Ontwikkeling Chevrolet Volt: aerodynamica vergroot actieradius
(12/18/2007)
De enorme propeller in GMâs windtunnel voor aerodynamicatesten wordt
tot het uiterste belast voor het optimaliseren van de aerodynamische
eigenschappen van de Chevrolet Volt, in het streven om de baanbrekende
concept car tot het productiestadium te brengen.
Aerodynamische verbetering is een cruciale stap om de actieradius te
realiseren die noodzakelijk is om het definitieve besluit te kunnen
nemen om de auto in productie te laten gaan. Het designteam, dat nu
beschikt over een eigen studio die geheel is toegelegd op de
ontwikkeling van autoâs die voorzien zijn van het E-flex
aandrijfsysteem, heeft nauw samengewerkt met ingenieurs,
aerodynamicaspecialisten en andere wetenschappers om een
energie-efficiënte Chevrolet Volt te ontwikkelen door de
aerodynamicawaarden te optimaliseren.
âEén van de manieren waarop design kan bijdragen aan de efficiency
van een auto is het creëren van een aerodynamische carrosserievorm,â
legt Ed Welburn, Vice President GM Global Design, uit. âDe
samenwerking tussen een ontwerper en een aerodynamicaspecialist draagt
niet alleen bij aan een verbeterd brandstofverbruik of een grotere
actieradius, maar kan leiden tot een prachtig en afwijkend design van
de body.â
Frank Weber, Global Vehicle Line Executive en Global Vehicle Chief
Engineer voor het E-Flex systeem, is het daarmee volmondig eens. âHet
elektrische bereik van de Chevrolet Volt is voor een groot deel
afhankelijk van de aerodynamica, wat haaks staat op een conventioneel
voertuigontwikkelingsprogramma, waarin gewicht normaal gesproken een
grotere rol speelt.â
AutoRai