ProRail
Persbericht
14-12-2007
ProRail neemt wintermaatregelen op spoor
Zonder speciale maatregelen kan het treinverkeer last hebben van vorst
en ijzel. Door tijdig maatregelen te treffen wil ProRail extreem
winterweer de baas blijven en overlast voor het treinverkeer tot een
minimum beperken. Daarnaast zet ProRail in de winter extra mankracht
in om de perrons sneeuw- en ijsvrij te houden en om te controleren of
bruggen niet vastvriezen.
Wisselverwarming
Als het vriest schakelt ProRail de wisselverwarming in. Hierdoor
blijven de bewegende delen in het wissel vorst- en sneeuwvrij en
kunnen deze niet aan elkaar vriezen. In Nederland zijn op het spoor
bijna alle wissels voorzien van wisselverwarming. Wisselverwarming
wordt aangestuurd door een nabijgelegen weerstation op basis van
temperatuur en vochtigheid. De computer van het weerstation schakelt
automatisch de verwarming van een wissel in en uit.
IJzel
IJzelvorming kan zorgen voor vertragingen in het treinverkeer. Als er
een ijslaag op de draden van de bovenleiding ontstaat, verslechtert
het contact met de stroomafnemer van de trein. Dit kan ervoor zorgen
dat de trein onvoldoende stroom krijgt en daardoor moeilijk
vooruitkomt of zelfs niet meer kan rijden. Vooral treinen in de
ochtendspits kunnen last hebben van ijzel. Als ijzel wordt voorspelt,
zal ProRail in samenwerking met de vervoerders het treinverkeer ook âs
morgens vroeg op gang proberen te houden. Als de trein blijft rijden,
warmt de bovenleiding namelijk op en kan er geen ijslaag op komen. Een
eventueel gevormde ijslaag, wordt door de stroomafnemer van de trein
ook weg geschraapt.
Stations en bruggen
Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren met reizigers en/of
personeel worden de perrons ijs- en sneeuwvrij gehouden. In de
winterperiode wordt er preventief zout op de perrons gestrooid en op
de meeste stations wordt sneeuw geruimd. Ook worden door de
onderhoudsploegen de bruggen extra in de gaten gehouden en sneeuw- en
ijsvrij gehouden waardoor brugdelen niet kunnen vastvriezen.