ProRail

Persbericht

14-12-2007

ProRail neemt wintermaatregelen op spoor

Zonder speciale maatregelen kan het treinverkeer last hebben van vorst en ijzel. Door tijdig maatregelen te treffen wil ProRail extreem winterweer de baas blijven en overlast voor het treinverkeer tot een minimum beperken. Daarnaast zet ProRail in de winter extra mankracht in om de perrons sneeuw- en ijsvrij te houden en om te controleren of bruggen niet vastvriezen.

Wisselverwarming

Als het vriest schakelt ProRail de wisselverwarming in. Hierdoor blijven de bewegende delen in het wissel vorst- en sneeuwvrij en kunnen deze niet aan elkaar vriezen. In Nederland zijn op het spoor bijna alle wissels voorzien van wisselverwarming. Wisselverwarming wordt aangestuurd door een nabijgelegen weerstation op basis van temperatuur en vochtigheid. De computer van het weerstation schakelt automatisch de verwarming van een wissel in en uit.

IJzel

IJzelvorming kan zorgen voor vertragingen in het treinverkeer. Als er een ijslaag op de draden van de bovenleiding ontstaat, verslechtert het contact met de stroomafnemer van de trein. Dit kan ervoor zorgen dat de trein onvoldoende stroom krijgt en daardoor moeilijk vooruitkomt of zelfs niet meer kan rijden. Vooral treinen in de ochtendspits kunnen last hebben van ijzel. Als ijzel wordt voorspelt, zal ProRail in samenwerking met de vervoerders het treinverkeer ook âs morgens vroeg op gang proberen te houden. Als de trein blijft rijden, warmt de bovenleiding namelijk op en kan er geen ijslaag op komen. Een eventueel gevormde ijslaag, wordt door de stroomafnemer van de trein ook weg geschraapt.

Stations en bruggen

Om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren met reizigers en/of personeel worden de perrons ijs- en sneeuwvrij gehouden. In de winterperiode wordt er preventief zout op de perrons gestrooid en op de meeste stations wordt sneeuw geruimd. Ook worden door de onderhoudsploegen de bruggen extra in de gaten gehouden en sneeuw- en ijsvrij gehouden waardoor brugdelen niet kunnen vastvriezen.