Persbericht

December 2007

hybris biedt hulp bij bevoorraden winkelketens tijdens de hectische decembermaand

Centrale product databases belangrijk voor succes e-commerce

De belangrijkste en ook de meest hectische periode van het jaar is aangebroken voor online winkels. Wanneer de feestmaand is begonnen, komen de hoge verkoopcijfers in zicht. Volgens een recent onderzoek van Forrester Research blijkt dat 58 procent van alle consumenten in Europa hun kerstcadeautjes via het internet zal aanschaffen voor ruim 51 miljoen euro. hybris, specialist in Product Information Management (PIM) en e-commerce, adviseert winkels om meer informatieve content toe te voegen aan de begeleiding van gebruikers en transparant te zijn. Zo komen winkelketens niet voor onverwachte verrassingen te staan tijdens de kerstdagen.

Veel winkels reageren op de trend die duidt op meer online inkopen door het opvoeren van hun marketingactiviteiten. Wat zij vaak vergeten is dat een online winkel alleen omzet kan genereren wanneer producten goed vindbaar zijn en de informatie omtrent producten, prijzen en levertijden altijd up-to-date zijn.

"In vergelijking met de fysieke winkel op de hoek van de straat waar consumenten de producten vast mogen pakken en personeel om advies kunnen vragen, is virtueel kopen een hele andere ervaring. Hierbij is het bijvoorbeeld van groot belang dat producten op de foto zeer gedetailleerd worden omschreven. Daarnaast willen consumenten ook gebruikerservaringen delen en elkaar adviseren over de producten", zegt Henk-Jan van der Weide, country manager Benelux bij hybris.

hybris geeft vijf handige tips die ervoor zorgen dat online winkelen niet leidt tot frustraties bij consumenten en die een daling van de omzet bij winkelketens voorkomen:
* Navigatie: zorg dat kopers eenvoudig hun weg kunnen vinden door het aanbod, met name wanneer het veel artikelen betreft. Een logische structuur helpt hierbij. De Virgin Megastore laat bijvoorbeeld klanten kiezen tussen verschillende productgroepen zoals muziek, DVD's, games en boeken. In deze groepen zijn de producten verder gecategoriseerd naar genre of formaat.
* Zoekopdracht voor producten: maak het zoeken naar specialistische producten zoals bijvoorbeeld ingrediënten eenvoudiger door zoekopdrachten te formuleren met een volledige tekst.
* Productvergelijking: maak het mogelijk dat klanten technische en complexe producten met elkaar kunnen vergelijken.
* Klantinteractie: zorg ervoor dat gebruikers ervaringen uit kunnen wisselen. Klanten gaan eerder over tot de aankoop van een product wanneer zij weten dat andere gebruikers daar een positieve ervaring mee hebben gehad.
* Gerichte klantbenadering: een gerichte klantbenadering verbetert de relatie en biedt mogelijkheden tot andere vormen van klantcontact. Een voorbeeld is persoonsgerichte e-mail. Kopers kunnen zich vaak aanmelden voor mailinglijsten over bepaalde onderwerpen. Zo kunnen winkelketens bepaalde groepen direct aanschrijven om bijvoorbeeld nieuwe producten te introduceren.

"De basis van een succesvolle online shop is gedetailleerde productomschrijving en het zo goed mogelijk up-to-date houden van de informatie over verschillende producten. De hoeveelheid productinformatie is de afgelopen jaren drastisch gestegen en vraagt tevens om enorme data-managementactiviteiten", voegt van der Weide toe. "Om de kosten zo laag mogelijk te houden dient de productinformatie vanuit een centraal punt geregeld te worden, ongeacht de media opzet in een Product Information Management (PIM)-systeem. Zo worden alle verkoopkanalen bevoorraad en blijft alle informatie actueel. Op deze manier staat er niets meer in weg om ongestoord en zonder problemen te shoppen op het internet tijdens de kerstperiode."

(531 woorden)

VOOR DE REDACTIE

Over hybris
hybris biedt standaard software oplossingen voor mediumonafhankelijk management van productinformatie en de distributie voor zowel online- als printkanalen.

Fabrikanten, leveranciers, exploitanten en inkooporganisaties beheren hun productinformatie in alle talen op één platform, en creëren daarmee één enkele, eenduidige bron van informatie. Organisaties hebben de mogelijkheid om online- en printkanalen van informatie te voorzien vanuit deze centrale 'hub'. Geïntegreerde oplossingen voor catalogusmanagement, e-commerce, e-procurement en database publishing leveren persoonlijke en kanaal-specifieke gegevens die kunnen worden gerecycled door alle elektronische diensten- en verkoopkanalen. Zo kunnen printcatalogi uitgebracht worden zonder dat mediafragmentatie optreedt.

De geïntegreerde hybris-aanpak om productinformatie te beheren en recyclen leidt tot lagere proceskosten, die de weg vrijmaken voor de toevoeging van nieuwe markten tegen lage kosten. De ROI is met hybris erg snel. Sinds hybris koos voor het gebruik van op standaarden gebaseerde en toekomstbestendige technologieën in hun standaardoplossingen, zijn investeringen ook veilig op de lange termijn.

hybris is opgericht in 1997 en gevestigd in München. Daarnaast heeft het bedrijf kantoren in het Verenigd Koninkrijk, de Benelux, Denemarken en Zwitserland met wereldwijd meer dan duizend klanten.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met René van den Nieuwenhof: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: renev@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor algemene informatie over hybris of zijn producten kunt u contact opnemen met Henk-Jan van der Weide: Tel: +31 (0)20 521 9333
E-mail: henk-jan.vanderweide@hybris.com http://www.hybris.com