Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Rotterdam, 14 december 2007

Onduidelijkheid rol betrokken partijen bij energielabel

In de media is er veel onduidelijkheid over de rol van de verschillende partijen die betrokken zijn bij het energielabel.

Met dit bericht wil ISSO duidelijkheid verschaffen over de rol van de verschillende partijen bij het energielabel.

Rol betrokken partijen

ISSO, kennisinstituut voor de installatiesector, heeft in opdracht van SenterNovem (agentschap van VROM/EZ) en in samenwerking met de marktpartijen de technische publicaties opgesteld die de bepalingsmethode voor het energielabel en het EPA-maatwerkadvies beschrijven.

In deze technische publicaties is o.a. aangegeven welke gegevens nodig zijn en hoe deze bij een woning of gebouw moeten worden opgenomen om het energielabel te kunnen vaststellen. Voor het maken van het energielabel moet de EPA-adviseur zich houden aan deze technische richtlijnen die in de publicaties zijn opgenomen.

KBI, Informatieloket voor certificering, beheert de beoordelingsrichtlijn (BRL)9500. De gecertificeerde adviseurs moeten voldoen aan de eisen die in deze richtlijn vermeld zijn. Deze eisen hebben o.a. betrekking op de werkwijze, het kwaliteitssysteem, de vakbekwaamheid van de EPA-adviseur en de wijze waarop dit door een certificatie instelling gecontroleerd wordt. De BRL9500 verwijst voor de technische procedures naar de technische publicaties van ISSO.

Een EPA-adviseur laat zich certificeren door een certificatie-instelling (CI). De CI controleert de adviseur aan de hand van de BRL9500. De adviseur moet aan alle gestelde eisen in de BRL9500 voldoen. Op het moment dat dit het geval is ontvangt de adviseur van de CI een certificaat en is hij gerechtigd energielabels af te geven. De gecertificeerde adviseurs worden vermeld op www.vrom.nl

Klacht over het energielabel

Indien de woning- of gebouweigenaar een klacht heeft over het afgegeven energielabel is het eerste aanspreekpunt de desbetreffende EPA-adviseur. Het gecertificeerde bedrijf dat het energielabel heeft afgegeven moet de klacht registreren en oplossen. Indien de klant niet tevreden is over de reactie of afhandeling dan kan de klant overwegen de klacht bij de CI die het desbetreffende bedrijf heeft gecertificeerd neerleggen. De CI zal deze klacht conform haar reglement in behandeling nemen in overleg met de klant en adviseur oplossen.

Vragen over het label

Consumenten kunnen met hun vragen over het label terecht bij VROM.

Vragen over het certificatietraject kan men stellen aan de desbetreffende CI.

Voor vragen over de technische publicaties kan men contact opnemen met ISSO.

Met vragen over de BRL9500 kan men terecht bij KBI.

Praktische informatie

Op www.kbi.nl zijn er verschillende downloads opgenomen voor de BRL9500, waaronder een stappenplan certificering en een FAQ. Tevens vindt men hier een overzicht van de CI s.

Op www.vrom.nl is er voor de consument uitgebreide informatie te vinden over het label, tevens is er een overzicht van de gecertificeerde EPA-adviseurs te vinden.

Op www.isso.nl kunnen de ISSO-publicaties worden besteld.



Ingezonden persbericht