Senternovem
17-12-2007 | Volvo Group: "Beleid moet duidelijkheid scheppen over
biobrandstoffen"
Begin oktober organiseerde Volvo Trucks & Bus een seminar voor klanten
en dealers over biobrandstoffen in het wegvervoer. Daar waren ook,
voor het eerst in Nederland, de trucks te zien die de Volvo Group
onlangs ombouwde voor zeven verschillende soorten biobrandstoffen. Het
concern wil doorgaan op de ingeslagen weg, maar dan moet de overheid
wel duidelijkheid scheppen over de toekomst van biobrandstoffen en de
normen waaraan die moeten voldoen.
Volvo Truck 1 "Volvo is de grootste fabrikant van zware dieselmotoren
ter wereld. Die positie willen we graag behouden", zegt Charles
Engelaar, manager marketing communication & PR van Volvo Truck
Benelux. "Daarnaast hebben we duurzaamheid als sinds onze oprichting
hoog in het vaandel staan. Nu het klimaatprobleem steeds groter wordt
en alles ernaar uitziet dat de onbeperkte beschikbaarheid van fossiele
brandstoffen niet meer is gegarandeerd voor de toekomst, hebben we een
uitgebreid programma opgezet gericht op brandstofbesparing en de
ontwikkeling van trucks op alternatieve brandstoffen."
Korte en middellange termijn
Voor de korte termijn heeft Volvo het Fuel Watch-programma ontwikkeld.
"Dat bestaat uit een aantal onderdelen", aldus Fuel Watch consultant
Kasper van Merode. "Denk aan chauffeurstrainingen, om zuinig te rijden
te bevorderen, en het transportinformatiesysteem Dynafleet, voor de
ondersteuning van technische en logistieke keuzes. Daarnaast bestaat
het programma bijvoorbeeld uit het permanent actueel houden van de
software voor automatische versnellingsbakken en pakketten die de
aërodynamiek verbeteren. In praktijkproeven is aangetoond dat al die
instrumenten werken. Zo bespaarde een Nederlandse vervoerder 6 tot 7
procent brandstof per vrachtwagen. Doorgerekend naar zijn hele vloot
van 260 trucks zou dat een besparing opleveren van 800.000 euro per
jaar en 1,9 miljoen kilo CO2-emissie."
Voor de middellange termijn ontwikkelt Volvo momenteel een hybride
truck, die remenergie terugwint en opslaat in een accupakket en weer
afstaat bij het optrekken. Dat kan tot 35 procent energie besparen.
"Zonder subsidie verdient de techniek zich binnen vijf of zes jaar
terug. Dat is te vergelijken met hybride personenauto's. De hybride
truck komt binnen enkele jaren op de markt. Wij zouden het overigens
redelijk vinden als de overheid hiervoor subsidies in zou zetten, net
zoals ze nu doet voor hybride personenauto's."
Volvo Truck 2 Zeven biobrandstoffen
De nieuwste ontwikkeling, gericht op de lange termijn, is die van
trucks op biobrandstoffen. Daartoe heeft Volvo zeven dieselmotoren van
9 liter omgebouwd voor respectievelijk biodiesel, synthetische diesel,
DME (dimethylether), methanol/ethanol, biogas, biogas/biodiesel en
waterstof uit biomassa. "Dit zijn, volgens ons, de best haalbare
alternatieven. Daarbij kun je niet zeggen dat één alternatief eruit
springt, want elke brandstof heeft zijn eigen voor- en nadelen als je
kijkt naar productiepotentieel, klimaateffecten, energie-efficiency,
effecten op landgebruik, toepasbaarheid in voertuigen, brandstofkosten
en brandstofinfrastructuur. DME uit hout, bijvoorbeeld, zou je heel
goed lokaal kunnen produceren in landen als Canada, Noorwegen en
Zweden. Dat is echter niet relevant voor een land als Nederland, omdat
hier nauwelijks houtproductie is. Biodiesel is makkelijk toe te passen
in voertuigen, maar heeft niet zo'n grote klimaatverdienste."
Duidelijkheid
Nu Volvo heeft bewezen dat het technisch mogelijk is om te rijden op
zeven verschillende soorten non-fossiele brandstoffen, wil het concern
graag door met de ontwikkeling en vermarkting van één of meerdere van
deze technieken. Charles Engelaar: "Samen met een groep
transportbedrijven, overheden en partijen uit de brandstoffenmarkt
bereiden we momenteel een praktijkexperiment voor dat zich richt op de
introductie van B30, een mengsel van diesel met 30 procent biodiesel.
Wil de introductie van deze en alternatieve brandstoffen in de nabije
toekomst een succes worden, dan moet de overheid echter wel
duidelijkheid scheppen over toekomst: aan welke normen gaan
biobrandstoffen voldoen? Elke biobrandstof stelt eigen technische
eisen aan een dieselmotor. Sommige soorten bio-olie, bijvoorbeeld,
zijn zo agressief dat je zeer corrosiebestendige materialen moet
toepassen. Alleen met duidelijkheid over de normen, kunnen wij de
juiste motortechnieken ontwikkelen." Engelaar pleit ervoor dat de
duidelijkheid niet in individuele landen wordt geschapen maar
internationaal, minimaal op Europees niveau en het liefst afgestemd
met Amerika en Azië. "Dat is de enige manier om substantiële
ontwikkelingen in gang zetten." Volvo pleit bovendien voor haast: "Als
we niet heel snel zijn, halen Azië en Amerika ons in. Dat zou ons als
Europese bedrijven, maar ook de Europese markt en het Europese milieu
op grote achterstand zetten."
Meer informatie over de ontwikkeling van motoren op biobrandstoffen
bij Volvo vindt u hier.