geagendeerd voor de deelraadvergadering van afgelopen dinsdag 18 december.

(foto: Het winkeleiland trekt nu al de meeste passanten. De Groene Hilledijk met gespecialiseerde detailhandel is succesvol.)