Adverteerders omarmen publiekstijdschrift
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 13 december 2007
Adverteerders omarmen publiekstijdschrift
De inzet van publiekstijdschriften door adverteerders is na een aantal
magere jaren terug op het niveau van 2003. Vergeleken met vorig jaar
is de inzet met liefst 6 procentpunten gestegen. Dat blijkt uit
onderzoek dat in opdracht van MarketingTribune en de Groep
Publiekstijd-schriften werd verricht door Intomart GfK.
Voor de vijfde keer onderzocht Intomart GfK het gebruik en de
waardering van publiekstijdschriften onder adverteerders en
mediaplanners. In 2007 zette 69 procent van de adverteerders
publiekstijdschriften in, tegenover 63 procent in 2006.
Lifestyle en financiële dienstverlening
Vooral in de sectoren lifestyle (+17%) en financiële dienstverlening
(+12%) werd het publiekstijdschrift door meer adverteerders ingezet.
Verklaringen kunnen liggen in de toegenomen aandacht voor gezond leven
en de opeenvolgende productintroducties in de financiële wereld.
Merkbekendheid en imago belangrijkste doelstellingen
78% van de adverteerders schakelen tijdschriften in om hun
naambekendheid te verhogen, gevolgd door 60% voor het versterken van
het merkimago. Voor mediaplanners is de overdracht van informatie de
belangrijkste doelstelling, waarbij het versterken van merkimago
eveneens op de tweede plaats komt met 80%.
Crossmediaal adverteren belangrijk
Steeds meer tijdschriften bieden crossmediale proposities aan. Van
internetsite tot events. Een ontwikkeling die voldoet aan een behoefte
gezien de resultaten uit het onderzoek. Voor de helft van de
adverteerders is de inzet van meer dan het tijdschrift een heel
belangrijke tot belangrijk gegeven. Voor planners geldt dit zelfs voor
meer dan tweederde (69%).
Veel meer informatie over de campagne- en mediadoelstellingen van
zowel adverteerders als mediaplanners vindt u in de special
Publiekstijdschriften in MarketingTribune 25.
---
Over de Groep Publiekstijdschriften
De Groep Publiekstijdschriften is 1 juli 2001 ontstaan uit een fusie
van de Groep Omroepbladen en de Groep Publieks- en Opinietijdschriften
van het Nederlands Uitgeversverbond. De groep behartigt de belangen
van de aangesloten uitgevers van publieks- en opinietijdschriften en
omroepbladen. Bij de Groep Publiekstijdschriften (GPT) zijn 27
uitgeverijen aangesloten, die informatie op de markt brengen voor de
consument op basis van abonnementen en/of losse verkoop. Samen brengen
zij ruim 160 publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen op de
Nederlandse markt. De totale verspreide oplage van
publiekstijdschriften in Nederland in 2006 bedroeg 572 miljoen
exemplaren (exclusief oplages van sponsored magazines en
dagbladmagazines).
Nederlands Uitgeversverbond