Door Stern geleverd
Stern Groep: forse groei bedrijfsresultaat in derde kwartaal
Stern Groep NV, beursgenoteerde automotive groep,
heeft in het derde kwartaal van 2007 het bedrijfsresultaat zien
toenemen van ⬠2,3 miljoen tot ⬠5,2 miljoen. Het resultaat na
belastingen over het derde kwartaal 2007 kwam uit op ⬠2,4 miljoen
(2006: ⬠3,9 miljoen). De vergelijking met vorig jaar wordt vertekend
doordat het resultaat over het derde kwartaal 2006 voor in totaal
⬠2,6 miljoen positief werd beïnvloed door incidentele baten en een
negatieve belastingdruk. Stern Groep verwacht dat het resultaat na
belastingen over geheel 2007 hoger zal uitkomen dan dat van 2006.
Goed resultaat 3e kwartaal
Het bedrijfsresultaat over het derde kwartaal 2007 is meer dan
verdubbeld ten opzichte van het derde kwartaal 2006 met een stijging
van ⬠2,9 miljoen tot ⬠5,2 miljoen.
Stern Groep heeft in het derde kwartaal een resultaat na belastingen
behaald van ⬠2,4 miljoen. Over het derde kwartaal 2006 werd een
resultaat na belastingen gerealiseerd van ⬠3,9 miljoen, dat voor in
totaal ⬠2,6 miljoen positief beïnvloed werd door de incidentele
bate uit de verkoop van het 50% belang in Baan Twente en door een
negatieve belastingdruk, welke het gevolg was van het benutten van nog
beperkt gewaardeerde fiscaal compensabele verliezen.
Vooral door de incidentele baten in 2006 en de veel hogere
belastingdruk in 2007, blijft het resultaat na belastingen over de
eerste drie kwartalen 2007 met ⬠9,5 miljoen licht achter bij het
resultaat over de vergelijkbare periode 2006 (⬠10,1 miljoen). De
ontwikkeling van het bedrijfsresultaat van ⬠10,9 miljoen over de
eerste drie kwartalen 2006 naar ⬠17,4 miljoen tot en met het derde
kwartaal 2007 geeft de sterke progressie van het operationele
resultaat weer.
Autonome groei
Stern Groep zag de autonome netto omzet over het derde kwartaal 2007
belangrijk toenemen bij een lichte verbetering van de
marktomstandigheden. De bruto marge vertoonde een lichte daling, maar
nam in absolute zin duidelijk toe. De bedrijfskosten stegen slechts
gering, terwijl de netto omzet belangrijk is gegroeid. Als een
resultante van deze ontwikkelingen is het autonome bedrijfsresultaat
ruimschoots verdubbeld.
De groei wordt zowel door Stern Autobedrijven als door Stern
Autodiensten (lease, wagenparkbeheer, autoverhuur, financieringen en
verzekeringen) en Stern Autotechniek (schadeservice en
bedrijfswageninrichtingen) gedragen. Van de Autobedrijven zijn de
resultaten van het Stern 1 cluster en het Stern 3 cluster opvallend
positief te noemen. Alleen Stern 2 heeft het nog niet gemakkelijk,
maar vertoont wel verbetering. Bij Autodiensten is de leasevloot
verder toegenomen, terwijl de verhuurvloot onder invloed van de
rustige zomermaanden fractioneel is gekrompen. Bij Autotechniek is de
ontwikkeling bij Stern Schade en bij SternTec zeer bevredigend.
Overname Van Kooy Groep
Op 4 oktober 2007 heeft Stern Groep de overname van Van Kooy afgerond.
De integratie van Van Kooy met Stern Auto (Mercedes-Benz) en met Eagle
(Chrysler, Jeep, Dodge en Mitsubishi) is in volle gang. Tarna Auto
(Saab) wordt ondergebracht bij Stern 2 en Alfa Romeo wordt
geïntegreerd in Vireo Auto (Stern 5). De balans en resultaten van Van
Kooy komen eerst tot uitdrukking in de balans per 31 december 2007 en
in de resultaten over het vierde kwartaal 2007.
Vooruitzichten 2007
Ondanks de eerder genoemde incidentele baten in 2006 en de veel hogere
belastingdruk in 2007 verwacht Stern Groep dat het resultaat na
belastingen over geheel 2007 hoger zal uitkomen dan over 2006 (⬠12,6
miljoen). Deze verwachting wordt vooral gedragen door de forse
stijging van het bedrijfsresultaat. Het is nog niet duidelijk of en in
welke mate Van Kooy zal bijdragen aan het resultaat over het vierde
kwartaal 2007. Daarom is het nog te vroeg voor concretere uitspraken
over geheel 2007.
Toenemende focus op Sternmerk
Stern Groep werkt aan het positioneren van haar eigen merk(en).
Daarbij is het centraal stellen van de mobiliteit van klanten het
vertrekpunt (mobility matters). In dat licht zal Stern de
klantenrelatie de komende jaren intensief en interactief versterken
via de showrooms, de werkplaatsrecepties en via internet. Voor dit
doel overweegt Stern Groep een meerderheidsbelang te nemen in een
"boutique" automatiseringsbedrijf, dat onder meer gespecialiseerd is
in interactieve narrowcasting oplossingen voor de retail en
hospitality sector. Vanwege deze focus op het Sternmerk heeft Stern
Groep overeenstemming bereikt over de verkoop van het 50%-belang in
Autobytel aan haar joint venture partner Pon Holdings.
18-12-2007