Universiteit Leiden


* dinsdag 18 december 16.15 uur
Joost Broekens
Affect and learning: A computational analysis Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen
Promotor: prof.dr. J.N. Kok

Emoties en stemmingen beïnvloeden het leergedrag en het denken van mensen. Voorbeelden hiervan zijn dat mensen in een goed humeur minder kritisch zijn over vooroordelen dan mensen in een minder goed humeur, en dat humeur de associaties die je kan krijgen beïnvloedt (goed humeur=vaker positieve associaties en vice versa). Er is onderzocht door middel van computermodellen wat voor rol emotie kan spelen voor lerende gesimuleerde robots. Twee doelen liggen hieraan ten grondslag: (1) als robots emotie hebben en herkennen kunnen wij mensen beter met robots omgaan, en (2) als we beter weten wat de rol van emotie is in leerprocessen begrijpen we emotie bij mensen beter, en kunnen we robots misschien beter laten leren. In dit onderzoek moeten de robots leren hoe ze bij een doel komen in een doolhof (laten we zeggen: een gesimuleerde muis op zoek naar kaas). Wij hebben geprobeerd om het leren van de robot door middel van emotionele gelaatsuitdrukkingen van een menselijke "ouder" te beïnvloeden. Dus, een mens zit achter een webcam te kijken naar een lerende gesimuleerde robot en probeert d.m.v. emotie uitdrukken het leren te beïnvloeden. Dit werkt onder bepaalde omstandigheden vrij goed. Verder is er een manier bedacht om deze lerende robots zelf een vorm van emotie te geven afhankelijk van hoe het met ze gaat tijdens het leren. Deze emotie wordt door de gesimuleerde robots gebruikt om te bepalen hoe ze zelf hun leergedrag moeten aanpassen. Dit werkt ook redelijk, maar het is niet geheel duidelijk voor wat voor verschillende leertaken dit goed werkt. Al met al lijkt emotie een nuttige toevoeging te zijn voor lerende robots.

In verband met de verbouwing in het Academiegebouw vinden de promoties plaats in de Lokhorstkerk (Pieterskerkstraat)