* dinsdag 18 december 16.15 uur
Joost Broekens
Affect and learning: A computational analysis
Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen
Promotor: prof.dr. J.N. Kok
Emoties en stemmingen beïnvloeden het leergedrag en het denken van
mensen. Voorbeelden hiervan zijn dat mensen in een goed humeur
minder kritisch zijn over vooroordelen dan mensen in een minder
goed humeur, en dat humeur de associaties die je kan krijgen
beïnvloedt (goed humeur=vaker positieve associaties en vice
versa). Er is onderzocht door middel van computermodellen wat voor
rol emotie kan spelen voor lerende gesimuleerde robots. Twee
doelen liggen hieraan ten grondslag: (1) als robots emotie hebben
en herkennen kunnen wij mensen beter met robots omgaan, en (2) als
we beter weten wat de rol van emotie is in leerprocessen begrijpen
we emotie bij mensen beter, en kunnen we robots misschien beter
laten leren. In dit onderzoek moeten de robots leren hoe ze bij
een doel komen in een doolhof (laten we zeggen: een gesimuleerde
muis op zoek naar kaas). Wij hebben geprobeerd om het leren van de
robot door middel van emotionele gelaatsuitdrukkingen van een
menselijke "ouder" te beïnvloeden. Dus, een mens zit achter een
webcam te kijken naar een lerende gesimuleerde robot en probeert
d.m.v. emotie uitdrukken het leren te beïnvloeden. Dit werkt onder
bepaalde omstandigheden vrij goed. Verder is er een manier bedacht
om deze lerende robots zelf een vorm van emotie te geven
afhankelijk van hoe het met ze gaat tijdens het leren. Deze emotie
wordt door de gesimuleerde robots gebruikt om te bepalen hoe ze
zelf hun leergedrag moeten aanpassen. Dit werkt ook redelijk, maar
het is niet geheel duidelijk voor wat voor verschillende leertaken
dit goed werkt. Al met al lijkt emotie een nuttige toevoeging te
zijn voor lerende robots.
In verband met de verbouwing in het Academiegebouw vinden de promoties
plaats in de Lokhorstkerk (Pieterskerkstraat)
Universiteit Leiden