Den Haag, 18-12-2007
Meavita Nederland en KPN lanceren Zorg op Afstand
Zorgorganisatie Meavita Nederland en KPN hebben een
meerjarenovereenkomst gesloten voor Zorg op Afstand: een pakket
ICT-toepassingen waarbij de cliënt thuis zorg ontvangt via beeld en
geluid (televisie), ondersteund door meetgegevens, zoals
bloedsuikerwaarden. Veel mensen hebben de wens om langer zelfstandig
thuis te wonen of eerder uit het ziekenhuis naar huis te kunnen. Deze
innovatieve ICT-dienstverlening maakt dat mogelijk. Meavita Nederland
is de eerste zorgorganisatie die grootschalig Zorg op Afstand gaat
aanbieden aan zijn cliënten. KPN zal deze dienstverlening ook voor
andere zorginstellingen beschikbaar maken.
Zorg op Afstand omvat verschillende ICT-toepassingen voor de
zorgsector. Zo kan een consult met een arts of andere zorgverlener op
afstand plaatsvinden via de televisie en een breedbandverbinding.
Zorgverleners kunnen cliënten op afstand monitoren en ondersteunen via
domotica en telemedicine (ICT-zorgdiensten). De cliënt kan gegevens
als bloeddruk, ecg en gewicht zelf doorgeven aan de zorgverlener. Ook
kunnen cliënten contact maken met familie, lotgenoten en
mantelzorgers. Hierdoor ervaart de cliënt een groter comfort en voelt
hij zich veiliger. Voor de zorgverlener zullen zorgprocessen
efficiënter verlopen, wat weer een belangrijke bijdrage levert aan de
kostenbeheersing in de gezondheidszorg.
Innovatieve thuiszorg
`We hebben de ambitie om de meest innovatieve thuiszorgverlener van
Nederland te worden', aldus Daan van de Meeberg, voorzitter van de
raad van bestuur van Meavita Nederland. `Zo willen we onze positie van
cliëntvriendelijke dienstverlener verstevigen. Om deze ambitie te
realiseren, hebben we KPN gevraagd om met ons mee te denken over de
inzet van ICT-toepassingen.' Met het sluiten van de overeenkomst is
KPN de preferred supplier voor Meavita Nederland.
Efficiënte zorgprocessen
`In de snel veranderende zorgmarkt speelt ICT een steeds grotere rol',
aldus Jan Mulder, directeur Zorg van KPN. `Meavita Nederland beseft
dit en speelt daar adequaat op in. KPN heeft een uitgebreid portfolio
met ICT-toepassingen dat speciaal voor de gezondheidszorg is
ontwikkeld. Met behulp van deze toepassingen kan de zorgverlener meer
tijd vrijmaken voor de interactie met de cliënt. De
cliënt/zorgconsument kan in zijn vertrouwde thuisomgeving blijven,
terwijl tegelijkertijd de efficiency van de zorgprocessen wordt
verbeterd. Zo blijft de zorg toegankelijk en betaalbaar. We gaan nu
samen met Meavita onderzoeken of we voor Zorg op Afstand nog meer
toepassingen kunnen ontwikkelen die het welzijn van de cliënt verhogen
en die aansluiten op de ambities van zorgverleners.'
Meavita
Meavita Nederland is een eigentijdse, maatschappelijke onderneming op
het gebied van gezondheid, wonen en welzijn. Meavita Nederland bestaat
sinds 1 januari 2007 en wordt gevormd door de werkmaatschappijen
Meavita, Sensire, Thuiszorg Groningen en Vitras. De belangrijkste
diensten zijn: huishoudelijke hulp, verzorging en verpleging,
intramurale zorg, verzorgd wonen in het buitenland,
personenalarmering, kraamzorg, jeugdgezondheidszorg, kinderopvang en
maatschappelijk werk. De totale omzet bedroeg in 2006 EUR 498 miljoen.
Meavita Nederland werkt voor meer dan 100.000 klanten. Er werken bijna
20.000 mensen.
Contactgegevens:
drs. Edsco de Heus
communicatieadviseur Meavita Nederland
Hardwareweg 4
3821 BM Amersfoort
0314 356 400
06 23911129
KPN
KPN is de toonaangevende leverancier van telecommunicatiediensten in
Nederland en biedt klanten vaste en mobiele telefonie, internet en
televisie. Voor zakelijke klanten verzorgt KPN spraak-, internet- en
datadiensten, evenals volledig beheerde en uitbestede ICT-oplossingen.
Zowel nationaal als internationaal levert KPN wholesalenetwerkdiensten
aan derden, waaronder operators en serviceproviders. De mobiele
activiteiten van KPN in Duitsland en België maken gebruik van een
multibrand-strategie en bedienen verschillenden klantsegmenten in
zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.
Per 30 september 2007 bediende KPN in Nederland 5,5 miljoen klanten
met een vaste telefoonaansluiting, 9,1 miljoen mobiele klanten, 2,6
miljoen internetters en 0,4 miljoen televisiekijkers. In Duitsland en
België heeft KPN nog eens 16,8 miljoen mobiele klanten. Met 27.155
medewerkers (24.890 fte's) behaalde KPN een omzet van EUR 8,9 miljard
en een EBITDA van EUR 3,7 miljard in de periode van januari tot en met
september 2007. KPN is in 1989 verzelfstandigd en is genoteerd aan de
beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.