Gemeente Hoorn
Enkhuizen, Hoorn en Medemblik geven extern bureau opdracht voor
bedrijfsplan stoomtram
14 december 2007 - De colleges van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik geven
nog deze maand gezamenlijk opdracht aan een extern bureau dat met
spoed een bedrijfsplan moet maken voor de Museumstoomtram
Hoorn-Medemblik. Het plan moet uiterlijk eind februari gereed zijn.
Met deze ultieme poging willen de colleges voldoen aan de voorwaarde
die de gemeenteraden van West-Friesland hebben gesteld aan het
oplossen van de financiële problemen van de stoomtram.
Recent presenteerde de Commissie Reddingsplan Museumstoomtram aan de
colleges van de West-Friese gemeenten een notitie over de stoomtram.
In de commissie zaten vertegenwoordigers van de stoomtram en
bestuurders van de West-Friese gemeenten. De commissie stond onder
leiding van de burgemeester van Opmeer en had opdracht om een
bedrijfsplan te maken. Dat is niet gelukt. Oorzaken daarvan waren
tijdgebrek, onvoldoende en te late informatie en de complexiteit van
de materie. De commissie deed dan ook de aanbeveling om een extern
bureau een bedrijfsplan te laten maken. De colleges van de drie meest
belanghebbende gemeenten hebben nu het voortouw genomen. Deze week
hebben zij besloten gezamenlijk met spoed opdracht te geven voor een
extern bedrijfsplan als allerlaatste reddingspoging.
Commissievoorzitter G.J.A.M. Nijpels, burgemeester van Opmeer, is blij
dat de aanbeveling voortvarend wordt opgepakt. Het werk van mijn
commissie is daarmee ten einde, aldus burgemeester Nijpels.
Het bedrijfsplan moet uiterlijk eind februari gereed zijn. Dan moet
definitief duidelijk worden welke steun van gemeenten en andere
partijen noodzakelijk is voor het voortbestaan van de stoomtram. Haast
is geboden gezien de slechte financiële positie van de stoomtram.
Haast is bovendien extra noodzakelijk omdat de West-Friese gemeenten
hun subsidie hebben opgeschort totdat er een gedegen bedrijfsplan
ligt.
De financiële problemen van de stoomtram zijn niet nieuw. In 1997
hebben de West-Friese gemeenten, de Kamer van Koophandel en de
provincie Noord-Holland al eens voor 1,4 miljoen gulden gesaneerd. Bij
die gelegenheid is tevens de jaarlijkse bijdragen van de gemeenten
verdrievoudigd. Eind 2002 zijn de jaarlijkse gemeentelijke bijdragen
nog een keer verhoogd. Met name die van de gemeente Hoorn. De gemeente
Hoorn draagt jaarlijks ruim een kwart miljoen euro bij. Eind 2006
bleek dat opnieuw sprake was van een liquiditeitstekort. Dit keer voor
naar schatting een bedrag van 650.000.
De colleges van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik willen nu absolute
zekerheid op basis van een gedegen en onafhankelijk extern
bedrijfsplan, dat de financiële problemen definitief worden opgelost.
Wethouder C.A. van der Maat van Hoorn: De drie colleges vinden de
stoomtram een belangrijke toeristische attractie voor West-Friesland
en dat vinden onze gemeenteraden ook. Vandaar deze allerlaatste poging
om te komen tot een echt goed bedrijfsplan om de stoomtram voor de
regio te kunnen behouden.