Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Structuur Boulevard Zuid wordt verbeterd
De komst van de Mediamarkt is één van de kansen voor de Boulevard
Zuid. Positief is ook dat bezoekers en winkeliers zich veiliger voelen
en dat de leegstand is gedaald (van 56 winkelpanden in 2005 naar 30
leegstaande ruimten nu).
Presentatie
In de commissie Algemene Zaken en de Rekening (AZR) werd donderdag13
december een presentatie gehouden over de Ruimtelijke Economische
Structuur (RES) Boulevard Zuid. In de RES worden deze en andere
ontwikkelingen geschetst. Dezelfde presentatie vond eerder op de avond
plaats in de Boulevard Zuid-lounge (voor winkeliers, eigenaren en
andere betrokkenen).
Basis
De RES vormt de basis voor de aanpak van de Boulevard in de komende
jaren. De inzet is om allereerst een gezonde basis voor ondernemers en
voor het winkelbestand te creëren. De panden en de buitenruimten
moeten kwalitatief goed zijn om nieuwe initiatieven te doen slagen, is
de achterliggende gedachte. Ook moet de kwaliteit van het
ondernemerschap verbeterd worden.
Deelgebieden
Belangrijk is dat de structuur van de winkelboulevard verbetert. Er
zijn drie deelgebieden met ieder een eigen brancheringsbeeld. De kop
van de Beijerlandselaan moet een trekker worden (betere entree,
Mediamarkt), ook het lange stuk van de laan moet meer
aantrekkingskracht krijgen door onder meer grotere winkels.
Passanten
Het winkeleiland trekt nu al de meeste passanten en een doorbraak met
grotere winkels aan de overkant (Groningerstraat) kan de loop
versterken. Aan de andere kant is de Groene Hilledijk met
gespecialiseerde detailhandel ook succesvol. Hier zou meer
kleinschalige bedrijvigheid kunnen komen met een baliefunctie.
Positief
In de commissievergadering werd uitvoerig van gedachten gewisseld. De
aanwezige leden waren in grote lijnen positief over de RES. Nel
Noël-Arnold (Leefbaar Rotterdam) pleitte opnieuw voor optreden tegen
te grote winkeluitstallingen. Yusuf Tahiroglu (GroenLinks) benadrukte
dat niet teveel op de publiekstrekker (Mediamarkt) geleund moet
worden. Hij verwees naar het Entrepotgebied, waar de supermarkt al
direct veel mensen trok, maar de omliggende winkels minder succesvol
waren en zijn.
Vragen
Marco van Lent (PvdA) gaf aan dat er veel vragen zijn in zijn fractie.
Een winkelstraat van 1,2 kilometer is erg lang; is het haalbaar om zon
winkellint te handhaven? Gaat de komst van Mediamarkt niet ten koste
van de economische ruimte voor de andere winkels? Is er nagedacht over
het eventueel autoluw maken van de Groene Hilledijk? Is er wel
behoefte aan een parkeergarage aan de Groningerstraat terwijl die aan
de andere kant grotendeels leeg staat?
Parkeren
De bereikbaarheid is een onderwerp van studie, gaf portefeuillehouder
René Kronenberg aan. Ondernemers willen de mogelijkheid van parkeren
voor de deur niet kwijt. Ook omleiden van de tram ligt moeilijk.
Commissielid Jan Smit (Lijst Jan Smit) gaf aan dat als de
parkeerstroken verdwijnen en parkeergarages goed worden aangegeven, er
ruimte komt voor fietspaden.
Vervolg in deelraad
De discussie heeft intussen een vervolg gehad, want de RES was ook
geagendeerd voor de deelraadvergadering van afgelopen dinsdag 18
december.
(foto: Het winkeleiland trekt nu al de meeste passanten.
De Groene Hilledijk met gespecialiseerde detailhandel is succesvol.)