Verpleeghuiszorg bestrijdt imago blunderbranche

14/12/2007 16:17



ActiZ



Foutpercentage medicatie 0,02%

Verpleeghuiszorg bestrijdt imago blunderbranche

'Maar liefst' 20.000 missers in het toedienen van medicijnen, telde de Volkskrant in de inspectieformulieren van verpleeghuizen over 2005. Het was vanochtend goed voor een pakkende kop en de opening van de krant. Met deze suggestieve rekensom wilde de krant het beeld oproepen van een branche waarin fouten aan de orde van de dag zijn. Zonder de ernst van medische fouten teniet te willen doen, vraagt de berichtgeving om een genuanceerder kader. De 67.000 bewoners van verpleeghuizen ontvangen gemiddeld 3-4 keer per dag medicijnen. Op jaarbasis gaat het om in totaal 97.020.000 medicijntoedieningen. Met het gerapporteerde cijfer van 20.000 fouten per jaar komt het formele foutpercentage in het toedienen van medicijnen op 0,02%.

Een formele foutmelding rond de medicatie kan verschillende oorzaken hebben: een administratieve fout (wel toegediend maar niet of verkeerd afgetekend), weigering van medicatie door een cliënt, medicatie op de grond gevonden (bijvoorbeeld omdat een cliënt met slikproblemen het uitspuugt), te laat gegeven of een onbeheerde medicijnwagen. In al deze gevallen dient dit te worden opgegeven als een fout. Vooral rond de administratieve verwerking gaat het soms mis. In een groot aantal gevallen zal de cliënt dan ook geen gevolgen ondervinden van de gerapporteerde foutmelding.

Bovendien baseert de Volkskrant zich op gedateerde en onvolledige informatie. In de afgelopen jaren is door zorgaanbieders, beroepsorganisaties, cliëntenorganisaties, zorgverzekeraars en VWS gewerkt aan een 'Kwaliteitskader' waarmee informatie wordt gegeven over de kwaliteit van een verpleeghuis. In tegenstelling tot de cijfers die nu volledig uit hun context zijn gepresenteerd, en die zonder eenduidige richtlijnen zijn verzameld, verschijnen medio 2008 de eerlijk vergelijkbare en op cliëntniveau gemeten prestaties van zorgorganisaties in het openbaar op www.kiesbeter.nl. Cliëntenbeoordelingen maken onderdeel uit van deze methodiek, die daarmee uniek in de wereld is. Ook fouten, bijvoorbeeld op het gebied van medicatie, komen glashelder naar voren. Menig krantenlezer zal het ontgaan dat de Volkskrant met deze gegevens uit 2005 een verouderd beeld weergeeft en denken dat hiermee een accuraat beeld van de actuele stand van zaken in de verpleeghuiszorg wordt gegeven.

ActiZ-directeur Aad Koster: "Wij zijn de eersten om toe te geven dat de zorg mensenwerk is. Gelukkig maar. En waar mensen werken, komen fouten voor. Maar voor een foutpercentage van 0,02% hoeft niemand zich te schamen. Zorgorganisaties en werkers in de zorg hebben er genoeg van om voortdurend in beeld te komen als een branche van fouten, missers en blunders. Berichtgeving zoals in de Volkskrant doet geen recht aan onze inzet voor kwaliteit, het demotiveert onze medewerkers én het werkt cliënten en hun nabije omgeving in de gordijnen. Wij zijn groot voorstander van verantwoording en transparantie. Maar in hun jacht op maatschappelijke misstanden schiet de Volkskrant met losse flodders. Iedereen die de zorg van binnenuit kent en weet hoe hard er wordt gewerkt aan kwaliteit, houdt aan de Volkskrant van vandaag een vieze smaak over."

Noot voor de redactie/

Arcares