Provincie Utrecht

Bereikbaarheid door één bril

18-12-2007 -

Utrecht eerste provincie in Nederland met gezamenlijke aanpak

Om de bereikbaarheid van de provincie Utrecht op een hoger plan te tillen, introduceren GS in het Strategisch Mobiliteitsplan voor de periode tot 2020 een nieuwe, collectieve set met criteria. Op deze manier bekijken provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU), het rijk en alle betrokken Utrechtse gemeenten toekomstige mobiliteitsprojecten met één bril. Utrecht is daarmee de eerste regio in Nederland die werkt volgens deze gezamenlijke aanpak.

Dit beoordelingskader is een nieuw element in het Mobiliteitsplan van de provincie Utrecht, dat naar aanleiding van een inspraakronde in het afgelopen voorjaar is toegevoegd. Het kader speelt een belangrijke rol in de besluitvorming over nieuwe infrastructuurprojecten voor de Ring rondom Utrecht en de Driehoek tussen de A1, A27 en A28. Rijk en regio Utrecht maken hiervoor momenteel nieuwe maatregelpakketten, de zogenaamde plan- en pakketstudies die vanaf 2012 worden uitgevoerd. In deze maatregelpakketten, waarvoor maximaal 3,1 miljard euro is gereserveerd, is breed aandacht voor nieuwe projecten op het gebied van openbaar vervoer, mobiliteitsmanagement en uitbreiding van het Utrechtse wegennet.

Stelregel in het vernieuwde beleid voor verkeer en vervoer is dat in de regio Utrecht pas wordt besloten om nieuwe wegen aan te leggen, nadat een ingreep via andere beleidsterreinen niet de gewenste effecten oplevert. Deze zogenaamde zevensprong van Verdaas begint met aandacht voor aanpassingen in de ruimtelijke ordening. Vervolgens wordt gekeken naar het effect van de introductie van de kilometerheffing, mobiliteitsmanagement, verbetering van fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en aanpassing van de bestaande wegen. Bieden al deze stappen onvoldoende soelaas, dan pas komt de aanleg van nieuwe wegen aan de orde.

Hoe snel is verkeer tijdens de spits?
De Utrechtse overheden maken ook gezamenlijke afspraken over de gewenste gevolgen van mobiliteitsprojecten, als het gaat om de reistijden van de weggebruikers van deur tot deur. Dit betekent voor provinciale wegen - waar in de regel maximaal 80 km p/u gereden mag worden - dat de gemiddelde snelheid in de spits in 80% van de gevallen niet lager mag liggen dan 53 km p/u. Duikt deze snelheid daaronder, dan is er aanleiding tot extra maatregelen. De provincie Utrecht sluit daarmee aan op de landelijke norm.

Méér winst voor milieu
Het nieuwe Mobiliteitsplan van de provincie mikt ook op méér winst voor het milieu. Geluidsoverlast op en langs de provinciale wegen kan fors verminderd worden door de aanleg van stil asfalt. GS willen de kritische ondergrens voor geluidsoverlast daarom verlagen naar 63dB. Daarmee wordt een verlaging van de geluidsoverlast van circa 40% gerealiseerd. Zuinig omgaan met energie is eveneens een thema. Geen verlichting van de provinciale wegen, zoals in natuurgebieden waar dat niet echt nodig is, is het nieuwe uitgangspunt. Daarom komt er meer aandacht voor dimbare en dynamische vormen van verlichting

Openbaar vervoer: door met Randstadspoor
Een belangrijk openbaar vervoerproject waarmee GS verder willen na 2015 is Randstadspoor. Randstadspoor vervoert snel en comfortabel reizigers in de stadsgewesten Utrecht en Amersfoort. De bussen sluiten hier zo goed mogelijk op aan. De kwaliteit en toegankelijkheid van de bushaltes wordt verder verbeterd, onder meer voor gehandicapten. De provincie besteedt bovendien meer aandacht aan doorstroom van het streekvervoer, o.a. door inzet van extra spitsbussen en aanleg van busstroken. De milieueisen die gesteld worden aan de bussen gaan omhoog.

Vaker op de fiets
De fiets is op korte afstanden (tot 7,5 kilometer) voor het woon-werkverkeer vaak een goed alternatief voor de auto om de files te omzeilen. Om het gebruik van de fiets te stimuleren werkt de provincie aan de verbetering van het fietspadennetwerk en is op Internet de Fietsrouteplanner gelanceerd. Maar ook voor verkeer op langere afstanden willen GS de inzet van de fiets stimuleren. Overstapmogelijkheden vanaf het openbaar vervoer, zoals door gebruik te maken van speciale OV-huurfietsen, worden gestimuleerd, evenals de realisatie van extra fietsenstallingen. Het gebruik van de fiets zal zo de komende jaren meer ruimte krijgen in het provinciale mobiliteitsbeleid.

Overige thema's die in het geactualiseerde Mobiliteitsplan worden belicht, zijn: de aanleg en verbetering van binnenvaarthavens voor het goederenvervoer (Blue Ports), introductie van nieuwe ICT-toepassingen voor verkeer en vervoer, en het stimuleren van mobiliteitsmanagement. Met de uitvoering van de extra maatregelen voor het vernieuwde mobiliteitsbeleid is ruim 30 miljoen euro gemoeid.

Vervolg
Definitieve vaststelling van het Strategisch Mobiliteitsplan provincie Utrecht vindt plaats in de vergadering van Provinciale Staten op 18 februari 2008. Het nieuwe beoordelingskader komt in maart 2008 aan de orde in het algemeen bestuur van het BRU bij het vaststellen van het geactualiseerde Regionale verkeers- en vervoerplan (RVVP). Het beoordelingskader is in oktober jl. al behandeld in het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196