2007-12-12
Rotra kiest met ethanol Scania-trekker voor het milieu
Eerste vrachtauto op ethanol in Europa gaat in Nederland rijden.
Aan Rotra Forwarding b.v. uit Doesburg wordt in het eerste kwartaal
van 2008 een nieuwe Scania distributietrekker geleverd die ethanol als
brandstof gebruikt. Het voertuig voldoet aan de EEV emissienorm en
biedt Rotra alle ruimte binnen de huidige en toekomstige
stedenconvenanten die diverse gemeentes voor hun binnensteden hebben
vastgesteld. Rotra bevestigt met deze nieuwe vrachtauto opnieuw haar
missie voor een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. De
nieuwe truck bevat immers niet alleen één van de schoonste
aandrijflijnen die op dit ogenblik verkrijgbaar is, maar men kiest ook
nadrukkelijk voor een hernieuwbare brandstof.De ethanolmotor heeft
vergeleken met een reguliere dieselmotor meer dan 90% minder
CO²-uitstoot en draagt daarom sterk bij aan het verminderen van het
broeikaseffect.De milieubewuste uitstraling van dit voertuig is geheel
in lijn met het distributiewerk waarvoor de auto ingezet gaat
worden.De Scania trekker zal worden afgeleverd door de
Scania-vestiging te Gaanderen.
Rotra kiest voor de Scania P270 twee-assige trekker met de derde
generatie 9 liter ethanol motor. Deze motor is een doorontwikkeling
van de 9 liter motor die al bijna 20 jaar dienst doet in de
stadsbussen in Stockholm. Al bijna 20 jaar geleden reden in Stockholm
stadsbussen rond die aan de huidige Euro 4 norm voldeden, terwijl de
derde generatie motoren tot EEV-niveau zijn opgewaardeerd. EEV
(Enhanced Environmentally friendly Vehicle) is op dit ogenblik de
strengst mogelijke milieu-eis in Nederland. Deze ruime ervaring met
ethanol als brandstof heeft Scania in staat gesteld de motor volledig
voor deze alternatieve brandstof te optimaliseren. Qua rendement,
betrouwbaarheid en efficiency passen de ethanolmotoren dan ook
naadloos in het totale Scania motorprogramma. De vrachtauto is verder
uitgevoerd met de CP16 dagcabine met een comfortabele lage instap en
de standaard veiligheidskooiconstructie. Scania Opticruise, het
computergestuurde schakelsysteem, en de vernieuwde airconditioning
completeren het pakket waarmee de chauffeur een optimale werkplek
wordt geboden.
Hoewel ethanol wereldwijd snel aan populariteit wint, beschikken we in
Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid-Amerika, nauwelijks
over een ontwikkelde infrastructuur. Uiteraard is dit niet
bevorderlijk voor de verdere inzet van deze voertuigen. Aangezien
Rotra zelf, op haar enorme op- en overslagterrein, de beschikking
heeft over een brandstof-afgiftepunt, voorziet zij zelf in de ethanol.
Hierdoor is het bedrijf op logistiek gebied niet afhankelijk van
derden.
Bij Rotra staat de ontwikkeling van innovatieve transportoplossingen
hoog in het vaandel. Zo startte men als één van de eersten met een
(Scania) LZV en is het gehele wagenpark via Scania Interactor
IT-systemen verbonden met het Transport Management Systeem van de
thuisbasis. Zo kunnen alle voertuigen door geheel Europa gevolgd
worden. Rotra is met name specialist in het vervoer van groupage- en
deelladingen en is op dagelijkse basis actief met 250 eenheden door
heel Europa; van Scandinavië tot het zuiden van Italië. Tevens
verleent het bedrijf naast Warehousing-diensten toegevoegde diensten
op het gebied van behandeling van ADR-goederen en (steriele) medische
materialen tot hoogwaardige goederen. Met haar Air&Ocean vestigingen
verzorgt Rotra voor een snel groeiend aantal klanten wereldwijde
lucht- en zeevracht shipments. De huidige vierde generatie van dit
familiebedrijf leidt Rotra op basis van een heldere visie met ambitie
en neemt als logistiek dienstverlener slechts genoegen met de hoogste
kwaliteit. Bij Rotra zijn momenteel 350 mensen werkzaam.
Nico van der Klugt
Manager Communications
Telefoon:
+31(70)4182418
E-mail:
pers@scania.com
Beers Bedrijfsauto