Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ/KZ-2821820
18 december 2007
Met deze brief geef ik uw Kamer mijn reactie op de publicaties in de
Volkskrant van 14 en 15 december over de transparantie in de
verpleeghuizen.
Transparantie is een wezenlijk element om kwaliteit van zorg te
verbeteren. Als een zorginstelling niet weet hoe zij presteert, kan
een instelling ook geen verbeteracties starten. Naar mijn idee dient
transparantie een aantal doelen: verbeterinformatie voor de
zorginstelling, keuzeinformatie voor de cliënt en toezichtsinformatie
voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), de NZa en
zorgverzekeraar.
Het is ook het beleid van de minister en mij dat er steeds meer
openbaarheid komt over de kwaliteit van de zorg, zoals geschetst in de
brief `Koers op kwaliteit' (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 28
439, nr. 18).
De gepubliceerde informatie in de Volkskrant van vrijdag en zaterdag
jl. is gebaseerd op het rapport `Resultaten inspectieformulier 2005'
van de IGZ uit april 2006. In dit rapport is beschreven wat de
uitkomsten zijn van de IGZ vragenformulieren uit 2005 op geaggregeerd
niveau: het gaat hier dan om cijfers uit 2005. Op grond van deze
cijfers is door de IGZ het geïntensiveerd toezicht op de
verpleeghuizen uitgevoerd. Het rapport `Kwaliteitsslag is gaande' over
deze bezoeken is gepresenteerd in december 2006 . Sinds die tijd staan
ook alle instellingsrapporten op de site van de IGZ. De rapporten uit
april en december 2006 zijn aan uw Kamer gezonden. De artikelen in de
Volkskrant zijn gebaseerd op onderliggende IGZ vragenformulieren van
de individuele instellingen. Deze zijn normaal gesproken niet
openbaar: dat is een bewuste keuze omdat de informatie uit deze
formulieren niet zonder bewerking bruikbaar is om te publiceren.
Ik beschouw de rangordelijst uit de Volkskrant als een eerste
oefening. De uitkomst doet de instellingen niet helemaal recht:
cijfers zijn verouderd en de verbeteracties van instellingen zijn hier
niet in meegenomen. Bovendien ontbreekt de cliëntervaringsmeting en is
er ook geen rekening gehouden met de populatieverschillen tussen
verpleeghuizen (bijvoorbeeld somatisch versus psychogeriatrisch), de
zogenoemde case-mix correctie. Anderzijds geeft deze ranglijst een
flinke impuls aan de kwaliteitsdiscussie. Instellingen zullen zich
realiseren dat transparantie niet meer tegen te houden is. Zij kunnen
er hun voordeel mee doen door zich te spiegelen.
Voor zover het gaat om klachten, ga ik met de IGZ in overleg over hoe
klachten in de zorg op toegankelijke wijze gemeld kunnen worden via
het meldpunt dat de IGZ daarvoor heeft.
Kwaliteitskader verantwoorde zorg
Inmiddels ligt er een complete set indicatoren, recent herzien, die
door de sector zelf is gemaakt samen met de IGZ en VWS, het
kwaliteitskader verantwoorde zorg (als bijlage bijgevoegd) voor
verpleging, verzorging en thuiszorg. Deze indicatoren bevatten
zorginhoudelijke, professionele informatie en cliëntervaringen en
worden nu gemeten. In juni 2008 zal in het jaardocument
maatschappelijke verantwoording over alle 1.800 verpleeg- en
verzorgingshuizen en 150 thuiszorginstellingen deze informatie
beschikbaar komen. Dit zal ook op www.Kiesbeter.nl komen. Dit betekent
dat dan voor alle instellingen zichtbaar zal zijn hoe ze presteren.
Dat is een enorme stap, vooral ook omdat er dan gewerkt wordt met
indicatoren die valide zijn en betrouwbaar. Op dat moment is het ook
mogelijk om instellingen met elkaar te vergelijken. De cliënt kan dat
dan zelf doen op www.Kiesbeter.nl.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
1 Kwaliteitsverbetering mogelijk door actief gebruik indicatoren.
Resultaten inspectieformulier 2005
verpleeghuiszorg,verzorgingshuiszorg en thuiszorg (Tweede Kamer,
vergaderjaar 2005-2006, 30 300 XVI, nr. 134)
2 Kwaliteitsslag is gaande (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 30
800 XVI, nr. 47).