Vereniging Bedrijfsleven Curaçao


Persbericht Vereniging Bedrijfsleven Curaçao d.d. 14 december 2007

De politiek heeft altijd het standpunt verkondigd dat een van de hoofdredenen om te opteren voor de status van een autonoom land binnen het Koninkrijk is dat er efficiency voordelen zullen ontstaan bij het samenvoegen van de twee bestuurslagen. Het nieuwe land Curaçao zou een effectiever en een goedkoper overheidsapparaat krijgen. Dit zou ondermeer gerealiseerd worden door sterke vermindering van de bureaucratie en kostenbesparingen onder andere als gevolg van afslanking van het personeelsbestand.

In het voorjaar van 2001 heeft de Vaste Commissie Staatkundige Structuur berekend dat op basis van de gegevens van het jaar 2000 als gevolg van de samenvoeging van de twee bestuurslagen minimaal 367 personen overbodig zouden zijn en dat een besparing van Na f 106 miljoen gerealiseerd zou worden.
Het is bekend dat na 2001, ondanks een door de overheid afgekondigde absolute personeelstop, het aantal (politieke) benoemingen in het overheidsapparaat fors is uitgebreid. Zo komt de Algemene Rekenkamer tot de conclusie dat tussen 2003 en 2006 353 personen zijn aangesteld. In het AKO onderzoek van het CBS wordt zelf melding gemaakt van 506 nieuwe aanstellingen.
Let wel deze aantallen zijn exclusief onderwijzend personeel en exclusief benoemingen die mogelijkerwijs in het Landapparaat hebben plaatsgevonden.

Deze wijd en zijd bekendstaande feiten hebben de thans aan de macht zijnde bestuurders er niet van weerhouden om op 8 december j.l. het politieke besluit te nemen dat alle Lands en Eilandsambtenaren hun baan behouden bij ingang van de nieuwe staatkundige status. Met dit besluit is voornoemd uitgangspunt, dat samenvoeging van de twee bestuurslagen moet leiden tot efficiency winst en voordelen, verlaten.
De Curaçaose samenleving hoeft niet langer te rekenen op een klein, professioneel, gemotiveerd en relatief goedkoop overheidsapparaat dat gericht is op optimale service verlening maar zal geconfronteerd worden met precies het tegenovergestelde.
Ook voor het investeringsklimaat betekent deze ontwikkeling een zware achteruitgang. Immers, een groter, logger en duurder overheidsapparaat leidt tot verdere toename van de collectieve lastendruk, toename bureaucratie en daarmee tot verslechtering van de concurrentiepositie.

Het politieke besluit om het banengarantie principe in de publieke sector te omarmen betekent kiezen voor behoud en verergering van de bestaande situatie van overheidstekorten, grote staatsschuld, meer bureaucratie, hogere belastingen, honoreren van politieke benoemingen, ongelijke behandeling van werknemers als gevolg van tweedeling van de arbeidsmarkt, kortom ondeugdelijk bestuur.
Het valt dan ook ten zeerste te betreuren dat de bestuurders op een dergelijke volstrekt ondoordachte wijze te werk gaan. Niet aan de indruk kan worden ontkomen dat louter politieke motieven tot dit besluit hebben geleid. Het optreden van de Minister van Binnenlandse en Constitutionele Zaken is hierbij illustratief. Nog geen vijf maanden geleden is door hem publiekelijk aan de orde gesteld dat er mogelijk 1000 personen in de publiek sector overbodig zullen worden bij het in werking treden van de nieuwe staatkundige status. Anno december 2007 schijnt dit niet langer het geval te zijn en wordt het "job security" beginsel in de publieke sector goedgekeurd. Zeer ongeloofwaardig.

De VBC herhaalt haar standpunt dat het overheidsapparaat niet ingesteld is om door politieke gezagdragers ge(mis)bruikt te worden als banenverschaffend en werkgarantie verstrekkend instituut. Het apparaat is ingesteld om optimale service te verlenen aan het publiek tegen de laagst mogelijke kosten.
Het bedrijven van "politikeria" in het apparaat is kortzichtig en zeer schadelijk voor het nieuwe Land Curaçao.

Ook wenst de VBC te benadrukken dat indien de politieke gezagdragers een beleid voeren welke gericht is op het aantrekkelijk maken van het investeringsklimaat er voldoende banen voor een ieder zullen ontstaan. Overbodig geworden personeel in de publieke sector zal, mits zij bereid zijn om zich adequaat te laten om/her en bijscholen, via open sollicitaties zo aan de slag kunnen. Nu reeds zijn deze mogelijkheden aanwezig.

In het belang van het nieuwe Land Curaçao doet de VBC een dringend beroep op de Eilandsraad en de Staten om het besluit van de bestuurders inzake invoeren van het banengarantie principe in de publieke sector ter discussie te stellen en terug te keren naar het uitgangspunt dat samenvoeging van bestuurslagen tot efficiency voordelen moet leiden.

Curaçao 14 december 2007
Bestuur Vereniging Bedrijfsleven Curaçao