ChristenUnie
Extra investering in spoortunnel Zwolle
Extra investering in spoortunnel Zwolle
dinsdag 18 december 2007 14:05 Zwolle moet als tweede
spoorwegknooppunt van Nederland een extra lange en brede spoortunnel
krijgen.
In het debat over MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en
Milieu) diende Kamerlid Ernst Cramer daartoe een motie in.
Bij het debat over de Zuiderzeelijn werd al eerder gesproken over het
belang van de verbetering van het spoor tussen Zwolle en de
aansluiting bij Herfte. Rond station Zwolle vinden de komende jaren
grootschalige stedelijke ontwikkelingen plaats. Het station wordt met
de komst van de Hanzelijn nog meer de draaischijf naar
Noord-Nederland. Er wordt autonoom 45% reizigersgroei verwacht, nog
los van de ambities van het kabinet (5% groei van het OV per jaar). Om
het groeiende aantal passagiers te kunnen verwerken zal de
perroncapaciteit moeten worden uitgebreid en de perrontunnel verbreed.
Verlenging van het nieuwe 4e perron zou kunnen helpen bij het
versnellen van de reistijd naar het noorden.
De verbreding van de perrontunnel geldt momenteel alleen nog voor het
eerste deel. Maar het is van belang dat deze over de volle lengte
wordt verbreed zodat het station tijdig klaar is voor de Hanzelijn. De
ChristenUnie wil om die reden dat de minister de financiering voor het
verlengde perron en het tweede deel van de tunnel regelt zodat de
tunnel in 1x kan worden aangelegd.