Directie NMBS-Groep roept op om géén verdere sociale acties te voeren
14/12/2007
Het voorbije weekend voerden treinbestuurders en treinbegeleiders
aangesloten bij het OVS, een niet-erkende vakbond, een stakingsactie.
Er werd ook een stakingsaanzegging ingediend voor de komende
zaterdagen en de feestdagen. Het motief voor deze acties komt neer op
een vraag voor extra personeel en extra loon. Hierover werd in de
officiële overlegorganen al uitvoerig gesproken. Via een communicatie
naar al haar medewerkers roept de directie van de NMBS-Groep dan ook
op om géén verdere sociale acties te voeren.
De NMBS-Groep heeft de voorbije jaren een opmerkelijke vooruitgang
gekend. Jaar na jaar stijgt het aantal reizigers. De aandacht voor de
klant en de inspanningen van de medewerkers van de NMBS-Groep werpen
hun vruchten af. Ook de sociale vrede speelt een uiterst belangrijke
rol in dit succes. Honderdduizenden mensen vertrouwen immers dagelijks
op de NMBS-Groep voor hun verplaatsingen. Omdat sociale vrede van zon
cruciaal belang is, doet de NMBS-Groep al jaren veel inspanningen om
goede professionele relaties te onderhouden met de erkende vakbonden.
Het voorbije weekend werden de reizigers en de directie geconfronteerd
met een stakingsactie van treinbestuurders en treinbegeleiders
aangesloten bij het OVS. Er werd door hen ook een stakingsaanzegging
ingediend voor de komende zaterdagen en de feestdagen. Betrokken
organisatie werd tot twee keer toe ontvangen door de directie.
Het motief voor deze acties komt neer op een vraag voor extra
personeel en extra loon. Hierover werd evenwel vooraf in de officiële
overlegorganen al uitvoerig gesproken.
Extra personeel:
Na een aantal jaren met nagenoeg géén aanwervingen, werden er de
voorbije twee jaar massaal treinbestuurders en bestuurders-rangeringen
aangeworven. Na de aanwerving van 200 bestuurders en 138
bestuurders-rangeringen in 2006 werden dit jaar al 483 bestuurders en
23 bestuurders-rangeringen aangeworven. Deze aanwervingen zullen gelet
op de opleidingsduur van 1,5 jaar vanaf nu dan ook voelbaar worden op
het terrein. Voor 2008 wordt de rekrutering van 350 bestuurders en 150
bestuurders-rangeringen gepland. De daaropvolgende jaren zal een
aanwervingritme van ongeveer 400 bestuurders per jaar worden
aangehouden.
De directie van de NMBS-Groep is er zich van bewust dat de wijziging
van de dienstregeling van 9 december, net zoals voor de reiziger, ook
voor het personeel een aanpassing vraagt. Bovendien valt deze
aanpassingen als gevolg van internationale afspraken ook in een
moeilijke periode.
Om daaraan tegemoet te komen en rekening houdend met het beduidend
kleiner aantal reizigers op die dagen werd met de representatieve
vakbonden overeengekomen dat op 24 en 31 december een dienst van het
type R7 (wat neerkomt op de dienstverlening op een zondag) wordt
voorzien. Hierdoor wordt het aantal vereiste personeelsleden op die
dagen met meer dan de helft verminderd. Bovendien zal maximaal beroep
worden gedaan op vrijwilligers en lokaal onderling overleg voor de
diensten op 24 en 31 december. Tegelijkertijd is met de erkende
organisaties overeengekomen om de toelage voor zaterdagwerk toe te
kennen voor de prestaties op 24 en 31 december.
Bovendien zal de directie van de NMBS-Groep trachten om de wijziging
van de dienstregeling, die volgens Europese afspraken steeds in
december plaatsvindt, internationaal naar januari te verschuiven.
Daarnaast wordt - in functie van de resultaten van een lopend
proefproject onderzocht of de planning van de vrije dagen voor
treinpersoneel, die van december tot december wordt opgesteld,
voortaan tot half januari kan gebeuren.
Wat toekomstige wijzigingen in de dienstregelingen betreft, werd
overeen gekomen om deze sneller naar het personeel te communiceren.
Hierbij engageren alle betrokken diensten zich ertoe om bij het
opmaken van de dienstregeling de strikte timing nauwgezet te
respecten.
Loonsverhoging:
De directie van de NMBS-Groep is niet akkoord met de visie dat voor
het treinpersoneel de voorbije jaren géén inspanningen werden gedaan.
Als erkenning voor de druk die met dit beroep gepaard gaat, werd op
basis van het sociaal akkoord bereikt met de vakbonden en mee dankzij
de inzet van de directie de pensioenleeftijd voor het rijdend
personeel recent nog in de wet vastgelegd op 55 jaar. Hierdoor werd
dit principe verankerd. Voordien moest dit om de twee jaar worden
onderhandeld zonder garanties voor de toekomst.
De regelgeving i.v.m. dienst- en rusttijden doorstaat eveneens
gemakkelijk de vergelijking met het Europese gemiddelde. Bovendien
hebben treinbestuurders bij NMBS meer vrije dagen dan die in de ons
omringende landen. Ook de salarissen doorstaan de vergelijking.
De onderhandelingen voor een volgend sociaal akkoord voor alle
medewerkers van de NMBS-Groep zullen met de erkende vakbonden worden
gevoerd. Het spreekt voor zich dat deze onderhandelingen in een sereen
klimaat moeten gebeuren en bijgevolg niet onder druk van sociale
acties kunnen plaatsvinden.
De directie is ervan overtuigd dat alle medewerkers het succes van de
voorbije jaren wil verder zetten. Het vertrouwen in de dienstverlening
is hierbij cruciaal. Er wordt dan ook opgeroepen om géén verdere
stakingsacties meer te voeren.
NMBS