Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
ostbus 20018
P
2500 EA Den Haag
Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk
18 december 2007 VSV/2007/52271 10 december 2007 2070806290
Onderwerp
Vragen van het Lid Biskop (CDA) over
verzuimmeldingen
Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het Kamerlid Biskop van uw Kamer
inzake verzuimmeldingen.
De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2070806290.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
6
44
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
OCW 11 Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70-4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl
blad 2/3
Antwoorden op de schriftelijke vragen van
het Kamerlid Biskop van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
aan de staatssecretaris van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap (ingezonden d.d. 10 december 2007 kenmerk 2070806290)
1 Bent u bekend met het artikel `Roc's vinden registratie veel te veel werk'? 1
Ja.
2 Wat is uw mening over de constatering van de onderwijsinspectie dat er
gebrekkige of ontbrekende administratieve en technische voorzieningen zijn bij
scholen als het gaat om verzuimmelding?
Naar aanleiding van signalen over een mogelijk gebrekkige registratie en
melding van verzuim door scholen heb ik de Inspectie van het Onderwijs
nadrukkelijk verzocht om een thematisch onderzoek op dit thema uit te voeren,
niet alleen vanuit het oogpunt van de leerplichthandhaving, maar ook gezien het
belang van een adequate verzuimaanpak voor de preventie van schooluitval.
Verzuim is immers een voorbode van schooluitval. Door verzuim direct aan te
pakken is schooluitval in veel gevallen te voorkomen. Daarvoor is het
noodzakelijk dat verzuimers in beeld zijn bij gemeentelijke
leerplichtambtenaren en de regionale RMC-functie (regionale Meld- en
Coördinatiefunctie VSV). Voorwaarde daarvoor is dat scholen hun verzuimers
registreren en tijdig en volledig melden. Scholen met gebrekkige of ontbrekende
administratieve en technische voorzieningen zullen hiertoe minder goed in staat
zijn. Ik beschouw dit als een zeer ongewenste situatie, omdat het een
slagvaardige aanpak van verzuim door de gemeente in de weg staat en kan
leiden tot onnodige schooluitval.
Om het melden van verzuim gemakkelijker te maken voor scholen en
instellingen zijn OCW en de IB-groep begonnen met een nieuwe één-loket-
aanpak voor het melden van verzuim. Scholen melden hun verzuimgegevens
voortaan bij één digitaal loket (IB-Groep), dat vervolgens automatisch de juiste
gemeente op de hoogte stelt. Dat scheelt de scholen werk, want ze hoeven niet
meer per verzuimer uit te zoeken aan welke gemeente of RMC-functie ze
moeten melden en alle meldingen verlopen voortaan volgens een vast stramien.
De leerplichtambtenaar of de RMC-begeleider kan het verzuim vervolgens in
overleg met de school in behandeling nemen. De één-loket-aanpak wordt op dit
moment getest in negen pilotgemeenten. De verwachting is dat vanaf 1
augustus 2008 het systeem landelijk bruikbaar zal zijn.
1 De Telegraaf, 5 december 2007
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl
blad 3/3
3 Bent u voornemens maatregelen te nemen tegen Roc's die spijbelende
leerlingen niet melden?
Scholen en instellingen zijn wettelijk verplicht om spijbelende scholieren te
melden bij de gemeente. Dat betekent dat wanneer een school verzuim niet
tijdig meldt, het hoofd van de school het risico loopt op een boete of zelfs een
celstraf. Het is de gemeente die het toezicht heeft op de naleving van de
leerplichtwet. De leerplichtambtenaar heeft in dit kader de mogelijkheid om de
verzuimregistratie van de school in te zien. Als daaruit blijkt dat de school heeft
nagelaten om verzuim te registreren en te melden bij de gemeente, dan kan de
school aansprakelijk worden gesteld en kan een proces-verbaal worden
opgesteld door de leerplichtambtenaar.
Ik beraad me echter mede op basis van de aanbeveling van het
inspectieonderzoek op manieren om ook vanuit de Onderwijsinspectie toezicht
en handhaving in te zetten ter verbetering van het registratie- en meldgedrag
van scholen en onderwijsinstellingen.
Op dit moment ontwikkelt een interdepartementale werkgroep van OCW samen
met SZW, Justitie, BZK, Jeugd en Gezin een gezamenlijk plan voor een
geïntegreerde aanpak van schoolverzuim, waarin ook de rol van de
Onderwijsinspectie wordt meegenomen. Het plan zal in het voorjaar van 2008
aan de Kamer worden gepresenteerd.
4 Bent u bekend met het feit dat Ingrado van de onderwijsinspectie nog nooit een
melding heeft gehad van scholen die ernstig te kort schieten? Zo ja, op welke
wijze wilt u ervoor zorg dragen dat de relatie tussen de onderwijsinspectie en
leerplichtambtenaren en dat in het bijzonder de uitwisseling van informatie over
meldingen van scholen wordt verbeterd? Welke rol kan de invoering van het
onderwijsnummer hierbij spelen?
De inspectie heeft nog niet eerder een dergelijk specifiek onderzoek op het
terrein van verzuimregistratie en melding gedaan, het is dan ook niet
verbazingwekkend dat Ingrado nog nooit een melding heeft gehad.
Het is bovendien goed om hier nog eens te benadrukken dat het de wettelijke
verantwoordelijkheid van de gemeentelijke leerplichtambtenaar is om de
leerplicht te handhaven, en niet van de Onderwijsinspectie. Dit omvat óók de
controle op de verzuimregistratie en het meldgedrag van scholen en
instellingen.
De 1-loket aanpak voor het melden van verzuim, die in 2008 wordt ingevoerd
(zie het antwoord op vraag 2), kan hier overigens wel een meerwaarde hebben.
Omdat alle verzuimmeldingen op termijn via IB-Groep zullen lopen, wordt
transparanter welke scholen en instellingen relatief weinig verzuim melden. Dit
kan aanleiding zijn voor nader onderzoek bij zo'n instelling.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag, T +31-70 - 4123457 F +31-70-4123456 www.minocw.nl