Bereikbaarheid door één bril
18-12-2007 -
Utrecht eerste provincie in Nederland met gezamenlijke aanpak
Om de bereikbaarheid van de provincie Utrecht op een hoger plan te
tillen, introduceren GS in het Strategisch Mobiliteitsplan voor de
periode tot 2020 een nieuwe, collectieve set met criteria. Op deze
manier bekijken provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU), het
rijk en alle betrokken Utrechtse gemeenten toekomstige
mobiliteitsprojecten met één bril. Utrecht is daarmee de eerste regio
in Nederland die werkt volgens deze gezamenlijke aanpak.
Dit beoordelingskader is een nieuw element in het Mobiliteitsplan van
de provincie Utrecht, dat naar aanleiding van een inspraakronde in het
afgelopen voorjaar is toegevoegd. Het kader speelt een belangrijke rol
in de besluitvorming over nieuwe infrastructuurprojecten voor de Ring
rondom Utrecht en de Driehoek tussen de A1, A27 en A28. Rijk en regio
Utrecht maken hiervoor momenteel nieuwe maatregelpakketten, de
zogenaamde plan- en pakketstudies die vanaf 2012 worden uitgevoerd. In
deze maatregelpakketten, waarvoor maximaal 3,1 miljard euro is
gereserveerd, is breed aandacht voor nieuwe projecten op het gebied
van openbaar vervoer, mobiliteitsmanagement en uitbreiding van het
Utrechtse wegennet.
Stelregel in het vernieuwde beleid voor verkeer en vervoer is dat in
de regio Utrecht pas wordt besloten om nieuwe wegen aan te leggen,
nadat een ingreep via andere beleidsterreinen niet de gewenste
effecten oplevert. Deze zogenaamde zevensprong van Verdaas begint met
aandacht voor aanpassingen in de ruimtelijke ordening. Vervolgens
wordt gekeken naar het effect van de introductie van de
kilometerheffing, mobiliteitsmanagement, verbetering van
fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en aanpassing van de bestaande
wegen. Bieden al deze stappen onvoldoende soelaas, dan pas komt de
aanleg van nieuwe wegen aan de orde.
Hoe snel is verkeer tijdens de spits?
De Utrechtse overheden maken ook gezamenlijke afspraken over de
gewenste gevolgen van mobiliteitsprojecten, als het gaat om de
reistijden van de weggebruikers van deur tot deur. Dit betekent voor
provinciale wegen - waar in de regel maximaal 80 km p/u gereden mag
worden - dat de gemiddelde snelheid in de spits in 80% van de gevallen
niet lager mag liggen dan 53 km p/u. Duikt deze snelheid daaronder,
dan is er aanleiding tot extra maatregelen. De provincie Utrecht sluit
daarmee aan op de landelijke norm.
Méér winst voor milieu
Het nieuwe Mobiliteitsplan van de provincie mikt ook op méér winst
voor het milieu. Geluidsoverlast op en langs de provinciale wegen kan
fors verminderd worden door de aanleg van stil asfalt. GS willen de
kritische ondergrens voor geluidsoverlast daarom verlagen naar 63dB.
Daarmee wordt een verlaging van de geluidsoverlast van circa 40%
gerealiseerd. Zuinig omgaan met energie is eveneens een thema. Geen
verlichting van de provinciale wegen, zoals in natuurgebieden waar dat
niet echt nodig is, is het nieuwe uitgangspunt. Daarom komt er meer
aandacht voor dimbare en dynamische vormen van verlichting
Openbaar vervoer: door met Randstadspoor
Een belangrijk openbaar vervoerproject waarmee GS verder willen na
2015 is Randstadspoor. Randstadspoor vervoert snel en comfortabel
reizigers in de stadsgewesten Utrecht en Amersfoort. De bussen sluiten
hier zo goed mogelijk op aan. De kwaliteit en toegankelijkheid van de
bushaltes wordt verder verbeterd, onder meer voor gehandicapten. De
provincie besteedt bovendien meer aandacht aan doorstroom van het
streekvervoer, o.a. door inzet van extra spitsbussen en aanleg van
busstroken. De milieueisen die gesteld worden aan de bussen gaan
omhoog.
Vaker op de fiets
De fiets is op korte afstanden (tot 7,5 kilometer) voor het
woon-werkverkeer vaak een goed alternatief voor de auto om de files te
omzeilen. Om het gebruik van de fiets te stimuleren werkt de provincie
aan de verbetering van het fietspadennetwerk en is op Internet de
Fietsrouteplanner gelanceerd. Maar ook voor verkeer op langere
afstanden willen GS de inzet van de fiets stimuleren.
Overstapmogelijkheden vanaf het openbaar vervoer, zoals door gebruik
te maken van speciale OV-huurfietsen, worden gestimuleerd, evenals de
realisatie van extra fietsenstallingen. Het gebruik van de fiets zal
zo de komende jaren meer ruimte krijgen in het provinciale
mobiliteitsbeleid.
Overige thema's die in het geactualiseerde Mobiliteitsplan worden
belicht, zijn: de aanleg en verbetering van binnenvaarthavens voor het
goederenvervoer (Blue Ports), introductie van nieuwe ICT-toepassingen
voor verkeer en vervoer, en het stimuleren van mobiliteitsmanagement.
Met de uitvoering van de extra maatregelen voor het vernieuwde
mobiliteitsbeleid is ruim 30 miljoen euro gemoeid.
Vervolg
Definitieve vaststelling van het Strategisch Mobiliteitsplan provincie
Utrecht vindt plaats in de vergadering van Provinciale Staten op 18
februari 2008. Het nieuwe beoordelingskader komt in maart 2008 aan de
orde in het algemeen bestuur van het BRU bij het vaststellen van het
geactualiseerde Regionale verkeers- en vervoerplan (RVVP). Het
beoordelingskader is in oktober jl. al behandeld in het Utrechts
Verkeer- en Vervoerberaad.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196
Provincie Utrecht