18 december 2007
Collegebesluiten
De belangrijkste openbare besluiten uit de vergadering van B&W van
dinsdag 11 december.
Verklaring Impuls brede scholen, sport en cultuur
De gemeente heeft besloten deel te nemen aan de rijksregeling âImpuls
brede scholen, sport en cultuurâ. Met deze rijksimpuls heeft de
gemeente de gelegenheid om het beleid op het terrein van Actieve
Jeugd, Meedoen, Verenigingsondersteuning en Talentontwikkeling te
versterken. De bedoeling is te komen tot een samenhangend aanbod van
onderwijs, sport en cultuur. Zo hoopt de gemeente een actieve en
gezonde leefstijl te bevorderen, schooluitval te voorkomen en te
bestrijden, sportverenigingen te versterken en bijvoorbeeld het aanbod
van activiteiten op school kwalitatief te verbeteren.
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) 2007-2008
Het college heeft besloten een aantal incidentele subsidies te
verstrekken voor het schooljaar 2007-2008 ter bestrijding van
onderwijsachterstanden. Met deze subsidie gaat de gemeente in
samenwerking met onderwijs en peuterspeelzaalwerk uitvoering geven aan
het VVE-beleid conform de bedoelingen en wet- en regelgeving. Doel van
VVE is taal- en ontwikkelingsachterstand in een zo vroeg mogelijk
stadium op te sporen en te bestrijden met specifiek daarvoor
ontwikkelde instellingsgerichte (taal)programmaâs. Uiteindelijk wil de
gemeente in de periode 2006-2010 70 % van de doelgroepkinderen in de
leeftijd van twee tot en met vijf jaar bereiken.
Geïntegreerde commissie voor welstand en monumenten Strijp S
B&W van Eindhoven heeft besloten tot het instellen van een
geïntegreerde commissie voor welstand èn monumentenzorg in het
gebied Strijp S. De voordelen van een dergelijke commissie zijn de
volgende: het beslissingstraject kan wellicht sneller verlopen,
bouwplannen worden in een brede perspectief beoordeeld en ten slotte
kan het advies van een geïntegreerde commissie waarschijnlijk op meer
draagvlak rekenen. Het besluit om de commissies te integreren is
vooruitlopend op de realisatie van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Aangepast bestemmingsplan en beeldkwaliteitplan Strijp S vastgesteld
B&W heeft het gewijzigde bestemmingsplan en het nieuwe
beeldkwaliteitplan voor Strijp S vastgesteld. Het bestemmingsplan
geeft sturing aan de gewenste ontwikkeling van Strijp S: van
bedrijventerrein naar stadswijk. In de periode augustus-september 2007
zijn op het ontwerp-bestemmingsplan door diverse partijen andere
zienswijzen ingebracht. Een aantal van deze zienswijzen heeft geleid
tot het gewijzigde bestemmingsplan dat nu is vastgesteld. Het
vastgestelde beeldkwaliteitplan beoogt de ruimtelijke en
architectonische kwaliteit van het gebied te verzekeren. De plannen
worden nu voorgelegd aan de raad.
Raadsvoorstel tot het vaststellen van de wijkactieplannen
Veertig Nederlandse wijken (de zogeheten Krachtwijken) blijven ten
opzichte van an-dere wijken in Nederland achter op het gebied van
leefbaarheid van de wijk en de sociaal-economische positie van de
bewoners. De regering heeft zich tot doel gesteld de krachtwijken
binnen 8 tot 10 jaar om te vormen tot vitale, woon-, werk- en
leefomge-vingen, waar het prettig wonen en werken is en waarin mensen
betrokken zijn bij de samenleving. In Eindhoven zijn drie wijken
geselecteerd: de Bennekel, Doornakkers en Woensel-West.
Sinds de aanwijzing van de wijken in het voorjaar van 2007 is veel
werk verzet. Dit heeft o.a. geresulteerd in een concept-wijkactieplan
per wijk, op 5 oktober 2007 aan de minister van Wonen, Wijken en
Integratie aangeboden. De minister liet haar waardering blijken voor
de Eindhovense concept-plannen. Ook zij hecht erg aan
burgerparticipatie. Het Rijk wil dat de definitieve wijkactieplannen
ondertekend zijn door woningcorporaties en de bewonersorganisaties uit
betreffende wijken. Aan de raad wordt besluitvorming gevraagd over de
definitieve wijkactieplannen.
College wil voortzetting en uitbreiding ondersteuning amaâs
Uit de evaluatie van het project âToekomstperspectief voor ex-amaâsâ
blijkt dat de pro-actieve aanpak van vrijwillige terugkeer van
ex-amaâs succesvol verloopt. Daarom wil B&W dit project in 2008
voortzetten en uitbreiden. Het project voorziet in het bieden van
huisvesting en begeleiding aan ex-amaâs die als minderjarige in
Nederland zijn gekomen, om ze zodoende een beter toekomstperspectief
te bieden. Met voortzetting en uitbreiding van het project is 318.000
euro gemoeid. Hiermee kan het aantal deelnemers uitgroeien tot 66. De
organisatie van het project blijft in handen van Vluchtelingen in de
Knel. Het project wordt wederom in het derde kwartaal van het volgend
jaar geëvalueerd.
Evaluatie 2007
Bij de start van het project ( 1 november 2006) was ruimte voor 25
deelnemers. In verband met de grote belangstelling is dit aantal
uitgebreid tot 36 (intensieve begeleiding); de overige 25 aanmelders
zijn minder intensief begeleid.
Uit de evaluatie blijkt dat deelnemers:
* beter traceerbaar en controleerbaar zijn;
* actiever én gemotiveerder zijn om samen met de begeleider een
realistisch toekomstperspectief op te bouwen
* actiever én gemotiveerder zijn tot het ondernemen van acties
gericht op terugkeer
Gemeente en Lumens Groep maken afspraken voor 2008
De gemeente sluit jaarlijks een contract a f met de Lumens groep. In
dit contract wordt afgesproken welke activiteiten de Lumens Groep gaat
uitvoeren in Eindhoven. Voor 2008 verstrekt de gemeente aan Lumens
Groep een subsidie van een kleine 17 miljoen euro. De activiteiten van
Lumens groep dragen bij aan het realiseren van de doelstellingen van
het college van B&W. Speerpunten hierin zijn onder meer seniorenwerk,
vrijwilligerswerk, burgerparticipatie, uitbreiding van de
woonservicezones, extra inzet in de krachtwijken,
opvoedingsondersteuning, jeugd- en jongerenwerk en aanpak van
risicojeugd.
Geen nut en noodzaak voor DIFTAR
Op grond van onderzoek stelt B&W aan de gemeenteraad voor om DIFTAR
(differentiatie afvalstoffenheffing) in de gemeente Eindhoven niet in
te voeren. Eindhovenaren tonen al een relatief grote bereidheid om
afval te scheiden, zo toont het onderzoek aan. Verwacht wordt dan ook
dat DIFTAR, waarbij het huisvuilaanbod i.p.v. de samenstelling van het
gezin het tarief bepaalt, in Eindhoven geen wezenlijke bijdrage levert
aan het realiseren van hergebruik of het verbeteren van de gescheiden
inzameling. DIFTAR zou bovendien ongewenste neveneffecten met zich
meebrengen, zoals toename van zwerfvuil en illegale dump van afval. Om
toch recht te doen aan het principe âde vervuiler betaaltâ wordt
voorgesteld om een plan uit te werken dat uitgaat van een tarief voor
eenpersoonshuishoudens, tweepersoonshuishoudens en
meerpersoonshuishoudens. Het huidige beleid is gebaseerd op
eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.
Eindhovenaren doen het goed: enkele cijfers
In Eindhoven wordt 97% van de totale hoeveelheid grof huishoudelijk
afval aangeboden bij de milieustraten. Dit is een prima resultaat,
mede omdat bij de milieustraten de scheidingsmogelijkheden optimaal
zijn. Eindhoven haalt bovendien een bronscheidingspercentage van 54%,
het gemiddelde in vergelijkbare gemeenten ligt op 48%. De
gft-inzameling laat eveneens bovengemiddelde resultaten zowel in
kwaliteit (scheidingspercentage) als in kwantiteit (aantal kiloâs). Op
de andere afvalstromen (papier, glas, kca) zijn de resultaten iets
lager dan gemiddeld. Plannen zijn ontwikkeld om de resultaten van deze
laatste afvalstromen te verbeteren.
Gemeente Eindhoven