18 december 2007
Consumentenorganisaties: goede prestaties NS
rechtvaardigen inhaalslag treinprijzen
Ongekend hoge score: 87% van de treinen komt op tijd aan
Uitgestelde tariefaanpassing mag na 6 jaar worden ingehaald
NS is er in geslaagd het doorlopend gemiddelde van de punctualiteit op 87% te brengen.
Hiermee voldoet NS aan afspraken die in 2003 met de consumentenorganisaties zijn
gemaakt. Toen ging op aandringen van de consumentenorganisaties een tariefstijging niet
door en werd afgesproken dat deze alsnog zou plaatsvinden als de punctualiteit en de
klanttevredenheid aanzienlijk zouden stijgen. Eerder werd de helft van de tariefstijging al
doorgevoerd. Nu is het kwaliteitsniveau zo hoog dat ook de tweede helft van deze
inhaalslag kan worden gerealiseerd. Veel factoren hebben bijgedragen aan deze
verbetering van de dienstverlening, zoals de invoering van een robuustere nieuwe
dienstregeling en de dagelijkse inspanningen van tienduizenden medewerkers van NS en
ProRail.
De spoorsector heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om de dienstverlening aan de klant steeds
verder te verbeteren. Vergeleken met het begin van deze eeuw rijden er nu veel meer treinen, die
beter op tijd rijden. Het aantal treinreizigers is sindsdien gegroeid, evenals de waardering die zij
hebben voor de dienstverlening van NS. Het aantal tevreden NS-klanten is in 7 jaar tijd met de helft
toegenomen: 74% geeft NS nu een rapportcijfer 7 of hoger.
In 2002 heeft NS een voorgenomen tariefstijging niet door laten gaan, omdat de kwaliteit van de
dienstverlening onvoldoende was. In 2004 is de eerste helft van deze tariefstijging alsnog
doorgevoerd, omdat toen een met de consumentenorganisaties afgesproken kwaliteitsniveau was
bereikt. Inmiddels heeft de kwaliteit van de dienstverlening het niveau overstegen (onder andere
een punctualiteit van 86,8%) waarop de tweede helft van de uitgestelde tariefstijging kan worden
ingehaald. Door de consumentenorganisaties is vastgesteld dat NS aan alle afgesproken
voorwaarden over kwaliteitsverbetering heeft voldaan om per 3 februari 2008 de prijs van de
treinkaartjes met 2,075% te verhogen.
Noot aan de redactie
Meer informatie:
NS Persvoorlichting 030-2357070
Reizigersvereniging ROVER, Rikus Spithorst 06-17138848
Consumentenbond: Barbara den Uijl 06-51817459
---- --
Nederlandse Spoorwegen