Ingezonden persbericht
Nieuwe kanalen maken marketingplanning tot ware uitdaging
Unica: complexere communicatiekanalen vergroten behoefte aan centrale marketingaansturing
Utrecht 14 december 2007 - Uit onderzoek van Unica (Nasdaq: UNCA), de wereldwijde marktleider van software voor Enterprise Marketing Management (EMM), blijkt dat verhoging van de relevantie (70 procent) en timing (68 procent) van marketingboodschappen de grootste uitdagingen zijn voor marketeers. Dit komt met name voort uit het snelgroeiende aantal communicatiekanalen. Unica hield het onderzoek tijdens zijn Europese klantconferentie in Mallorca in oktober 2007, waar ook huidige gebruikers als Fortis en KBC hun ervaringen presenteerden.
Aan het onderzoek namen marketeers deel van 47 bedrijven met omzetten tussen de 200 miljoen en vijf miljard euro. Zij vertelden over hun marketingzorgen en -verwachtingen, zowel nu als in de toekomst. Marketeers zien het gebruik van meerdere kanalen - zoals mms en internet - de komende jaren verder groeien. Dit creëert nieuwe uitdagingen: 65 procent van de respondenten ziet afstemming en consistentie van klantinteractie over deze kanalen als de grote uitdaging. Om in te spelen op deze issues, gaven de respondenten aan dat ze de komende twee jaar veel meer gebruik gaan maken van technieken als real-time marketing en Marketing Resource Management (MRM) voor marketingplanning en resource-management.
Gemiddeld gebruiken de respondenten vijf marketingkanalen, waaronder direct mail, e-mail, telemarketing, internet en kantorennetwerk. Het aantal kanalen zal de komende tijd alleen maar toenemen. Ter illustratie: alle ondervraagden verwachten dat zij sms en mms in de komende jaren opnemen in hun marketingstrategie. Ook verwachten ze een sterke groei in e-mail, internet en inbound callcenters.
Uit het Unica-onderzoek blijkt ook dat de behoefte aan geavanceerde marketingtechnieken groeit. 97 procent van de ondervraagde marketeers gebruikt reeds gedragsvoorspellende technieken. De grootste groei zit in het gebruik van technieken als real-time markting en MRM. Het gebruik hiervan neemt toe van respectievelijk 15 en 26 procent nu, naar 98 procent in twee jaar. Als belangrijkste reden wordt genoemd, dat dit hen de mogelijkheid biedt om de klant te bereiken op het punt waar de aankoop gedaan wordt, zoals een kassa, callcenter of in een webwinkel.
"De klanten die we tijdens onze conference interviewden, zijn allen zeer ervaren marketeers", zegt Marcel Holsheimer, vicepresident Marketing EMEA van Unica. "Sommige van deze bedrijven doen meer dan 500 verschillende marketingcampagnes per jaar, sommige wel meer dan duizend. Uit hun antwoorden blijkt duidelijk dat het verhogen van de relevantie en timing van marketingboodschappen grote uitdagingen zijn. De marketingbranche wordt steeds volwassener. We kunnen in de komende jaren dan ook nieuwe technologie en mogelijkheden verwachten, die deze ontwikkeling ondersteunen."
###
Unica
Unica® Corporation (Nasdaq: UNCA) is een toonaangevende, wereldwijde leverancier van software voor Enterprise Marketing Management (EMM). Unica richt zich exclusief op de behoeften van marketeers en levert de meest uitgebreide EMM-suite op de markt. De Affinium®-software van Unica stroomlijnt het volledige marketingproces voor merken-, relatie- en internetmarketing: van planning en budgettering tot en met projectmanagement, uitvoering en evaluatie. Affinium is zowel 'on premise' als 'on demand' leverbaar en biedt onder meer de volgende EMM-kernfuncties: web- en klantanalyse, lead- en campagnebeheer over meerdere kanalen, en management van marketing-resources. De unieke oplossing van Unica omvat een opslagsysteem voor marketinginformatie, dat marketeers in staat stelt om marketinggegevens en -middelen eenvoudig te beheren, verschillende campagneonderdelen snel samen te voegen en de resultaten bij te houden en te evalueren.
Unica is opgericht in 1992. Het hoofdkantoor bevindt zich in Waltham (Massachusetts, VS) De Benelux-kantoren van Unica zijn gevestigd in Utrecht en Brussel. Bezoek www.unica.com voor meer informatie.