Gezagvoerder komt op voor rechten luchtvaartpassagier


UITGEEST, 20071217 -- Luchtvaartpassagiers hebben op grond van de Europese Verordening (EG) 261/2004 in geval van overboeking, annulering of langdurige vertraging van hun vlucht mogelijk recht op bijstand en een financiële vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Gedupeerde passagiers kunnen nu voor advies en bijstand voor het innen van hun claim bij het bedrijf Aviaclaim terecht.

Oprichter van het bedrijf Rick Hilgersom is gezagvoerder en jurist. Reeds 14 jaar is hij werkzaam als gezagvoerder in de burgerluchtvaart. Daarnaast heeft hij de Masteropleiding Nederlands recht afgerond en combineert daardoor een ruime operationele en technische kennis van de luchtvaart met een gedegen kennis van het Nederlandse consumentenrecht. Samen met zijn deskundige medewerkers is hij de gedupeerde passagier behulpzaam bij het indienen van zijn claim en het verkrijgen van datgene waar hij recht op heeft.

Gezagvoerder Hilgersom: "Luchtvaartmaatschappijen doen hun uiterste best om hun passagiers comfortabel en punctueel op de plaats van bestemming te krijgen. In 97% van de gevallen lukt dat ook prima. Deze regeling is echter in het leven geroepen om de consumentenbelangen van die resterende 3% van de passagiers te beschermen. De regeling is bedoeld om het ongemak dat de passagier ondervindt als gevolg van een verstoring van zijn vlucht te compenseren. De vergoeding kan oplopen tot wel ¤600 per persoon! Wanneer de maatschappij zich echter kan beroepen op overmacht vervalt het recht op de vergoeding. Daarom is het van belang om te bepalen of een verstoring van de vlucht het gevolg is van een bijzondere omstandigheid of valt onder het normale bedrijfsrisico van de maatschappij. De passagier neemt echter een zwakke positie in. De maatschappij is sterk bevoordeeld met alle technische en operationele kennis die de passagier niet heeft. Daardoor heeft de maatschappij vaak nog het voordeel van de twijfel gekregen. Vanaf nu kunnen luchtvaartpassagiers door onze jarenlange praktische ervaring over dezelfde technische en operationele kennis beschikken en staan zij een stuk steviger in de onderhandeling met de luchtvaartmaatschappij. Passagiers die te maken hebben met een verstoring van hun vlucht kunnen op onze website www.aviaclaim.eu door middel van de `Checklist' eenvoudig zelf bepalen of zij mogelijk in aanmerking komen voor een vergoeding. Aan de hand van een aantal heldere vragen kunnen reizigers ook direct zien hoe hoog de vergoeding is waar zij recht op hebben. Indien gewenst kunnen wij tevens de passagier bijstand verlenen en vertegenwoordigen in de onderhandelingen met de luchtvaartmaatschappij."