Time : 16:45:46
Date : 17 December 2007
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE OPENT EEN NIEUWE CITY IN HET CENTRUM VAN ESCH-SUR-ALZETTE Een convenience winkel die past binnen de uitbreiding van Delhaize in het Groothertogdom Luxemburg

Delhaize investeert in de opening van nieuwe winkels en het vernieuwen van bestaande winkels, zodat elke klant een aangename Delhaize-winkel in de buurt zou hebben. Op 18 december opent een nieuwe City Delhaize zijn deuren in het centrum van Esch-sur-Alzette. Het concept van de City-winkels beantwoordt aan de verwachtingen van een stedelijk publiek en bevestigt de positie van Delhaize als verdediger van de culinaire cultuur. De nieuwe winkel biedt een assortiment waarin de nadruk ligt op versheid, kwaliteit, gebruiksgemak en snelheid, met huismerken van goede kwaliteit tegen zeer competitieve prijzen.

City Delhaize: een winkelconcept op maat van steden

Delhaize lanceerde haar formule 'City Delhaize' in 1999, met de bedoeling een concept voor stadswinkels te creëren op drukke plaatsen, waar klanten hun boodschappen in een aangename omgeving kunnen doen en waar ze een assortiment aan verse en gebruiksvriendelijke kwaliteitsproducten vinden. Sindsdien is het concept 'City Delhaize' een groot succes. De klanten appreciëren de kleinere stadswinkels, waar zij snel hun boodschappen kunnen doen. Het concept van City Delhaize is overgenomen in de verschillende Europese steden waar Delhaize Groep gevestigd is. Momenteel zijn er 34 City-winkels in 4 verschillende landen: Groothertogdom Luxemburg (2), Duitsland (2), België (19) en Griekenland (11).

Een netwerk in continue groei

Delhaize investeert in haar winkels zodat elke klant gemakkelijk een aangename winkel in zijn buurt of in de buurt van zijn werk vindt. "In het Groothertogdom Luxemburg telt Delhaize momenteel 33 winkels en blijft verder uitbreiden. Dit jaar werden al 3 nieuwe winkels geopend (1 Proxy Delhaize te Kayl, 1 Proxy Delhaize te Hagen en 1 Shop'n Go te Pulvermuhl). Ook vandaag wordt het netwerk verder versterkt met de opening van de 34ste winkel in Esch-sur-Alzette. Tegen eind 2009 plannen wij de opening van 3 nieuwe supermarkten te openen", zegt François Valdivieso, Director Luxemburg. De nieuwe City Esch is ideaal gelegen op de belangrijkste handelsas in het centrum van de stad (Rue de l'Alzette 52, 4010 Esch-sur-Alzette). Met een verkoopsoppervlakte van 400 m², biedt deze winkel een assortiment aan van 6.000 producten en zeer ruime openingstijden: maandag tot vrijdag van 7u tot 20u, op vrijdag tot 21u, op zaterdag van 7u tot 18u en op zondagochtend van 7u tot 13u. Door de opening van City Esch krijgt Delhaize er 20 nieuwe, grotendeels Luxemburgse, medewerkers bij. Zij hebben allemaal een opleiding van 3 maanden achter de rug in verschillende verkooppunten van Delhaize. "Tijdens deze opleiding werd het accent gelegd op de kennis van producten, kwaliteit, versheid, voedselveiligheid en klantenservice" , aldus François Valdivieso. "Bij het recruteren hebben wij erop gelet dat de kandidaten Luxemburgs spreken."

Een feestelijke opening

De opening van de winkel gaat gepaard met allerlei lanceringsacties in Esch. Er worden affiches voorzien in de bushokjes, maar ook op huurfietsen en andere voertuigen. De inwoners van Esch zullen een brochure krijgen over de opening van de City-winkel. Op de dag van de opening zullen geschenkzakjes uitgedeeld worden in de buurt van de winkel en de buurtbewoners zullen uitgenodigd worden voor een opendeuravond op 17 december, vanaf 18u. Bij deze gelegenheid zullen zij hun nieuwe City-winkel kunnen komen ontdekken vóór de officiële opening om 7u 's morgens de dag erna.
Een assortiment met speciale aandacht voor versheid, kwaliteit, gebruiksgemak en prijs In haar assortiment legt Delhaize de nadruk op gebruiksvriendelijke producten, zoals bereide maaltijden, verse vruchtensappen, voorgewassen en -gesneden groenten, etc. De klanten vinden er ook een grote keuze aan verse producten, zoals vis, verse bereide maaltijden en belegde broodjes in de afdeling self-traiteur, evenals een grote keuze aan groenten en fruit etc. In de winkels van City Delhaize kunnen klanten snel hun boodschappen doen, met een duidelijk assortiment en een vlotte doorgang aan de kassa. De City's bieden een ruime keuze aan producten, met een assortiment van 6.000 referenties. 60% van het assortiment bestaat uit verse producten, die gedeeltelijk in de winkel zelf worden klaargemaakt in de afdeling self-traiteur.
Het aanbod bestaat hoofdzakelijk uit producten van het Delhaize-merk, maar ook uit het assortiment 365 en nationale merken. De merken Delhaize en 365 bieden een alternatief voor de nationale merken. Ze zijn goedkoper en van goede kwaliteit, en bovendien innoverende merken. Het merk Delhaize is 10 tot 15% goedkoper dan een nationaal merk voor minstens dezelfde kwaliteit. De producten van het merk 365 zijn basisproducten tegen bodemprijzen. Het is onmogelijk kwaliteit aan te bieden tegen nog betere prijzen. Bovendien biedt Delhaize haar klanten dagelijks verse producten aan tegen de beste marktprijzen. En met hun plus-kaart krijgen de klanten een gemiddelde bijkomende korting van 1% op hun aankopen.

Delhaize verwent ons voor de eindejaarsfeesten

Voor de eindejaarsfeesten stelt Delhaize een ruim assortiment aan nieuwe producten, feestelijke gerechten, artisanale producten en wereldproducten voor, volledig afgestemd op de laatste trends en de smaken van de consument. Op het menu staan heel wat gebuiksvriendelijke producten. Daar hecht de consument van vandaag overigens steeds meer belang aan, zeker als het om aperitiefhapjes gaat. De consumenten kiezen steeds vaker voor kant-en-klare formules, zoals tapas, die hen de kans geven minder in de keuken te staan en meer tijd door te brengen met hun gasten. Hoewel de exotische en mediterrane hapjes het meeste succes boeken, blijft het voorgerecht toch eerder traditioneel. Grote favorieten zijn zalm, foie gras, oesters en kreeft.
Als hoofdgerecht worden vooral klassieke gerechten en seizoensproducten gekozen, zoals gevulde kalkoen, wild (hazenrug, ever- of hertenfilet) en varkensvlees. Delhaize feest mee met honderden fijnproeversproducten.

Over Delhaize België, Duitsland en Luxemburg
Eind september 2007 bestond het verkoopnetwerk Delhaize België uit 727 winkels, waarvan 692 in België, 32 in Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzet van 4,3 miljard euro. In 2006 had Delhaize een marktaandeel in België van 26,1%. De onderneming telt 18.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in 7 landen op 3 continenten. Eind september 2007 bestond het verkoopsnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.500 winkels. De groep stelt 138.000 mensen te werk.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Sandrine Blin
Communicatiedepartement
Tel. 02/412 83 16
Sblin@delhaize.be

François Valdivieso
Director Luxembourg
Tel. 00 352 30 99 11
Fvaldivieso@delhaize.be