Vrijdag 14 december 2007, nummer 61

Rouvoet roept ouders op 'nee' te zeggen tegen alcoholgebruik door hun kinderen

'Zeg NEEderland'. Dat is de titel van de nieuwste voorlichtingsspot voor ouders over alcohol, die minister Rouvoet van Jeugd en Gezin vrijdag lanceerde. Deze voorlichtingsspot van het Trimbos-instituut roept ouders op 'nee' te zeggen tegen alcoholgebruik door hun kinderen. In deze feestmaand is het extra belangrijk voor ouders om duidelijke grenzen te stellen.

Ouders hebben invloed op hun kinderen en kunnen alcoholschade bij hun kind voorkomen door hen te verbieden alcohol te drinken. Duidelijke regels over alcohol werken.

'Als je als ouder het beste wilt voor je kind, geef je ze met de feestdagen dus geen champagne, glaasje wijn, borrel of ander alcoholisch drankje' aldus Rouvoet.

Alcoholreclame

Alcoholreclame heeft effect op jongeren. Veel alcoholreclames zijn aantrekkelijk voor jongeren en kunnen leiden tot een hoger gebruik van alcohol. Dit is één van de conclusies van het rapport 'The impact of Alcohol Advertising' die minister Rouvoet tijdens de persconferentie in ontvangst heeft genomen. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) geeft na aanleiding van het rapport aan dat hoe vaker jongeren worden blootgesteld aan alcoholreclame, des te meer alcohol ze op termijn zullen drinken.

Rouvoet gaf aan dat de reclame in hoeveelheid wordt beperkt door voor 21.00 uur geen alcoholreclame meer toe te staan. Verder benadrukte hij dat de vele voorgenomen maatregelen in de hoofdlijnenbrief alcoholbeleid zoals hogere accijnzen en strengere controles op de verkoop van alcohol bijdragen om het alcoholgebruik onder jongeren te beperken.

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed