Vlaamse Overheid

Werken-plan Oostende

Vlaamse Regering steunt Openbare Werken-plan Oostende

Persmededeling van de Vlaamse Regering

vrijdag 14 december 2007

Vlaams minister-president Kris PEETERS, tevens Vlaams minister van Institutionele Hervormingen, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid heeft het Openbare Werken-plan Oostende voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Het O.W.-plan Oostende is een geïntegreerd project voor de verhoging van de beveiliging van Oostende tegen overstroming door de zee en de verbetering van de maritieme toegankelijkheid van de Oostendse haven. Het bestaat uit de optimalisatie van de haventoegang, gekoppeld aan het zeeweringsproject voor Oostende.

De Vlaamse Regering oordeelt dat er voor de uitvoering van het O.W.-plan Oostende dwingende redenen zijn van openbaar belang. Zij neemt akte van de conclusie in het plan-MER, waarbij voorkeur wordt gegeven aan het zogenaamde alternatief A, op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met een oostwaartse verschuiving van de basis van de westelijke dam tot voorbij het Zeeheldenplein, en bevestigt dat de project-MER met dit voorkeursalternatief moet worden uitgewerkt. Meteen neemt de Vlaamse Regering akte van het voorstel van natuurcompenserende maatregelen. Zij geeft opdracht aan de bevoegde administratie om zo snel mogelijk over te gaan tot het uitvoeren van deze maatregelen.

De beleidsnota Openbare Werken 2004-2009 van de Vlaamse minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur bevat een belangrijk hoofdstuk over de zeehavens en over de multifunctionele benadering van de kust. Hierin wordt voor de havens als eerste beleidsprioriteit een toekomstgerichte en economisch verantwoorde toegankelijkheid naar de zeehavens nagestreefd. Voor de kust vormt het terugdringen van de risico's tegen overstromingen een belangrijke strategische doelstelling. Het O.W.-plan Oostende geeft uitvoering aan deze doelstellingen, meer bepaald de beveiliging van Oostende tegen overstroming, het naar de toekomst toe garanderen van de economische leefbaarheid van de haven van Oostende door het realiseren van een haventoegang voor schepen met een lengte tot 200 meter en het realiseren van een geïntegreerd beheer van de Oostendse kustzone.

Er zijn dwingende redenen van openbaar belang om het O.W.-plan Oostende uit te voeren. Vooreerst zijn er voor de uitvoering van de structurele werken de dwingende redenen van openbare veiligheid. Het plan moet de openbare veiligheid verzekeren door het beschermen van de bevolking en de kust van Oostende tegen overstroming door de zee als gevolg van een zeer zware storm met een statistische retourperiode van
1000 jaar. De bescherming bevindt zich momenteel op het niveau van een
100-jarige storm. Daarnaast zijn er de dwingende redenen van economisch belang. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (B.Vl.R.
23/09/97) werd gekozen voor Oostende als 'economische poort'. Deze beleidskeuze, samen met het Havendecreet hebben geleid tot de opmaak van het Strategisch Plan voor de haven van Oostende, waarin de krijtlijnen voor de verdere ontwikkeling van de haven worden vastgelegd. Het uitgangspunt van het strategisch planningsproces is dat de haven van Oostende als ruimtelijke poort wordt ontwikkeld. Hierbij wordt gesteld dat een verbetering van de toegankelijkheid voor schepen tot 200 meter een conditio sine qua non is voor deze economische ontwikkeling. Het O.W.plan vult dit gegeven in.

In het plan MER zijn twee hoofdalternatieven onderzocht. Het alternatief A draagt, mits toepassing van een variant, de voorkeur weg. Het alternatief A van het O.W.-plan Oostende behelst naast een oostelijke havendam een westelijke havendam die aanzet ten westen van het Zeeliedenmonument. Het MER stelt dat één milderende maatregel vanuit de discipline landschap, onroerend erfgoed en archeologie, die kan worden ondersteund vanuit de discipline mens, aspecten beleving en gebruikswaarde, een ingrijpende invloed heeft op het plan zelf, en meer bepaald op het ontwerp van de westelijke havendam in alternatief A: het oostwaarts verschuiven van de basis van de westelijke dam tot voorbij het Zeeheldenplein (min of meer in het verlengde van de Visserskaai). Hierdoor kan de negatieve impact van de dam op de historische zeedijk (inclusief het Zeeliedenmonument) sterk worden gereduceerd en wordt de grens tussen stad en haven zoveel mogelijk opgeschoven. De constructie van een bijkomende zeewering ter hoogte van het Zeeheldenplein zou overbodig worden en er zou een groter recreatief strand ontstaan. Te noteren valt dat in elk geval het Westerstaketsel behouden blijft. (alternatief A zie bijlage 3)

Er worden natuurcompenserende maatregelen voorgesteld.

In het plan-MER en de bijbehorende passende beoordeling werd geoordeeld dat er geen alternatieven voor het O.W.-plan zijn die toelaten om de aantasting van het natuurlijk milieu te vermijden. De voornaamste significante negatieve effecten van het O.W.-plan zijn te verwachten door het verdwijnen van 26 ha intertidaal gebied op de Westeroever van Oostende. Natuurcompensatie in Oostende door creatie van binnendams natuurgebied is onderzocht, maar in overleg met alle betrokkenen niet weerhouden. Immers, met dezelfde middelen kunnen ter hoogte van de kust in Nieuwpoort-Lombardsijde veel betere resultaten worden verkregen. Het positieve effect dat in Lombardsijde kan worden gecreëerd, is veel groter dan in Oostende. In het kader van een ecologische werkgroep werd dan ook beslist de compenserende maatregelen in Lombardsijde te situeren. Het ecologische streefbeeld voor het Vlaamse natuurreservaat 'De IJzermonding', meer bepaald voor de strandzone tussen de oostgrens van het natuurreservaat en het Oosterstaketsel van de haventoegang van Nieuwpoort, vormt de basis voor de natuurcompenserende maatregelen in Lombardsijde.

De Vlaamse Regering geeft opdracht aan de bevoegde administratie om zo snel mogelijk over te gaan tot de uitvoering van die maatregelen. Dit is nodig omdat de natuurcompenserende maatregelen moeten uitgevoerd zijn voorafgaand aan of gelijktijdig met de werken. De totale kostprijs van het project beloopt 150 miljoen euro Bij de opmaak van het O.W.-plan Oostende werd er steeds vanuit gegaan dat de realisatie mogelijk moest zijn binnen de reguliere budgetten. De totale projectkost van ruim 150 miljoen euro wordt gespreid over de periode
2008-2015. Hierdoor is de realisatie van het project binnen de budgetten Constant Beleid mogelijk.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Luc De Seranno, woordvoerder van minister-president Peeters Tel: 02 552 60 12
GSM: 0477 38 23 37
Email: persdienst.peeters@vlaanderen.be

Bijlagen:


* Plan OW Oostende(WORD DOCUMENT, 75 KB)