Minder files door snellere berging van vrachtwagens
Nieuwsbericht | 18-12-2007
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft besloten tot
landelijke invoering van de versnelde berging van vrachtwagens op alle
snelwegen. Dit betekent dat Rijkswaterstaat vanaf 1 januari 2008
ongevallen met vrachtwagens sneller gaat afhandelen. Een vrachtwagen
die betrokken is bij een ongeval, wordt eerder weggesleept of zò
neergezet dat hij geen overlast meer voor het verkeer veroorzaakt. Op
een rustiger tijdstip wordt de vrachtwagen dan alsnog weggehaald. Een
proef op snelwegen rondom Utrecht heeft uitgewezen dat deze werkwijze
effectief is en zorgt voor minder files door ongevallen met
vrachtwagens en ook de files vermindert door vrachtwagens met pech.
Daarom heeft Eurlings ervoor gekozen deze werkwijze ook bij
pechgevallen toe te passen.
De proef met versnelde berging van vrachtwagens heeft een jaar geduurd
en is uitgevoerd op de snelwegen rondom Utrecht zoals de A2 en A12.
Aanleiding was de quick scan die het ministerie van Verkeer en
Waterstaat in 2005 heeft uitgevoerd naar het aantal
vrachtwagenongevallen op de Nederlandse snelwegen. Doel van de proef
was te onderzoeken of de weg sneller vrij kon worden gemaakt na een
ongeval met een vrachtwagen, zodat het verkeer weer eerder kon
doorstromen. Daarnaast werd gekeken of deze manier van werken extra
schade aan de vrachtwagen en lading zou veroorzaken.
In de nieuwe aanpak worden geen maatregelen getroffen om extra schade
aan de vrachtwagen of lading te voorkomen. Dit levert een aanzienlijke
tijdwinst op. Uit de proef is gebleken dat vrachtwagens sneller
geborgen kunnen worden, zonder dat er extra schade ontstaat.
Verwante informatie
* Veiligheid in en om de vrachtwagen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat