Verbetering bereikbaarheid Midden-Nederland op breed front vanaf 2008
17-12-2007 -
Regio Utrecht: `Geen nieuwe snelweg langs A2'
Het rijk en de regio Utrecht starten vanaf 2008 op een breed front
diverse korte termijnmaatregelen om de bereikbaarheid van midden
Nederland te verbeteren. Zo komt er een programma voor Park &
Ride-voorzieningen, het regionale fietsnetwerk wordt verbeterd en
telewerken krijgt een impuls. Om het transport over water te
bevorderen, wordt de haven van Lage Weide uitgediept. Verder
investeren rijk en regio in een fietsproject voor Eemland en de
ontwikkeling van een openbaar vervoerknooppunt in Breukelen en Houten.
Hiermee is in totaal 13,5 miljoen euro gemoeid.
Dat meldt de regio Utrecht, verenigd in het mobiliteitsplatform
VERDER, op 17 december in een brief van het Utrechts Verkeer- en
Vervoerberaad (UVVB) aan minister Eurlings. Rijk en regio Utrecht zijn
sinds 2007aan het werk om voor de Ring rondom Utrecht en de Driehoek
tussen A1, A27 en A28 nieuwe mobiliteitsacties te introduceren.
Hiervoor is maximaal 3,1 miljard euro gereserveerd. Deze pakketstudies
worden vanuit het samenwerkingsplatform VERDER klaargezet om de
bereikbaarheidsproblemen die ontstaan in 2020 in Midden- Nederland aan
te pakken. Naast infrastructurele maatregelen is er aandacht voor
openbaar vervoer, verkeersmanagement en gebruik van de fiets.
Vooruitlopend op deze majeure investeringen, zoals de realisatie van
een provinciebrede Utrechtse Verkeersmanagementcentrale, gaan nu dus
al meerdere Quick-Win maatregelen van start.
`Nieuwe weg langs A2 belast verkeersknooppunt Utrecht'
Een nieuwe snelweg ten westen van de stad Utrecht levert per saldo
méér hinder dan gemak op voor de bereikbaarheid van de regio Utrecht.
Dit blijkt uit recent afgerond onderzoek van de regio en
Rijkswaterstaat Utrecht. Uit de studie blijkt dat een nieuwe snelweg
tussen Breukelen en Lexmond (A 2 ½) al met al méér verkeer aantrekt en
daarmee Utrecht als nationaal verkeersknooppunt per saldo zwaarder
belast. Een fors deel van de automobilisten die momenteel gebruikmaken
van de A4/A15 richting het zuiden zal vooral deze nieuwe route kiezen.
Met als gevolg dat de files toenemen op de A2 tussen Holendrecht en
Maarssen. Ook op de rijksweg A27 ten zuiden van Everdingen zal sprake
zijn van meer verkeersopstoppingen. De regio Utrecht adviseert daarom
minister Eurlings om deze nieuwe verbinding niet op te nemen in het
nieuwe pakket met maatregelen voor verbetering van Utrecht als
Draaischijf van Nederland.
Méér treinen voor Randstadspoor
Eind volgend jaar wordt weer een stap gezet met Randstadspoor, het
regionale spoornetwerk in de regio Utrecht. Na opening van de stations
Utrecht Terwijde, Amersfoort Vathorst, Tiel Passewaaij en Utrecht
Zuilen, wordt vanaf december 2008 de frequentie verhoogd tussen
station Breukelen en Utrecht Centraal van 2 naar 4 treinen per uur.
Met de invoering van Randstadspoor krijgt het regionale openbaar
vervoer een stevige ruggengraat. Randstadspoor moet doorgroeien naar
6x per uur, zoals afgesproken met de minister in 2004. De regio
Utrecht vraagt daarom de minister om te zorgen dat deze frequentie
werkelijkheid wordt. Een ander verzoek is om de treinen van
Randstadspoor 4x per uur door te rijden naar station Harderwijk. Een
extra investering in Randstadspoor helpt de filedruk op dit traject te
verminderen. Randstadspoor is dan een volwaardig alternatief voor de
auto, menen de Utrechtse bestuurders.
Knelpunt Utrecht
De regio Utrecht luidt bij de minister de alarmklok, want de
bereikbaarheid van Midden-Nederland staat onder toenemende druk.
Ondanks omvangrijke lopende projecten als de wegverbreding van de A2
zullen de files rondom Utrecht in 2020 alleen maar toenemen, mits rijk
en regio substantiële aanvullende maatregelen treffen. De grootste
knelpunten bevinden zich rond de knooppunten Eemnes, Hoevelaken en
Rijnsweerd. Ook de rijksweg A1 tussen Bussum en Barneveld geeft 24 uur
per etmaal problemen. De regio Utrecht vraagt daarom het rijk om zo
spoedig mogelijk het voorbereidende werk te starten voor extra
capaciteit op de A27 tussen Utrecht-Noord en Eemnes en op de A1 tussen
de knooppunten Eemnes en Hoevelaken.
`Geen doorgetrokken rijksweg A30'
Recent onderzoek van rijk en regio Utrecht naar een doorgetrokken
rijksweg A30 richting de A28 (via Barneveld-Nijkerk of het traject
Barneveld-Nulde) levert nagenoeg geen verlichting op van de
verkeersproblemen op en rondom het knooppunt Hoevelaken. De regio
Utrecht adviseert om deze nieuwe verbinding, evenals de A 2 ½, niet
uit te werken in de vorm van een planstudie. Andere maatregelen zijn
evenwel dringend noodzakelijk, want de bereikbaarheidsproblemen rondom
het knooppunt Hoevelaken zijn zeer urgent. Een doorgetrokken rijksweg
A30 is mogelijk wel van belang om te voldoen aan de behoefte aan extra
woningbouw vanaf 2010 in Almere, aldus het UVVB.
Extra onderzoek gewenst naar Noordelijke Ring Utrecht
Extra onderzoek is volgens de regio Utrecht gewenst naar de
verkeerseffecten van een mogelijke uitbreiding van de Noordelijke Ring
Utrecht (N230). Deze weg, die wordt beheerd door de provincie en
gemeente Utrecht, verbindt de rijkswegen A2 en A27 en is een vitale
kransslagader in de gehele Ring rondom Utrecht. Hoewel het nog te
vroeg is voor een oordeel over nut en noodzaak van nieuwe
infrastructuur op dit traject geven de Utrechtse bestuurders aan dat
extra onderzoek gewenst is naar de verkeerseffecten van aanvullende
maatregelen voor de Noordelijke Ring Utrecht. Door deze weg in de vorm
van een `korte bypass' ten westen van de A2 om Utrecht heen te trekken
naar de A12 en/of op het bestaande wegdeel op te waarderen kan het
verkeer in de richting van en naar Amersfoort vlotter worden
afgewikkeld, zo blijkt uit modelberekeningen van Rijkswaterstaat
Utrecht. Vooral in de spits levert dit een betere verdeling op van het
totale verkeer op de Ring Utrecht. Dit voordeel rechtvaardigt volgens
het UVVB een aanvullende studie die in 2008 nieuwe bouwstenen en meer
concrete informatie moet opleveren voor de pakketstudie naar de Ring
Utrecht. Daarmee haakt de regio ook in op de uitkomsten van
gebiedsverkenningen die momenteel lopen naar de woningbouwopgave voor
Utrecht na 2015.
Vervolg
Najaar 2008 zijn van pakketstudies voor de Ring Utrecht en de Driehoek
A1, A27 en A28 de eerste resultaten bekend. Dan breekt ook het moment
aan dat rijk en regio besluiten kunnen gaan nemen over deze nieuwe
mobiliteitsprojecten. Deze besluitvorming vindt uiteindelijk plaats in
de betrokken gemeenteraden, Provinciale Staten van Utrecht en in het
Kabinet. Coördinatie en bestuurlijke afstemming vindt plaats in het
Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad.
VERDER, Mobiliteit in Midden-Nederland, werkt aan de doorstroming en
bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland, nu en in de toekomst.
Samenwerken is van groot belang, aangezien het verkeer niet ophoudt
bij stads- en provinciegrenzen. De deelnemers van VERDER zijn:
provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, de
gewesten Eemland en Gooi- en Vechtstreek en de gemeenten Amersfoort,
Hilversum en Utrecht.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 2583196
Provincie Utrecht