GroenLinks

Europa moet auto's snel schoner maken

CO2-uitstoot auto's 18 december 2007

Woensdag presenteert de Europese Commissie een plan om de uitstoot van kooldioxide door nieuwe personenauto's te verminderen, tenminste als ze er vandaag intern uitkomen. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg vreest voor een halfslachtig compromis wat noch goed is voor het milieu, noch voor de industrie.

Het ziet ernaar uit dat de Europese Commissie autofabrikanten wil dwingen de CO2-uitstoot door auto´s te verminderen tot 130 gram per kilometer in 2012. GroenLinks vindt dat te weinig en pleitte al eerder voor 120 gram in 2012 en 70 gram in 2020.

Slappe norm
"Als de Commissie echt zo´n slappe norm voorstelt dan beloont ze daarmee de autofabrikanten die zich niet aan hun woord hebben gehouden. We zijn het moreel verplicht om strenge uitstootnormen in de wet vast te leggen. Aan mens en milieu, maar ook aan autofabrikanten die zich wel aan de eerder gemaakte afspraak hielden en fors geïnvesteerd hebben in schonere technieken. Deze autofabrikanten worden nu gestraft en dat is de omgekeerde wereld", aldus Buitenweg.

In 1999 spraken de Europese Commissie en autofabrikanten af dat de uitstoot in 2008 niet meer dan 140 gram moet bedragen en in 2008 niet meer dan 120 gram CO2-uitstoot per kilometer. Aan die afspraak wordt niet voldaan aangezien de gemiddelde uitstoot nu rond de 160 gram per kilometer ligt.

Slecht voor Europese auto-industrie?
Tegenstanders van strenge uitstootnormen zeggen dat het een klap zou zijn voor de Europese industrie en werkgelegenheid. GroenLinks bestrijdt dit. Buitenweg: "De technieken om aan de normen te voldoen zijn er al. Het is niet onrealistisch om te pleiten voor strenge normen op korte termijn. Er is zelfs een autofabrikant die een testmodel heeft met een uitstoot van slechts 40 gram CO2-uitstoot per kilometer. Dergelijke auto´s worden nu niet of veel te langzaam op de markt gebracht. Door strenge normen zal dat wel gebeuren en wordt de verdere ontwikkeling van schone auto´s gestimuleerd."

Tenslotte is Buitenweg teleurgesteld over het voorstel voor ´pooling´. Dat houdt in dat autofabrikanten ook gezamenlijk aan de norm kunnen voldoen. Zo kunnen schone en vieze autofabrikanten hun gemiddelde uitstoot delen of overnemen, zodat de vieze fabrikanten toch aan de norm voldoen.

Minder innoverende investeringen
"Dit is een slecht idee, want het zal investeringen in innovatie afremmen. Op de lange termijn worden autofabrikanten zo onvoldoende gestimuleerd om toekomstgericht te zijn en in schone technieken te investeren. Autofabrikanten moeten allemaal afzonderlijk voldoen aan de uitstootnormen. Dat is hard nodig. Net als een verbod op de aller vieste auto´s en op de korte termijn ook hoge boetes in geval van overschrijding van de normen", aldus Buitenweg.

Zie ook:

* Bereken zelf de CO2-uitstoot van je auto
* dossier Schone lucht, klimaat en energie