Nummer 2007508BW
18 december 2007
Definitief ontwerp vastgesteld
Drie nazaten oude lindeboom terug op
Heuvel
Op de plek waar nu nog het beeld van Willem II staat, keert straks de originele oude
lindeboom weer terug. Het gaat niet om één maar om liefst drie nazaten van het origineel.
"En daarmee wordt bij de herinrichting van het nieuwe Heuvelplein tegemoet gekomen aan
een grote wens van heel veel Tilburgers. Massaal stemden zij voor terugkeer van de oude
lindeboom," aldus Jan Hamming, wethouder Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting.
"Geweldig dat wij aan deze oproep gehoor kunnen geven en de geschiedenis van het plein
nieuw leven inblazen." Deze drie jonge lindeboompjes vormen een goede basis voor een
toekomstige monumentale linde. De linde, die nu op de Heuvel staat, wordt verplaatst naar
het Julianapark. In Tilburg zijn momenteel 16 nazaten van de oude lindeboom te vinden,
waaronder deze drie exemplaren in het Julianapark.
Het college is medio 2006 aan de slag gegaan met de wens van de raad om op een
interactieve wijze te komen tot een nieuw heringericht Heuvelplein in 2009. Op basis van
een prijsvraag en de actieve betrokkenheid van de Tilburger is het ontwerp van het bureau
Sant & Co gekozen tot het winnend ontwerp. Het voorlopig ontwerp is op 31 augustus 2007
vastgesteld. Nu is het definitief ontwerp klaar. Hierin zijn alle details op maakbaarheid,
haalbaarheid en houdbaarheid onderzocht. Het definitieve ontwerp is digitaal te bekijken
op www.tilburg.nl.
Uitwerkingen
Bij de vaststelling van het voorlopig ontwerp is gevraagd extra aandacht te besteden aan
enkele onderdelen, te weten de overkapping van de ingang van de fietsenkelder, de
materiaalkeuze voor de fietspaden in relatie tot de rijbaan en de onderhoudsconsequenties
van het gras op het stadspodium.
Overkapping ingang fietsenkelder
De huidige ingangen van de fietsenkelder worden gehandhaafd. De valbescherming wordt
gemaakt van glas en de pergola's worden verwijderd. Er wordt geen overkapping
aangebracht om het pleingevoel niet te verstoren.
Materiaalkeuze fietspaden en rijbaan
Vanwege de herkenbaarheid worden de fietspaden in rode natuursteen uitgevoerd (rode
graniet, type Red Sunset, gevlamd). De rijbaan op de Heuvel wordt smaller dan op de rest
van de Cityring en vanwege de herkenbaarheid uitgevoerd in zwart asfalt.
Onderhoud gras stadspodium
De grasbanen op het podium liggen buiten het watervlak, de terrassen en de belangrijkste
looplijnen. De hoge gebruiksintensiteit en de vele evenementen op de Heuvel beperken
echter de groeimogelijkheden van het gras. Om die reden zal het onderhoud zeer intensief
zijn, vooral handmatig worden uitgevoerd en veel zorg vergen. Ook zullen de grasstroken
regelmatig moeten worden vervangen.
Materiaalkeuze stadspodium
De materiaal keuze voor het stadspodium is gevallen op Chinees basalt. Vlakbij de
telefooncellen op de Heuvel is inmiddels een proefvlak aangelegd.
Verlichting
Om het gehele plein op het gewenste lichtniveau te krijgen wordt op het podium één
speciaal ontworpen lichtmast geplaatst. Daarnaast wordt het podium in de rand voorzien
van LED-verlichting en krijgt de lindeboom verlichting in de vorm van grondspots. De
verlichting sluit aan bij die van de binnenstad. Voor de rijbaan wordt de verlichting van
de Spoorlaan toegepast.
St. Jozephkerk
De kerk wordt zoveel mogelijk betrokken bij het plein. Dat gebeurt door het zicht op de kerk
zo min mogelijk te belemmeren met objecten.
Planning
Nu het definitief ontwerp is vastgesteld, wordt het bestek opgesteld en aanbesteed. In
overleg met de aannemer zal vervolgens de gedetailleerde aanpak en fasering worden
opgesteld. De werkzaamheden worden opgesplitst in drie delen. Het eerste deel bestaat
uit het relinen van de riolering voor de horeca aan het plein, het vervangen van de
huisaansluitingen en het aanleggen van de terrassen. In deze fase worden ook de bomen
aan het plein meegenomen. Het tweede deel is de aanleg van het Stadspodium, inclusief
alle bijbehorende aspecten, zoals de verplaatsing van het standbeeld en de bouwkundige
aanpassingen aan de fietsenkelder. Het derde gedeelte omvat de aanleg van de rijbaan, de
fietspaden en de aanliggende trottoirs. Vanwege het terrasseizoen wordt er in februari
2008 begonnen met het eerste deel. Dit heeft naar verwachting een doorlooptijd van circa
drie maanden. In mei zijn dan de terrassen weer beschikbaar. Direct na de kermis wordt
gestart met deel twee en drie, waarbij rekening wordt gehouden met de Ten Miles en de
T-parade. Tijdens de derde fase wordt zoveel mogelijk één rijstrook beschikbaar
gehouden voor het verkeer. Toch zal incidenteel een omleiding van alle verkeer
noodzakelijk zijn. De werkzaamheden zijn uiterlijk 1 april 2009 afgerond.
Financiën
"Aanvankelijk was er voor beide herinrichtingen een grofmazige raming van 3,6 miljoen
bedacht. Nu hebben wij de definitieve kosten in beeld," aldus Hamming. Voor de
herinrichting van het Heuvelplein worden die geraamd op 2,7 miljoen. Voor de
herinrichting van de Heuvelring tussen de Spoorlaan en Korte Heuvel op 1,3 miljoen.
Dat maakt samen een bedrag van 4 miljoen.
Voor meer informatie,
Marlies van Brunschot, Afdeling communicatie/Bestuurswoordvoering, tel.013-5429705.
---- --