Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Universiteit van Amsterdam en science center NEMO Amsterdam, 6 december 2007

Midas Dekkers houdt kinderlezing in science center NEMO Laten slangen ook windjes?

Laten slangen ook windjes? Bioloog en UvA-alumnus Midas Dekkers beantwoordt deze vraag samen met kinderen tussen de 8 en 12 jaar tijdens de Wakker Worden Kinderlezing op zondag 16 december. De lezing is onderdeel van het jubileumfeest, dat de aftrap is voor de viering van het vijfjarig bestaan van de Wakker Worden Kinderlezingen van de UvA en NEMO. Na de lezing gaan de deelnemende kinderen per rondvaartboot naar Artis voor een speciaal programma - met speurtocht en workshop - waarin poep centraal staat. Het maximaal aantal aanmeldingen voor de lezing van 16 december is bereikt, inschrijven is niet meer mogelijk.

Wakker Worden lustrumjaar 2008
Er zijn twee redenen om het Wakker Worden Jubileumfeest te organiseren. Op de eerste plaats vieren organisatoren UvA en NEMO dit jaar respectievelijk hun 375- en 10-jarig bestaan. Daarnaast bestaan de Wakker Worden Kinderlezingen in 2008 vijf jaar. Dit eerste lustrum vormt aanleiding om, naast uitdagende nieuwe kindervragen, een aantal lezingen uit de beginperiode te herhalen. Kinderen brachten in september hun stem uit op hun favoriete lezingen. Hun top 5 wordt in 2008 herhaald.

Over de Wakker Worden Kinderlezingen
Sinds juni 2003 beantwoordden bijna 50 wetenschappers uit verschillende disciplines typische waaromvragen van kinderen. Aan de orde kwamen onder andere: 'Waarom is de aarde rond?', 'Waarom is sneeuw wit?', 'Waar komt bliksem vandaan?' en 'Kun je verdrinken in drijfzand?'. Nergens in Nederland vinden vergelijkbare kinderlezingen plaats. De combinatie van kleinschaligheid, interactiviteit en de toegankelijkheid van de wetenschapper zorgt ervoor dat ieder kind mee kan denken en doen. De kinderen voeren ter plekke zelf onderzoek uit en de wetenschapper bevindt zich letterlijk op hetzelfde niveau als de kinderen. Hiermee wijkt het concept van de Wakker Worden Kinderlezingen af van andere initiatieven die de afgelopen jaren door Nederlandse universiteiten voor kinderen zijn ontwikkeld zoals kindercolleges.

Noot voor de redactie (