Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 14 december 2007

Kenmerk 229

Dienst Stadstoezicht opgesplitst

Het college van B&W en de gezamenlijke stadsdelen willen de dienst Stadstoezicht per 1 januari 2009 opsplitsen in drie delen: een overheids-BV voor parkeerhandhaving, een gemeentelijke organisatie voor handhaving en toezicht, en een regie-organisatie op parkeren met informatie die de gemeente nodig heeft om op cruciale beleidsterreinen te kunnen sturen. Dit gezamenlijke besluit presenteerde verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels gisteravond aan de gemeenteraad.

De centrale stad en de stadsdelen maken met dit besluit een scheiding tussen gemeentelijke en niet-gemeentelijke taken. Toezicht en handhaven zijn wettelijke taken die bij de gemeente blijven. Ook het beheer van informatie uit de database van parkeervergunningen en mobiel toezicht blijft bij de gemeente.

De parkeerhandhaving en het innen van parkeergeld hoeft volgens het college en de gezamenlijke stadsdelen geen gemeentelijke taak te blijven. Deze zogeheten fiscale handhaving en daarmee samenhangende niet-gemeentelijke taken worden dan ook extern verzelfstandigd en gaan in 2009 op in een 100% overheids-BV. Van de ongeveer 700 medewerkers die Stadstoezicht op dit moment heeft wordt ongeveer een derde in de verzelfstandigde organisatie ondergebracht. Op termijn wordt dat bedrijf verder op afstand gezet en moet dan klaar zijn voor de markt.

Door technologische vernieuwing kan de inning van parkeergelden goedkoper, beter en efficiënter worden gedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om het mobiel scannen van kentekens. Wethouder Gehrels: "Dit soort vernieuwing maakt het bedrijf concurrerend en dat is goed voor de Amsterdammer. Tegelijkertijd is hierdoor minder personeel nodig. Daar voel ik me verantwoordelijk voor. Stadstoezicht heeft tot 1 januari 2009 de tijd om zich klaar te maken voor de verzelfstandiging, zodat we zorgvuldig met het personeel om kunnen gaan." De invulling van de wijze van overgang (CAO en sociaal plan) wordt in 2008 uitgewerkt en voorgelegd.

Dirk de Jager, bestuurlijk opdrachtgever namens de stadsdelen: "De stadsdelen zijn verheugd dat de kosten voor de parkeerhandhaving op een sociaal verantwoorde wijze lager zullen worden. Dat is goed nieuws voor de Amsterdammers omdat er meer geld uit parkeeropbrengsten geïnvesteerd kan worden in de bouw van parkeergarages en de verbetering van de openbare ruimte waardoor de leefbaarheid in de stad kan toenemen."

De gemeenteraad neemt begin 2008 een beslissing over de herpositionering van de dienst Stadstoezicht.

Pb-229