Direct klantcontact met levensverzekeraar zeer gewaardeerd

14/12/2007 09:18



Independer



Lijfrenteverzekeraars die rechtstreeks met hun klanten communiceren bieden een betere service dan andere verzekeraars. Klanten van Loyalis, OHRA en Robein zijn het meest tevreden over hun verzekeraar. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 3.500 bezoekers van vergelijkingssite Independer.nl die een vergelijking maakten van koopsommen en direct ingaande lijfrentes.

Consumenten waarderen hun lijfrenteverzekeraar gemiddeld met een 7,2. De best gewaardeerde aanbieders zijn Loyalis (8,2), OHRA (8,1) en Robein (8,0). Fortis ASR is met een waardering van 6,2 de slechtst scorende levensverzekeraar. Opvallend zijn de verschillen tussen de zogeheten 'direct writers', verzekeraars die rechtstreeks contact onderhouden met de klant, en verzekeraars die daarvoor een tussenpersoon inschakelen. Met name de slechte score op het gebied van duidelijkheid over de geboden informatie door Fortis ASR (5,9) is opmerkelijk.

Verder valt op dat ook de andere grote verzekeraars (Aegon en Nationale Nederlanden) laag scoren. Zij krijgen voor hun dienstverlening een 6,6 en een 6,5. Van de grote banken zijn klanten van de Postbank meer tevreden over de dienstverlening dan klanten van ABN Amro en de Rabobank.

De komende weken komen voor miljarden euro's aan lijfrentekapitalen vrij. De vaak forse bedragen worden omgezet in direct ingaande lijfrentes. Er zijn niet alleen grote verschillen in de waardering van levensverzekeraars, ook de verschillen in lijfrente-uitkeringen tussen de belangrijkste verzekeraars zijn enorm. Verzekeraars proberen hun bestaande klanten nog wel te behouden door een extra scherpe aanbieding te doen. Maar dan nog zijn deze offertes zelden hoger dan die van de hoogste aanbieders. Het vergelijken van direct ingaande lijfrentes kan duizenden euro's extra kapitaal opleveren.





http://www.independer.nl