Gemeente Eindhoven

18 december 2007

Collegebesluiten

De belangrijkste openbare besluiten uit de vergadering van B&W van dinsdag 11 december.

Verklaring Impuls brede scholen, sport en cultuur

De gemeente heeft besloten deel te nemen aan de rijksregeling âImpuls brede scholen, sport en cultuurâ. Met deze rijksimpuls heeft de gemeente de gelegenheid om het beleid op het terrein van Actieve Jeugd, Meedoen, Verenigingsondersteuning en Talentontwikkeling te versterken. De bedoeling is te komen tot een samenhangend aanbod van onderwijs, sport en cultuur. Zo hoopt de gemeente een actieve en gezonde leefstijl te bevorderen, schooluitval te voorkomen en te bestrijden, sportverenigingen te versterken en bijvoorbeeld het aanbod van activiteiten op school kwalitatief te verbeteren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) 2007-2008

Het college heeft besloten een aantal incidentele subsidies te verstrekken voor het schooljaar 2007-2008 ter bestrijding van onderwijsachterstanden. Met deze subsidie gaat de gemeente in samenwerking met onderwijs en peuterspeelzaalwerk uitvoering geven aan het VVE-beleid conform de bedoelingen en wet- en regelgeving. Doel van VVE is taal- en ontwikkelingsachterstand in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen en te bestrijden met specifiek daarvoor ontwikkelde instellingsgerichte (taal)programmaâs. Uiteindelijk wil de gemeente in de periode 2006-2010 70 % van de doelgroepkinderen in de leeftijd van twee tot en met vijf jaar bereiken.

Geïntegreerde commissie voor welstand en monumenten Strijp S

B&W van Eindhoven heeft besloten tot het instellen van een geïntegreerde commissie voor welstand èn monumentenzorg in het gebied Strijp S. De voordelen van een dergelijke commissie zijn de volgende: het beslissingstraject kan wellicht sneller verlopen, bouwplannen worden in een brede perspectief beoordeeld en ten slotte kan het advies van een geïntegreerde commissie waarschijnlijk op meer draagvlak rekenen. Het besluit om de commissies te integreren is vooruitlopend op de realisatie van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit.

Aangepast bestemmingsplan en beeldkwaliteitplan Strijp S vastgesteld

B&W heeft het gewijzigde bestemmingsplan en het nieuwe beeldkwaliteitplan voor Strijp S vastgesteld. Het bestemmingsplan geeft sturing aan de gewenste ontwikkeling van Strijp S: van bedrijventerrein naar stadswijk. In de periode augustus-september 2007 zijn op het ontwerp-bestemmingsplan door diverse partijen andere zienswijzen ingebracht. Een aantal van deze zienswijzen heeft geleid tot het gewijzigde bestemmingsplan dat nu is vastgesteld. Het vastgestelde beeldkwaliteitplan beoogt de ruimtelijke en architectonische kwaliteit van het gebied te verzekeren. De plannen worden nu voorgelegd aan de raad.

Raadsvoorstel tot het vaststellen van de wijkactieplannen

Veertig Nederlandse wijken (de zogeheten Krachtwijken) blijven ten opzichte van an-dere wijken in Nederland achter op het gebied van leefbaarheid van de wijk en de sociaal-economische positie van de bewoners. De regering heeft zich tot doel gesteld de krachtwijken binnen 8 tot 10 jaar om te vormen tot vitale, woon-, werk- en leefomge-vingen, waar het prettig wonen en werken is en waarin mensen betrokken zijn bij de samenleving. In Eindhoven zijn drie wijken geselecteerd: de Bennekel, Doornakkers en Woensel-West. Sinds de aanwijzing van de wijken in het voorjaar van 2007 is veel werk verzet. Dit heeft o.a. geresulteerd in een concept-wijkactieplan per wijk, op 5 oktober 2007 aan de minister van Wonen, Wijken en Integratie aangeboden. De minister liet haar waardering blijken voor de Eindhovense concept-plannen. Ook zij hecht erg aan burgerparticipatie. Het Rijk wil dat de definitieve wijkactieplannen ondertekend zijn door woningcorporaties en de bewonersorganisaties uit betreffende wijken. Aan de raad wordt besluitvorming gevraagd over de definitieve wijkactieplannen.

College wil voortzetting en uitbreiding ondersteuning amaâs

Uit de evaluatie van het project âToekomstperspectief voor ex-amaâsâ blijkt dat de pro-actieve aanpak van vrijwillige terugkeer van ex-amaâs succesvol verloopt. Daarom wil B&W dit project in 2008 voortzetten en uitbreiden. Het project voorziet in het bieden van huisvesting en begeleiding aan ex-amaâs die als minderjarige in Nederland zijn gekomen, om ze zodoende een beter toekomstperspectief te bieden. Met voortzetting en uitbreiding van het project is 318.000 euro gemoeid. Hiermee kan het aantal deelnemers uitgroeien tot 66. De organisatie van het project blijft in handen van Vluchtelingen in de Knel. Het project wordt wederom in het derde kwartaal van het volgend jaar geëvalueerd.

Evaluatie 2007
Bij de start van het project ( 1 november 2006) was ruimte voor 25 deelnemers. In verband met de grote belangstelling is dit aantal uitgebreid tot 36 (intensieve begeleiding); de overige 25 aanmelders zijn minder intensief begeleid.
Uit de evaluatie blijkt dat deelnemers:

* beter traceerbaar en controleerbaar zijn;
* actiever én gemotiveerder zijn om samen met de begeleider een realistisch toekomstperspectief op te bouwen
* actiever én gemotiveerder zijn tot het ondernemen van acties gericht op terugkeer

Gemeente en Lumens Groep maken afspraken voor 2008

De gemeente sluit jaarlijks een contract a f met de Lumens groep. In dit contract wordt afgesproken welke activiteiten de Lumens Groep gaat uitvoeren in Eindhoven. Voor 2008 verstrekt de gemeente aan Lumens Groep een subsidie van een kleine 17 miljoen euro. De activiteiten van Lumens groep dragen bij aan het realiseren van de doelstellingen van het college van B&W. Speerpunten hierin zijn onder meer seniorenwerk, vrijwilligerswerk, burgerparticipatie, uitbreiding van de woonservicezones, extra inzet in de krachtwijken, opvoedingsondersteuning, jeugd- en jongerenwerk en aanpak van risicojeugd.

Geen nut en noodzaak voor DIFTAR

Op grond van onderzoek stelt B&W aan de gemeenteraad voor om DIFTAR (differentiatie afvalstoffenheffing) in de gemeente Eindhoven niet in te voeren. Eindhovenaren tonen al een relatief grote bereidheid om afval te scheiden, zo toont het onderzoek aan. Verwacht wordt dan ook dat DIFTAR, waarbij het huisvuilaanbod i.p.v. de samenstelling van het gezin het tarief bepaalt, in Eindhoven geen wezenlijke bijdrage levert aan het realiseren van hergebruik of het verbeteren van de gescheiden inzameling. DIFTAR zou bovendien ongewenste neveneffecten met zich meebrengen, zoals toename van zwerfvuil en illegale dump van afval. Om toch recht te doen aan het principe âde vervuiler betaaltâ wordt voorgesteld om een plan uit te werken dat uitgaat van een tarief voor eenpersoonshuishoudens, tweepersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Het huidige beleid is gebaseerd op eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.

Eindhovenaren doen het goed: enkele cijfers
In Eindhoven wordt 97% van de totale hoeveelheid grof huishoudelijk afval aangeboden bij de milieustraten. Dit is een prima resultaat, mede omdat bij de milieustraten de scheidingsmogelijkheden optimaal zijn. Eindhoven haalt bovendien een bronscheidingspercentage van 54%, het gemiddelde in vergelijkbare gemeenten ligt op 48%. De gft-inzameling laat eveneens bovengemiddelde resultaten zowel in kwaliteit (scheidingspercentage) als in kwantiteit (aantal kiloâs). Op de andere afvalstromen (papier, glas, kca) zijn de resultaten iets lager dan gemiddeld. Plannen zijn ontwikkeld om de resultaten van deze laatste afvalstromen te verbeteren.