abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
14 december 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/10316 -
Onderwerp
beter benutten van het spoor
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg over ERTMS, capaciteitsproblemen spoor en Betuweroute van
10 oktober 2007 heb ik toegezegd u een schriftelijke toelichting te geven op het feit dat er
sinds 2002 geen voortgangsrapportages over het beter benutten van het spoor zijn
verschenen. Hieronder licht ik op hoofdlijnen toe welke plannen, studies, rapportages en
projecten uit de afgelopen jaren gerelateerd zijn aan het beter benutten van het spoor en
op welke wijze hierover aan uw Kamer is gerapporteerd.
Beter benutten bestaand spoor
In het verkenningenprogramma spoor van de begroting van het infrastructuurfonds voor
het jaar 2003 is het investeringsplan "Beter benutten bestaand spoor" opgenomen. Deze
verkenning is in 2003 afgerond met de eindrapportage "Benutten en Bouwen" van de
spoorsector (NS, ProRail en Railion).
Benutten en Bouwen
Het plan "Benutten en Bouwen" is in augustus 2003 door de spoorsector gepresenteerd.
Het is ook aangeboden aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat. De
spoorsector geeft hierin onder meer aan welke prioriteitsvolgorde volgens haar gehanteerd
moet worden bij de verdere ontwikkeling van het spoorwegnet:
1. Betrouwbaarheid:
Een sterke verbetering van de betrouwbaarheid van het hele spoorsysteem.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/10316
2. Beter benutten:
Het opvangen van de vervoersgroei door de bestaande infrastructuur beter te
benutten.
3. Nieuwbouw:
Nieuwbouwplannen voor de uitbreiding van het net.
De resultaten van deze visie, die zich richt op de periode tot 2020, zijn onder meer
gebruikt bij de realisatie van de Nota Mobiliteit en bij de totstandkoming van de
dienstregeling voor 2007. Ook zijn onderdelen hiervan opgenomen in het plan
"Betrouwbaar Benutten".
Interdepartementaal Beleidsonderzoek Benutting Spoor
In juni 2002 heeft de Interdepartementale Werkgroep Benuttingsmaatregelen Spoor het
rapport "Benutten beter Benut" opgeleverd. In dat IBO-rapport (Interdepartementaal
Beleidsonderzoek) staat de vraag centraal "op welke wijze gekomen kan worden tot een
betere benutting van bestaande spoorweginfrastructuur". Mijn ambtsvoorganger heeft dit
onderzoek op 19 juli 2002 aan u toegezonden (brief met kenmerk
DGP/SPO/U.02.02522). Omdat de technische problematiek rondom dit onderwerp met
name in het kader van het hierboven genoemde project van de spoorsector "Benutten en
Bouwen" werd opgepakt concentreerde dit onderzoek zich vooral op het niet-technische
terrein. Op 22 oktober 2003 heeft de toenmalige staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat een kabinetsstandpunt over dit rapport aan uw Kamer toegezonden (brief met
kenmerk DGP/SPO/U.03.02522). Dit is onder andere verwerkt in de Nota Mobiliteit en bij
de besluitvorming rondom het plan "Betrouwbaar Benutten".
Betrouwbaar Benutten
In de Nota Mobiliteit onderschreef het kabinet de filosofie die de spoorsector in "Benutten
en Bouwen" had ontwikkeld en zag met name in de ontwikkelde methodieken voor
"Betrouwbaar Benutten" een goede methode om nog veel vervoersgroei te kunnen
opvangen. Deze ontwikkelde strategie "Betrouwbaar Benutten" is gericht op het
verhogen van de betrouwbaarheid en het optimaliseren van de processen in het gehele
spoorsysteem. Bij de inzet van voor spoor beschikbare gelden wordt daarbij een
consequente prioriteitstelling gehanteerd: Veiligheid, Betrouwbaarheid, Benutting,
Nieuwbouw (VBBN). De strategie geeft invulling aan moties waarin de Eerste en Tweede
Kamer vragen om een herstelplan voor het spoor (moties Wolfson c.s. 27 482, 27 216, EK
nr. 145F en motie Giskes-Gerkens 28 600 XII nr. 50, 2002-2003). Uw Kamer is onder
andere geïnformeerd over "Betrouwbaar Benutten" in het kader van de begrotingen van
mijn ministerie en van het infrastructuurfonds.
"Groei op het Spoor" en Landelijke Markt- en CapaciteitsAnalyse Spoor
Mijn beleid is nog steeds gericht op het beter benutten van het spoor. Het op 19
november 2007 naar uw Kamer verzonden Actieplan "Groei op het Spoor" en de
Landelijke Markt- en CapaciteitsAnalyse Spoor (brief met kenmerk VENW/DGP-
2007/9322) verwijzen hier dan ook naar.
---
VenW/DGP-2007/10316
Conclusie
Uw Kamer is dus vanaf 2002 regelmatig geïnformeerd over de verschillende plannen,
studies, rapportages en projecten die betrekking hebben op het beter benutten van het
spoor. Er is echter geen sprake geweest van een specifieke, op dit thema gerichte reguliere
voortgangsrapportage.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat