Vereniging Bedrijfsleven Curaçao
Persbericht Vereniging Bedrijfsleven Curaçao d.d. 14 december 2007
De politiek heeft altijd het standpunt verkondigd dat een van de
hoofdredenen om te opteren voor de status van een autonoom land binnen
het Koninkrijk is dat er efficiency voordelen zullen ontstaan bij het
samenvoegen van de twee bestuurslagen. Het nieuwe land Curaçao zou een
effectiever en een goedkoper overheidsapparaat krijgen. Dit zou
ondermeer gerealiseerd worden door sterke vermindering van de
bureaucratie en kostenbesparingen onder andere als gevolg van
afslanking van het personeelsbestand.
In het voorjaar van 2001 heeft de Vaste Commissie Staatkundige
Structuur berekend dat op basis van de gegevens van het jaar 2000 als
gevolg van de samenvoeging van de twee bestuurslagen minimaal 367
personen overbodig zouden zijn en dat een besparing van Na f 106
miljoen gerealiseerd zou worden.
Het is bekend dat na 2001, ondanks een door de overheid afgekondigde
absolute personeelstop, het aantal (politieke) benoemingen in het
overheidsapparaat fors is uitgebreid. Zo komt de Algemene Rekenkamer
tot de conclusie dat tussen 2003 en 2006 353 personen zijn
aangesteld. In het AKO onderzoek van het CBS wordt zelf melding
gemaakt van 506 nieuwe aanstellingen.
Let wel deze aantallen zijn exclusief onderwijzend personeel en
exclusief benoemingen die mogelijkerwijs in het Landapparaat hebben
plaatsgevonden.
Deze wijd en zijd bekendstaande feiten hebben de thans aan de macht
zijnde bestuurders er niet van weerhouden om op 8 december j.l. het
politieke besluit te nemen dat alle Lands en Eilandsambtenaren hun
baan behouden bij ingang van de nieuwe staatkundige status.
Met dit besluit is voornoemd uitgangspunt, dat samenvoeging van de
twee bestuurslagen moet leiden tot efficiency winst en voordelen,
verlaten.
De Curaçaose samenleving hoeft niet langer te rekenen op een klein,
professioneel, gemotiveerd en relatief goedkoop overheidsapparaat dat
gericht is op optimale service verlening maar zal geconfronteerd
worden met precies het tegenovergestelde.
Ook voor het investeringsklimaat betekent deze ontwikkeling een zware
achteruitgang. Immers, een groter, logger en duurder
overheidsapparaat leidt tot verdere toename van de collectieve
lastendruk, toename bureaucratie en daarmee tot verslechtering van de
concurrentiepositie.
Het politieke besluit om het banengarantie principe in de publieke
sector te omarmen betekent kiezen voor behoud en verergering van de
bestaande situatie van overheidstekorten, grote staatsschuld, meer
bureaucratie, hogere belastingen, honoreren van politieke benoemingen,
ongelijke behandeling van werknemers als gevolg van tweedeling van de
arbeidsmarkt, kortom ondeugdelijk bestuur.
Het valt dan ook ten zeerste te betreuren dat de bestuurders op een
dergelijke volstrekt ondoordachte wijze te werk gaan. Niet aan de
indruk kan worden ontkomen dat louter politieke motieven tot dit
besluit hebben geleid. Het optreden van de Minister van Binnenlandse
en Constitutionele Zaken is hierbij illustratief. Nog geen vijf
maanden geleden is door hem publiekelijk aan de orde gesteld dat er
mogelijk 1000 personen in de publiek sector overbodig zullen worden
bij het in werking treden van de nieuwe staatkundige status. Anno
december 2007 schijnt dit niet langer het geval te zijn en wordt het
"job security" beginsel in de publieke sector goedgekeurd. Zeer
ongeloofwaardig.
De VBC herhaalt haar standpunt dat het overheidsapparaat niet
ingesteld is om door politieke gezagdragers ge(mis)bruikt te worden
als banenverschaffend en werkgarantie verstrekkend instituut. Het
apparaat is ingesteld om optimale service te verlenen aan het publiek
tegen de laagst mogelijke kosten.
Het bedrijven van "politikeria" in het apparaat is kortzichtig en zeer
schadelijk voor het nieuwe Land Curaçao.
Ook wenst de VBC te benadrukken dat indien de politieke gezagdragers
een beleid voeren welke gericht is op het aantrekkelijk maken van het
investeringsklimaat er voldoende banen voor een ieder zullen ontstaan.
Overbodig geworden personeel in de publieke sector zal, mits zij
bereid zijn om zich adequaat te laten om/her en bijscholen, via open
sollicitaties zo aan de slag kunnen. Nu reeds zijn deze mogelijkheden
aanwezig.
In het belang van het nieuwe Land Curaçao doet de VBC een dringend
beroep op de Eilandsraad en de Staten om het besluit van de
bestuurders inzake invoeren van het banengarantie principe in de
publieke sector ter discussie te stellen en terug te keren naar het
uitgangspunt dat samenvoeging van bestuurslagen tot efficiency
voordelen moet leiden.
Curaçao 14 december 2007
Bestuur Vereniging Bedrijfsleven Curaçao