Zorginkoop staat nog in de kinderschoenen
17/12/2007 10:00
ANBO en anderen
Grote verschillen tussen verzekeraars
Zorginkoop staat nog in de kinderschoenen
Er zijn grote verschillen in openbaarheid, kwaliteitstoetsing en het betrekken van patiënten- en consumentenorganisaties bij de zorginkoop van huisartsenzorg, fysiotherapie, ziekenhuiszorg, vervoer, hulpmiddelen en farmacie. Zorginkoop door verzekeraars staat nog in de kinderschoenen.
Dat blijkt uit een eerste grootschalig onderzoek onder alle zorgverzekeraars in opdracht van ANBO voor 50-plussers en de NPCF, uitgevoerd door de Consumentenbond.
Verzekeraars hebben in het nieuwe zorgstelsel een belangrijke rol om actief kwalitatief goede en betaalbare zorg in te kopen, en patiënten en consumenten daarbij te betrekken. Maar de uitwerking en openbaarheid van het inkoopbeleid van zorgverzekeraars is wisselend en vrijwel altijd gericht op de aanbieder en niet op de consument, zo blijkt uit het onderzoek. Patiënten- en consumentenorganisaties zijn nog maar mondjesmaat betrokken bij het inkoopbeleid. Informatie over de kwaliteit van gecontracteerde aanbieders ontbreekt. Bij afspraken met huisartsen, fysiotherapie en ziekenhuiszorg gelden veelal landelijke standaarden en worden slechts mondjesmaat aanvullende afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de bereikbaarheid, klachtenafhandeling en voorlichting. Ook de toetsing van de afspraken bij zorginkoop kan worden verbeterd.
Door het ontbreken van informatie over kwaliteit van de zorg en de kwaliteit van de zorginkoop door verzekeraars, is van de gewenste beïnvloeding van het beleid van zorgaanbieder en zorgverzekeraar door zorgconsumenten nog lang geen sprake.
Het onderzoek inventariseerde ook ruim 300 veelal regionale initiatieven van zorgverzekeraars gericht op tien, vooral bij veel ouderen voorkomende aandoeningen. Bijvoorbeeld long-, borst- of prostaatkanker, diabetes, beroerte, reuma en artrose. Deze innovatieve projecten vinden meestal op kleine schaal plaats met zorgaanbieders. De betrokkenheid van patiënten- en consumentenorganisaties verkeert ook daar nog veelal in een beginstadium.
Wanneer in detail wordt gekeken naar de verschillen tussen de verzekeraars, kan worden gesproken van starters, middengroep en koplopers. Daarbij dient wel aangetekend dat een deel van de verschillen veroorzaakt wordt door het natura of restitutie karakter van de verzekeraar.
Koplopers zijn: Agis, CZ, De Friesland, Menzis, Univé-VGZ-IZA-Trias, Zorg & Zekerheid. Middengroep: Achmea. Starters: Azivo, Delta Lloyd, Multizorg (koopt voor verschillende verzekeraars in) en Salland.
De drie belangenorganisaties signaleren dat consumenten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders nog zoekende zijn om hun rol bij zorginkoop vorm te geven. Het onderzoek wordt gezien als een nulmeting en volgens ANBO, NPCF en de Consumentenbond kan binnen twee jaar de zorginkoop op de juiste leest van patiënten en consumenten geschoeid zijn. De inkoop van zorg biedt zorgverzekeraars dan naast de premies een extra instrument om zich te profileren.
http://www.anbo.nl