Senternovem


17-12-2007 | Volvo Group: "Beleid moet duidelijkheid scheppen over biobrandstoffen"

Begin oktober organiseerde Volvo Trucks & Bus een seminar voor klanten en dealers over biobrandstoffen in het wegvervoer. Daar waren ook, voor het eerst in Nederland, de trucks te zien die de Volvo Group onlangs ombouwde voor zeven verschillende soorten biobrandstoffen. Het concern wil doorgaan op de ingeslagen weg, maar dan moet de overheid wel duidelijkheid scheppen over de toekomst van biobrandstoffen en de normen waaraan die moeten voldoen.

Volvo Truck 1 "Volvo is de grootste fabrikant van zware dieselmotoren ter wereld. Die positie willen we graag behouden", zegt Charles Engelaar, manager marketing communication & PR van Volvo Truck Benelux. "Daarnaast hebben we duurzaamheid als sinds onze oprichting hoog in het vaandel staan. Nu het klimaatprobleem steeds groter wordt en alles ernaar uitziet dat de onbeperkte beschikbaarheid van fossiele brandstoffen niet meer is gegarandeerd voor de toekomst, hebben we een uitgebreid programma opgezet gericht op brandstofbesparing en de ontwikkeling van trucks op alternatieve brandstoffen."

Korte en middellange termijn
Voor de korte termijn heeft Volvo het Fuel Watch-programma ontwikkeld. "Dat bestaat uit een aantal onderdelen", aldus Fuel Watch consultant Kasper van Merode. "Denk aan chauffeurstrainingen, om zuinig te rijden te bevorderen, en het transportinformatiesysteem Dynafleet, voor de ondersteuning van technische en logistieke keuzes. Daarnaast bestaat het programma bijvoorbeeld uit het permanent actueel houden van de software voor automatische versnellingsbakken en pakketten die de aërodynamiek verbeteren. In praktijkproeven is aangetoond dat al die instrumenten werken. Zo bespaarde een Nederlandse vervoerder 6 tot 7 procent brandstof per vrachtwagen. Doorgerekend naar zijn hele vloot van 260 trucks zou dat een besparing opleveren van 800.000 euro per jaar en 1,9 miljoen kilo CO2-emissie."
Voor de middellange termijn ontwikkelt Volvo momenteel een hybride truck, die remenergie terugwint en opslaat in een accupakket en weer afstaat bij het optrekken. Dat kan tot 35 procent energie besparen. "Zonder subsidie verdient de techniek zich binnen vijf of zes jaar terug. Dat is te vergelijken met hybride personenauto's. De hybride truck komt binnen enkele jaren op de markt. Wij zouden het overigens redelijk vinden als de overheid hiervoor subsidies in zou zetten, net zoals ze nu doet voor hybride personenauto's."

Volvo Truck 2 Zeven biobrandstoffen
De nieuwste ontwikkeling, gericht op de lange termijn, is die van trucks op biobrandstoffen. Daartoe heeft Volvo zeven dieselmotoren van 9 liter omgebouwd voor respectievelijk biodiesel, synthetische diesel, DME (dimethylether), methanol/ethanol, biogas, biogas/biodiesel en waterstof uit biomassa. "Dit zijn, volgens ons, de best haalbare alternatieven. Daarbij kun je niet zeggen dat één alternatief eruit springt, want elke brandstof heeft zijn eigen voor- en nadelen als je kijkt naar productiepotentieel, klimaateffecten, energie-efficiency, effecten op landgebruik, toepasbaarheid in voertuigen, brandstofkosten en brandstofinfrastructuur. DME uit hout, bijvoorbeeld, zou je heel goed lokaal kunnen produceren in landen als Canada, Noorwegen en Zweden. Dat is echter niet relevant voor een land als Nederland, omdat hier nauwelijks houtproductie is. Biodiesel is makkelijk toe te passen in voertuigen, maar heeft niet zo'n grote klimaatverdienste."

Duidelijkheid
Nu Volvo heeft bewezen dat het technisch mogelijk is om te rijden op zeven verschillende soorten non-fossiele brandstoffen, wil het concern graag door met de ontwikkeling en vermarkting van één of meerdere van deze technieken. Charles Engelaar: "Samen met een groep transportbedrijven, overheden en partijen uit de brandstoffenmarkt bereiden we momenteel een praktijkexperiment voor dat zich richt op de introductie van B30, een mengsel van diesel met 30 procent biodiesel. Wil de introductie van deze en alternatieve brandstoffen in de nabije toekomst een succes worden, dan moet de overheid echter wel duidelijkheid scheppen over toekomst: aan welke normen gaan biobrandstoffen voldoen? Elke biobrandstof stelt eigen technische eisen aan een dieselmotor. Sommige soorten bio-olie, bijvoorbeeld, zijn zo agressief dat je zeer corrosiebestendige materialen moet toepassen. Alleen met duidelijkheid over de normen, kunnen wij de juiste motortechnieken ontwikkelen." Engelaar pleit ervoor dat de duidelijkheid niet in individuele landen wordt geschapen maar internationaal, minimaal op Europees niveau en het liefst afgestemd met Amerika en Azië. "Dat is de enige manier om substantiële ontwikkelingen in gang zetten." Volvo pleit bovendien voor haast: "Als we niet heel snel zijn, halen Azië en Amerika ons in. Dat zou ons als Europese bedrijven, maar ook de Europese markt en het Europese milieu op grote achterstand zetten."

Meer informatie over de ontwikkeling van motoren op biobrandstoffen bij Volvo vindt u hier.