De buurt spreekt, de bestuurder luistert
In Capelle aan den IJssel wordt u als inwoner actief gevraagd naar uw
mening. Via de bewonersenquête en de buurtmonitor wordt vastgesteld,
wat u waardeert en wat volgens u aandacht nodig heeft in de gemeente
Capelle aan den IJssel. Van deze informatie maakt de gemeente dankbaar
gebruik. Het is voor u als inwoner van Capelle alleen niet altijd
zichtbaar hoe de signalen die u heeft afgegeven, zijn of worden
vertaald in beleid en acties.
Daarom hebben de gemeenteraadsleden Ans Hartnagel (Leefbaar Capelle)
en Ard den Outer (PvdA) - via de notitie De buurt spreekt, de
bestuurder luistert - het college gevraagd om meer zichtbaar en
duidelijk herkenbaar gebruik te maken van de uitkomsten van uw
medewerking aan onderzoeken en enquêtes.
De doelstelling van deze notitie is om aan de Capellenaren te laten
zien, dat de signalen, die zij geven via diverse kanalen zoals
buurtmonitor en bewonersenquête, ook daadwerkelijk worden gehoord en
meegenomen bij het formuleren en uitvoeren van beleid. Een korte
samenvatting van de doelstelling:
* Laat aan de Capellenaren zien dat de signalen die zij afgeven via
deze instrumenten direct effect hebben op de politieke keuzes die
worden gemaakt;
* Maak zichtbaar gebruik van de buurtmonitor en bewonersenquête bij
het maken, uitvoeren en toetsen van beleid.
Capelse dialoog mei 2007 foto Roel Dijkstra
Goede communicatie
De behandeling van de notitie De buurt spreekt, de bestuurder luistert
in de commissie Algemene Zaken en Veiligheid heeft ertoe geleid dat de
burgemeester namens het college een reactie op de notie heeft gegeven.
Het college heeft aangegeven dat er al veel met de Buurtmonitor gedaan
wordt, maar vindt desondanks dat de communicatie verbeterd kan worden.
Als betrokken Capellenaar zult u beter geïnformeerd worden over de
manier waarop de signalen die u als inwoner afgeeft, worden gehoord en
meegenomen bij het formuleren en uitvoeren van beleid.
De communicatie zal op drie manieren met u verbeterd worden:
1. Als de gemeente een onderzoek doet onder haar inwoners zoals
bewonersenquête, gezondheidsenquête, buurtmonitor en
klanttevredenheidsenquêtes, zult u via een samenvatting over de
uitkomsten worden geïnformeerd. U kunt geïnformeerd worden per
brief, via de gemeentepagina of via de website van de gemeente
afhankelijk van het onderzoek.
2. Binnen twee weken na de uikomsten van het onderzoek zal het
college een college advies opstellen met daarin de volgende
informatie:
* wat hebben we gehoord (prioriteiten);
* wat willen we bereiken (doel(en));
* wat gaan we doen (actie(s)).
Na de besluitvorming zult u geïnformeerd worden over hoe de gemeente
met de uitkomsten van het onderzoek zal omgaan.
3. Alle onderzoeken die de gemeente uitvoert onder haar inwoners
zullen gekoppeld of samengevoegd worden. De gemeente krijgt dan
een volledig beeld hebben van de ontwikkelingen en de problemen op
wijk- en buurtniveau. Op deze manier kan de gemeente gericht
beleid formuleren.
Met deze aanpak zult u als Capellenaar in de toekomst beter
geïnformeerd worden over de manier waarop uw signalen worden
meegenomen bij het formuleren en uitvoeren van beleid. Vrij vertaald
betekent dit: De buurt spreekt en de bestuurder luistert!
Mw. Hartnagel en dhr. Den Outer zijn blij met de reactie van het
college en kijken uit naar de eerste resultaten van deze handelswijze.
Gemeente Capelle a/d IJssel