Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Amsterdam, 14 december 2007
Fortis Rotterdam Marathon nieuwe nummer 1 in Evenementen Top 100
Fortis Rotterdam Marathon is de nieuwe 'overall winnaar' in de gloednieuwe editie van de Evenementen Top 100 2008, het jaarlijkse onderzoek van ReSpons Evenementen Monitor naar de 100 grootste evenementen in Nederland. De Rotterdamse Marathon trok 900.000 bezoeken en genereerde 306,10 MediaBereikEenheden (MBE's). Het Ortel Zomercarnaval, vorig jaar nog op de hoogste positie, staat dit jaar op nummer twee. De Hypotheek Visie Vierdaagsefeesten Nijmegen nemen net als vorig jaar de derde positie op de ranglijst in.
Het Nederlands Film Festival verstevigt haar koppositie in de ranglijst op basis van MBE's. Vorig jaar streefde het filmfestival A Campingflight to Lowlands Paradise voorbij, dit jaar steeg het aantal MBE's verder naar 585,16 MBE's. Op de ranglijst naar bezoeken veroveren de Hypotheek Visie Vierdaagsefeesten Nijmegen de hoogste positie, met een geschat aantal bezoeken van 1.440.000. Net als de afgelopen jaren is het grootste entreeheffende evenement het International Film Festival Rotterdam. Gekeken naar niet-jaarlijkse en incidentele evenementen pakt Musical 'The Wiz' het 'goud' met 460.000 bezoekers in 2007. De stad Amsterdam is het best vertegenwoordigd met twaalf evenementen in de Top 100.
Deze gegevens zijn afkomstig uit de net gepubliceerde Evenementen Top 100, editie november 2007. De ranglijst Top 100 publieksevenementen in Nederland wordt ieder jaar samengesteld door ReSpons Evenementen Monitor BV. De eindklassering komt tot stand door het gerealiseerd aantal bezoeken van een evenement en de gerealiseerde media-aandacht, uitgedrukt in MediaBereikEenheden (MBE's) bij elkaar op te tellen. Hierbij telt het aantal bezoeken (direct bereik) tweemaal zo zwaar als het aantal MBE's (indirect bereik).
Ingezonden persbericht