Vlaamse Overheid
medefinanciering aan de havenbedrijven definitief goedgekeurd
Besluit over projectgebonden subsidies en medefinanciering aan de
havenbedrijven definitief goedgekeurd
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 14 december 2007
Op voordracht van Kris PEETERS, minister-president van de Vlaamse
Regering en Vlaams minister van de Havens, heeft de Vlaamse Regering
vandaag het zogenaamde 'Subsidiebesluit' dat gebaseerd is op artikel
30 van het Havendecreet (2 maart 1999) gewijzigd en goedgekeurd.
Op basis van het artikel 30 van het Havendecreet kan de Vlaamse
Regering binnen de perken van de begroting subsidies toekennen aan de
havenbedrijven voor investeringen in de haveninterne
basisinfrastructuur (bv. aanlegbaggerwerken) en de
uitrustingsinfrastructuur (bv. kaaimuren). De modaliteiten van deze
subsidies zijn nu aangepast in een nieuw Besluit dat het Besluit van
juli 2001 vervangt. Het nieuwe Besluit is duidelijker en de voorheen
complexe dossiersamenstelling en -behandeling is vereenvoudigd. De
financiële aspecten en de destijds opgenomen overgangsmaatregelen zijn
geactualiseerd. In het nieuwe subsidiebesluit is niet geraakt aan de
basisbeginselen van de subsidieregeling die Vlaanderen had en die door
de Europese Commissie als 'best practice' worden beschouwd.
Het nieuwe besluit voorziet onder meer in een aantal voorafgaande
studies die een subsidiedossier of medefinancieringdossier bij elke
aanvraag moeten onderbouwen. Daaronder de Maatschappelijke Kosten
Baten Analyse (MKBA) en de nodigde milieu-impactstudies. De MKBA doet
een uitspraak over de gevolgen van het project op het vlak van
mobiliteit en leefmilieu. De MKBA komt er in uitvoering van het
rationeel investeringsbeleid dat de minister wil voeren (cfr.
Beleidsbrief Openbare Werken). Rond de methodiek van de opmaak van een
MKBA komt een omzendbrief.
De projecten die worden gesubsidieerd, moeten een significante
meerwaarde hebben voor de realisatie van het havenbeleid en moeten
bijdragen tot de realisatie van een duurzaam Vlaams havenbeleid. De
maatregelen op sociaaleconomisch en ecologisch vlak, die moeten
worden genomenom een haveninterne basisinfrastructuur of
uitrustingsinfrastructuur te kunnen realiseren, worden in het
subsidiebesluit gelinkt aan de infrastructuurwerken zelf.
In het nieuwe subsidiebesluit wordt gewerkt met vaste
subsidiepercentages: 50 % voor investeringen in de haveninterne
basisinfrastructuur en 20 % voor investeringen in de
uitrustingsinfrastructuur. Kleine investeringen (kleiner dan 125.000
euro) komen niet in aanmerking voor subsidie. De Vlaamse subsidies
sporen met het beleid rond de Europese subsidies. Beide kunnen
gecumuleerd worden.
Zodra een volledig dossier is ingediend, komt er binnen de vier
maanden een principiële beslissing over de toekenning van een subsidie
of een medefinanciering. Na die beslissing kan de gunningprocedure
voor de werken onmiddellijk starten. Vooraleer de subsidiëring of
medefinanciering wordt toegekend, moeten de nodige vergunningen
uiteraard verkregen zijn. Het Departement Mobiliteit en Openbare
Werken zal de subsidieprojecten volgen en toezien op hun correcte
toepassing. De Vlaamse Havencommissie beoordeelt de sociaaleconomische
aspecten van de subsidieaanvragen, de MiNa-Raad beoordeelt de
milieutechnische aspecten van het dossier. Voor 2008 is in bijna 25
miljoen euro voorzien voor investeringssubsidies aan de havens. Dat is
ruim meer dan de subsidies die in 2006 zijn uitgekeerd voor een totaal
bedrag van 14 miljoen euro.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Luc De Seranno, woordvoerder van minister-president Peeters
Tel: 02 552 60 12
GSM: 0477 38 23 37
Email: persdienst.peeters@vlaanderen.be