Gemeente Utrecht

Utrecht benoemt programmadirecteur Stadspromotie

De gemeente Utrecht heeft per 1 januari 2008 drs. J.D. (Jo) de Viet benoemd tot programmadirecteur Stadspromotie. Stadspromotie is een van de tien collegeprogramma's die extra aandacht krijgen in het collegeprogramma 'Utrecht voor elkaar'. Utrecht wil zich profileren als een historische , persoonlijke stad die ruimte biedt aan vernieuwing en talent. Het programma Stadspromotie wordt in mei 2008 gepresenteerd.

Jo de Viet is nu hoofd Economische Zaken bij de gemeente Utrecht. In deze functie was hij al nauw betrokken bij stadspromotie en bevordering van toerisme. Hij was onder andere medeverantwoordelijk voor het themajaar Domkerk 750 jaar, waarin
- onder het motto 'Terug van weggewaaid' - Domtoren en Domkerk tijdelijk weer met elkaar verbonden werden door het grootste steigerbouwwerk ooit in Nederland geconstrueerd.

Utrecht-promotie
Zijn opgave als programmadirecteur Stadspromotie is ervoor te zorgen dat het profiel van Utrecht (het 'merk' Utrecht) consequent en herkenbaar wordt opgebouwd en gehanteerd bij alle marketing en promotie van de diverse sectoren in de stad Utrecht. Tot zijn opdracht behoren verder het presenteren van een nieuwe evenementennota in 2008, het opstellen van een meerjaren evenementenagenda 2008 - 2018 en de instelling van de Utrecht Development Board. Dit onafhankelijk advieslichaam zal het college van B&W adviseren over de lange termijn ontwikkeling van de stad en actief zijn in lobby en netwerken.

Evenementenstad 2007
Utrecht is een aantrekkelijke en veelzijdige stad met een sterke economie en een groot en divers cultureel aanbod. Het internationaal verblijfstoerisme groeit de laatste jaren. In 2007 is Utrecht uitgeroepen tot Evenementenstad van het jaar. Utrecht is officieel genomineerd voor startplaats van de Tour de France in 2010. In 2018 wil Utrecht culturele hoofdstad van Europa worden.

Samen met de stad
De stad groeit en krijgt de komende jaren te maken met overlast door nieuwbouw en de aanleg van infrastructuur. Juist in deze periode wil Utrecht een aantrekkelijke stad blijven voor nieuwe bedrijven, bewoners, studenten en toeristen. Dit vraagt om een helder profiel en een systematische aanpak van stadpromotie. Hieraan werkt de gemeente samen met diverse partners in de stad. De kernwaarden 'talent', 'vernieuwing', 'historie' en 'persoonlijk' vormen in onderlinge samenhang het 'DNA' van Utrecht.

Noot voor de media
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, Annemieke Vermeulen, 030-286 11 55.