PvdA Rotterdam
Goed kunst- en cultuurbeleid verbetert imago Charlois
Di 18 Dec 2007 - Ursul Schaap
Ursul Schaap (PvdA-fractie Charlois) pleitte tijdens de laatste
raadsvergadering van het jaar voor een kunst- en cultuurbeleid dat het
imago van Charlois verbetert. De aanwezigheid van kunstenaars in
probleemwijken is de sleutel tot wederopbouw van die wijken, aldus
Schaap. Hij wil onder meer lege winkelruimtes laten gebruiken als
expositieruimtes en meer kunst zichtbaar in de wijken. Ook moet de
deelgemeente jeugd en scholen beter betrekken bij het kunstbeleid.
Hieronder de volledige spreektekst.
Bijdrage agendapunt kunst & cultuurbeleid voor de raadsvergadering van
17 december 2007
Voorzitter, leden van de raad en dagelijks bestuur, geachte aanwezigen
op de publieke tribune,
Charlois kampt met een negatief imago. Er hoeft zich maar een nieuw
negatief maatschappelijk verschijnsel voor te doen of verslaggevers
spoeden zich naar onze wijken. Vorige week kwam Nova nog met een
speciale uitzending over de Polenkwestie uit de Millinxbuurt. Wat
negatief is moet je natuurlijk niet onder het tapijt vegen, maar het
beeld van Charlois in de media is op zn minst eenzijdig.
Er zijn ook positieve ontwikkelingen die van cruciaal belang zijn voor
de toekomst van de deelgemeente. Dat is de kunst en cultuur die zich
onder de deken van negatieve beeldvorming toch langzaam maar zeker
ontwikkelt.
De PvdA vindt dat hier op korte termijn een krachtig beleid voor moet
worden geformuleerd. Ik geef hier enkele elementen aan.
Uit wetenschappelijke literatuur en ook uit de praktijk blijkt dat de
aanwezigheid van kunstenaars in probleemwijken de sleutel is tot de
wederopbouw van die wijken. Die aanwezigheid heeft namelijk
verschillende positieve neveneffecten. Kunstenaars trekken om te
beginnen een ander, nieuw publiek aan. Daarnaast maken ze veel
particuliere investeringen los, want wie wil er niet in een creatieve
wijk tussen kunstenaars wonen? Samen zorgen deze ontwikkelingen er op
hun beurt weer voor dat horeca en toerisme tot bloei komen, met alle
positieve gevolgen van dien.
Charlois heeft zich, deels autonoom, ontwikkeld tot culturele
broedplaats. Een aantal kunstenaars heeft panden in de afgelopen
twintig jaar gekraakt en daar nieuwe culturele initiatieven tot bloei
laten komen. Het zijn nu podia voor debat, productie en expositie.
Er zijn in twee decennia vier creatieve kernen in Charlois ontstaan
die nu een stabiele basis moeten krijgen voor verdere ontwikkeling:
het Quarantaineterrein op Heijplaat, de Stichting Bad en de Stichting
NAC in Oud-Charlois, en de Maassilo in de Tarwewijk. Ze moeten verder
ontwikkeld worden, bijvoorbeeld door de legalisering en het
faciliteren van de podium-, expositie- en woonfunctie. Dat moet in
samenwerking met de stedelijke diensten en de corporaties.
We hebben dus behoefte aan een locatiebeleid. Haak hierbij aan bij de
sterke kernen, van waaruit we de kunst en cultuur in de wijken verder
gaan ontwikkelen.
Direct in verband met het locatiebeleid staat het vestigingsbeleid.
Kunstenaars onderhouden hun werkplekken meestal redelijk goed omdat
hun werk er ligt opgeslagen. Een probleem in de oude wijken is dat er
zoveel winkelruimtes leegstaan. Deze zouden zoveel mogelijk ter
beschikking gesteld moeten worden aan kunstenaars, met de eis dat de
etalage gebruikt wordt als expositieruimte. Er zou eventueel een
subsidie gegeven kunnen worden op de etalageverlichting.
De oude winkellinten in de wijken worden zo kunstlinten, die weer een
toeristische attractie kunnen vormen, als er ook horeca aan wordt
toegevoegd.
Er is ook behoefte aan een podiumbeleid. Er zijn op dit moment diverse
podia in Charlois: Ahoy, Theater Zuidplein, de Maassilo, de Larenkamp,
de Schalmei, de kerk in Oud Charlois en de centrale hal van de
Stichting Bad. Deze zouden met elkaar verbonden moeten worden door
middel van programmering en een heldere focus. Geef daarbij ook
kleinschalige theaterprogrammas een vaste plaats in de wijken van
Charlois. Voorbeelden zijn het optreden van het wijktheater in
Heijplaat in 2006 en nu de Pendrecht-dialogen. Verder kan de
aansluiting worden gezocht met nieuwe podia als dat van Bonn & Mees.
Zorg vaker voor win-win-situaties in Charlois en verbind grote kunst
met kleine kunst uit de wijken. Zet naast North Sea Jazz ook kleine
festivals van hoge kwaliteit in de wijken. Betrek ook amateurs in een
aangename mix. Haal grote namen binnen bij de Charloise Open Atelier
Route onder een gezamenlijk thema, maak meer publiciteit die ook
landelijk werkt. Upgrade de Zuiderparkdagen naar een cultureel
festival van hoge kwaliteit. Zoek een thema dat aansluit bij de
bevolkingsgroepen. Organiseer ook culturele festivals in de wijken.
Geef ieder kwartaal een krant uit waaruit de culturele rijkdom van
Charlois blijkt. Denk hierbij aan het verkrijgen van medewerking van
vooraanstaande mensen uit de diverse bevolkingsgroepen. Richt de
aandacht niet in de eerste plaats op verschillen in geloofsbeleving.
Haal televisieprogrammas naar Zuid, zoals Raymann is laat en Premtime.
Laat ze hier opnemen op herkenbare locaties. Trek daar geld voor uit.
Maak voor het kunstbeleid ook een goede analyse van de doelgroepen.
Doelgroepen zijn niet alleen consument van kunst, maar vaak ook
producent. Houd ook rekening met de vele culturen die hier samenleven
en durf onderscheid te maken. Ongeveer een vijfde van de Charloise
bevolking is 55+ en autochtoon. Met speciaal op hen afgestemde
evenementen kunnen we ervoor zorgen dat zij mee blijven doen, en
elkaar kunnen ontmoeten.
Breng ook in kaart wat er al aan kunst- en cultuuruitingen van de
verschillende bevolkingsgroepen is en bepaal of de overheid hierin
dingen zou moeten stimuleren en ondersteunen. We weten bijvoorbeeld
dat Antilliaanse jongeren actief zijn in brassbands. En in welke
kunst- en cultuuruitingen zijn de andere bevolkingsgroepen
geïnteresseerd en/of actief? Wat weten we in dit verband bijvoorbeeld
van de Polen? Is het bijvoorbeeld een idee om de Poolse kunstbiënnale
naar Rotterdam Zuid te halen?
Betrek ook scholen en jeugd in het beleid. Kunst- en cultuuronderwijs
gaat over de vrijheid van de menselijke ontwikkeling. Ongeveer 70% van
de kinderen die in Charlois naar het voortgezet onderwijs gaan, zit op
het vmbo. Wat gebeurt er nu al aan kunst- en cultuuronderwijs op het
vmbo en op andere scholen, en wat kan de deelgemeente daar nog aan
toevoegen? Ga, daar waar jongeren bijeenkomen, na waar de
belangstelling van jongeren zich op richt. Denk hierbij ook aan op
jongeren gerichte muziekfestivals.
Kunst hoort ook zichtbaar te zijn in de buitenruimte. De buitenruimte
is het aangezicht van Charlois. Mensen raken meer betrokken bij hun
wijk als de buitenruimte mooi is en vrolijkheid uitstraalt. Als
bewoners zich bij hun wijk betrokken voelen, zijn ze ook meer bereid
tot zelfwerkzaamheid, omdat ze graag een mooie omgeving in stand
houden.
Ieder jaar moeten een of meer wijken met een kunstwerk worden
verfraaid. Bewonersgroepen, zelforganisaties, scholen, bedrijven en
corporaties worden hierbij betrokken. Geef daarbij kunstenaars de
gelegenheid (liefst uit eigen wijk) een en ander uit te werken. Denk
ook aan muurschilderingen en objecten in singels en meren. Zoek bij de
uitwerking ook naar een thema dat aansluit bij de wijk.
Alles bij elkaar is wel duidelijk dat Charlois meer kan profiteren van
de aanwezigheid van de huidige kunstenaars. Maar bij een extra
stimulans hoort ook een nog opener houding van de overheid. Betrek dus
kunstenaars meer bij de lokale ontwikkeling. Maak het publieke debat
breed, verstrek veel meer opdrachten. Er zijn zoveel blinde muren,
zoveel plaatsen waar een mooi object kan staan, zoveel hoekjes waar je
je kunt laten verrassen. Dat kun je als overheid stimuleren. Bij kunst
gaat het overigens niet alleen om beeldende kunst, maar ook muziek,
dans, literatuur, poëzie, theater, architectuur, fotografie.
Een belangrijke voorwaarde is ook dat de deelgemeente de vrijheid van
meningsuiting moet koesteren. Kunstenaars zoeken altijd nieuwe grenzen
op. In Charlois moet die zoektocht van kunstenaars naar nieuwe grenzen
beschermd worden. Zo nodig door de sterke arm. Charlois is een
vrijplaats, waar het debat gaat over integratie, meedoen en vrijheid
van meningsuiting.
De PvdA vindt dat de deelgemeente een hoorzitting moet houden voordat
er een definitieve kunstnotitie wordt opgesteld. Bij die hoorzitting
moeten mensen worden uitgenodigd die in de meest brede zin met kunst
en cultuur bezig zijn. Zo komen we te weten wat zij belangrijk vinden
en waar de verschillende doelgroepen behoefte aan hebben. Het gaat dan
ook dus om economie, toerisme en citymarketing.
Welk budget is nodig om een slim kunst- en cultuurbeleid op te zetten?
Het moet gaan om een multiplier-effect. Ook corporaties, scholen,
bedrijven en instellingen kunnen bijdragen. En natuurlijk de gelden
van het Pact op Zuid en de Vogelaargelden. Dit moet goed onderzocht
worden.