Europa moet auto's snel schoner maken
CO2-uitstoot auto's 18 december 2007
Woensdag presenteert de Europese Commissie een plan om de uitstoot van
kooldioxide door nieuwe personenauto's te verminderen, tenminste als ze er
vandaag intern uitkomen. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg
vreest voor een halfslachtig compromis wat noch goed is voor het milieu,
noch voor de industrie.
Het ziet ernaar uit dat de Europese Commissie autofabrikanten wil
dwingen de CO2-uitstoot door auto´s te verminderen tot 130 gram per
kilometer in 2012. GroenLinks vindt dat te weinig en pleitte al eerder
voor 120 gram in 2012 en 70 gram in 2020.
Slappe norm
"Als de Commissie echt zo´n slappe norm voorstelt dan beloont ze
daarmee de autofabrikanten die zich niet aan hun woord hebben
gehouden. We zijn het moreel verplicht om strenge uitstootnormen in de
wet vast te leggen. Aan mens en milieu, maar ook aan autofabrikanten
die zich wel aan de eerder gemaakte afspraak hielden en fors
geïnvesteerd hebben in schonere technieken. Deze autofabrikanten
worden nu gestraft en dat is de omgekeerde wereld", aldus Buitenweg.
In 1999 spraken de Europese Commissie en autofabrikanten af dat de
uitstoot in 2008 niet meer dan 140 gram moet bedragen en in 2008 niet
meer dan 120 gram CO2-uitstoot per kilometer. Aan die afspraak wordt
niet voldaan aangezien de gemiddelde uitstoot nu rond de 160 gram per
kilometer ligt.
Slecht voor Europese auto-industrie?
Tegenstanders van strenge uitstootnormen zeggen dat het een klap zou
zijn voor de Europese industrie en werkgelegenheid. GroenLinks
bestrijdt dit. Buitenweg: "De technieken om aan de normen te voldoen
zijn er al. Het is niet onrealistisch om te pleiten voor strenge
normen op korte termijn. Er is zelfs een autofabrikant die een
testmodel heeft met een uitstoot van slechts 40 gram CO2-uitstoot per
kilometer. Dergelijke auto´s worden nu niet of veel te langzaam op de
markt gebracht. Door strenge normen zal dat wel gebeuren en wordt de
verdere ontwikkeling van schone auto´s gestimuleerd."
Tenslotte is Buitenweg teleurgesteld over het voorstel voor ´pooling´.
Dat houdt in dat autofabrikanten ook gezamenlijk aan de norm kunnen
voldoen. Zo kunnen schone en vieze autofabrikanten hun gemiddelde
uitstoot delen of overnemen, zodat de vieze fabrikanten toch aan de
norm voldoen.
Minder innoverende investeringen
"Dit is een slecht idee, want het zal investeringen in innovatie
afremmen. Op de lange termijn worden autofabrikanten zo onvoldoende
gestimuleerd om toekomstgericht te zijn en in schone technieken te
investeren. Autofabrikanten moeten allemaal afzonderlijk voldoen aan
de uitstootnormen. Dat is hard nodig. Net als een verbod op de aller
vieste auto´s en op de korte termijn ook hoge boetes in geval van
overschrijding van de normen", aldus Buitenweg.
Zie ook:
* Bereken zelf de CO2-uitstoot van je auto
* dossier Schone lucht, klimaat en energie
GroenLinks