De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Uw brief 2-11-2007 / 07-SZW-B-
089
Ons kenmerk AM/AKA/2007/39346
Onderwerp Algemeen overleg arbeidsmigratie 19-12-2007 Datum 17 december 2007
Bij brief van 2 november jl. verzocht u mij, met het oog op het vervolg-algemeen overleg over
arbeidsmigratie dat op 19 december a.s. zal plaatsvinden, u nadere informatie te verschaffen
over de plannen van de Europese Commissie voor een `blue card' en een reactie te geven op
het rapport `Arbeidsmigratie, gender en gezin'van E-Quality.
Ik maak van deze gelegenheid gebruik u tevens te informeren over de mogelijkheden voor
asielzoekers in procedure om vrijwilligerswerk te doen, een toezegging uit het algemeen
overleg met uw Kamer over arbeidsmigratie van 17 oktober jl.
Over het tijdpad om te komen tot `één loket' van CWI en IND voor arbeidsmigratie, een
andere toezegging uit genoemd algemeen overleg, zal ik u conform mijn toezegging- nog
vóór het kerstreces per separate brief informeren.
Mede namens de staatssecretaris van Justitie bericht ik u het volgende.
Het kabinet heeft met belangstelling kennisgenomen van het voorstel van de Europese
Commissie over de ontwerp-richtlijn Kennismigratie, waarvan de zogenaamde blue card
onderdeel uitmaakt. Door middel van het desbetreffende BNC-fiche is uw Kamer inmiddels op
hoofdlijnen geïnformeerd over de inhoud van het voorstel en het eerste algemene standpunt
van het kabinet hierover.
Wat betreft het rapport van E-Quality: deze organisatie wijst terecht op het belang om binnen
het arbeidsmigratiebeleid rekening te houden met de gezinssituatie van de arbeidsmigrant en
de mogelijkheden voor en kansen op gezinsvorming/-hereniging.
SZW en Justitie zullen samen verkennen of aanvullend op bestaande gegevens onderzoek
wenselijk is naar de relaties tussen arbeidsmigratie en gezinsmigratie, teneinde meer inzicht te
verkrijgen in de maatschappelijke effecten van gezinsvorming en hereniging bij
arbeidsmigranten, en in de vraag wat die effecten betekenen voor het arbeidsmigratiebeleid.
Het gaat hierbij om alle arbeidsmigranten (inclusief kennismigranten), van binnen en buiten de
EU.
Ons kenmerk AM/AKA/2007/39346
E-Quality constateert dat er meer mannelijke dan vrouwelijke arbeidsmigranten tot Nederland
worden toegelaten en adviseert om onderzoek te doen naar de oorzaken daarvan. Ik
onderschrijf de stelling van E-Quality dat registratie van en rapportage over het geslacht van
arbeidsmigranten wenselijk zijn. CWI registreert momenteel reeds of de arbeidsmigrant voor
wie een tewerkstellingsvergunning wordt afgegeven man of vrouw is, maar rapporteert
daarover niet in de periodieke rapportages over de verstrekte tewerkstellingsvergunningen.
Ik zal CWI dan ook vragen om het geslacht van de arbeidsmigrant in die rapportages op te
nemen.
Met betrekking tot het toelatingsbeleid voor `domestic workers' ben ik van mening dat het
hierbij gaat om laaggeschoolde arbeid waarvoor ook binnenlands aanbod op onze arbeidsmarkt
beschikbaar is. Vooralsnog zie ik dan ook geen reden om, zoals E-Quality suggereert, voor
deze categorie arbeidsmigranten een aparte, soepeler, toelatingsregeling in te voeren.
Met betrekking tot het E-Quality-advies om bij tekorten op de arbeidsmarkt ook aan migranten
die in het kader van asiel- of huwelijksmigratie naar Nederland komen, wil ik de volgende
reactie geven.
Wanneer huwelijksmigranten een verblijfsvergunning hebben gekregen zijn zij bijna altijd vrij
op de arbeidsmarkt, omdat zij echtgenoot/partner zijn van een Nederlander, een burger die
recht heeft op het vrij verkeer van werknemers binnen de EU of een vreemdeling die al vrij is
op de arbeidsmarkt. Een uitzondering hierop wordt bijvoorbeeld gevormd door
echtgenoten/partners van vreemdelingen die in Nederland verblijven voor medische
behandeling, die niet vrij zijn op de arbeidsmarkt. Asielzoekers die een verblijfsvergunning
`bepaalde of onbepaalde tijd asiel' hebben gekregen zijn altijd vrij op de arbeidsmarkt. Dit
arbeidsaanbod is dan ook beschikbaar op de arbeidsmarkt.
Wanneer de aanvraag om de verblijfsvergunning voor asiel nog in behandeling is, mogen
asielzoekers na de eerste zes maanden van hun verblijf in Nederland maximaal 12 weken per
jaar werken. Het kabinet komt tegemoet aan het E-Quality-voorstel om asielmigranten meer op
de arbeidsmarkt in te schakelen door de (reeds bij u aangekondigde) verruiming van deze
toegestane werkperiode van 12 naar 24 weken per jaar, die naar verwachting begin 2008 in
werking zal treden. Het kabinet is geen voorstander van een verdergaande inschakeling van
asielzoekers in procedure om arbeidstekorten op te vangen, zoals reeds is aangegeven in de
reactie van de staatssecretaris van Justitie op de motie van het lid Koer Kaya over inzet van
het potentieel van hoog opgeleide asielzoekers (Kamerstukken II, 20062007, 29 861, nr. 18).
In zijn reactie op het SER-advies Arbeidsmigratiebeleid kondigt het kabinet aan te zullen
bezien of de mogelijkheden voor asielzoekers in procedure voor het doen van
vrijwilligerswerk verruimd moeten worden. Sinds april 2001 is geregeld dat een werkgever
geen tewerkstellingsvergunning nodig heeft voor een asielzoeker die bij hem vrijwilligerswerk
verricht. Het gaat dan om onbetaald werk zonder winstoogmerk dat een maatschappelijk doel
dient. De werkgever moet wel over een Vrijwilligersverklaring van CWI beschikken, waarbij
---
Ons kenmerk AM/AKA/2007/39346
CWI toetst of het echt om vrijwilligerswerk gaat. Het kabinet vindt het continueren van deze
toets van belang. Wel zal het kabinet zowel bij de uitvoerders van de asielprocedure als bij de
organisaties van vrijwilligerswerk de bestaande ruime mogelijkheden voor vrijwilligerswerk
nog eens onder de aandacht brengen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid