NMBS

Directie NMBS-Groep roept op om géén verdere sociale acties te voeren

14/12/2007

Het voorbije weekend voerden treinbestuurders en treinbegeleiders aangesloten bij het OVS, een niet-erkende vakbond, een stakingsactie. Er werd ook een stakingsaanzegging ingediend voor de komende zaterdagen en de feestdagen. Het motief voor deze acties komt neer op een vraag voor extra personeel en extra loon. Hierover werd in de officiële overlegorganen al uitvoerig gesproken. Via een communicatie naar al haar medewerkers roept de directie van de NMBS-Groep dan ook op om géén verdere sociale acties te voeren.

De NMBS-Groep heeft de voorbije jaren een opmerkelijke vooruitgang gekend. Jaar na jaar stijgt het aantal reizigers. De aandacht voor de klant en de inspanningen van de medewerkers van de NMBS-Groep werpen hun vruchten af. Ook de sociale vrede speelt een uiterst belangrijke rol in dit succes. Honderdduizenden mensen vertrouwen immers dagelijks op de NMBS-Groep voor hun verplaatsingen. Omdat sociale vrede van zon cruciaal belang is, doet de NMBS-Groep al jaren veel inspanningen om goede professionele relaties te onderhouden met de erkende vakbonden.

Het voorbije weekend werden de reizigers en de directie geconfronteerd met een stakingsactie van treinbestuurders en treinbegeleiders aangesloten bij het OVS. Er werd door hen ook een stakingsaanzegging ingediend voor de komende zaterdagen en de feestdagen. Betrokken organisatie werd tot twee keer toe ontvangen door de directie.

Het motief voor deze acties komt neer op een vraag voor extra personeel en extra loon. Hierover werd evenwel vooraf in de officiële overlegorganen al uitvoerig gesproken.

Extra personeel:
Na een aantal jaren met nagenoeg géén aanwervingen, werden er de voorbije twee jaar massaal treinbestuurders en bestuurders-rangeringen aangeworven. Na de aanwerving van 200 bestuurders en 138 bestuurders-rangeringen in 2006 werden dit jaar al 483 bestuurders en 23 bestuurders-rangeringen aangeworven. Deze aanwervingen zullen gelet op de opleidingsduur van 1,5 jaar vanaf nu dan ook voelbaar worden op het terrein. Voor 2008 wordt de rekrutering van 350 bestuurders en 150 bestuurders-rangeringen gepland. De daaropvolgende jaren zal een aanwervingritme van ongeveer 400 bestuurders per jaar worden aangehouden.

De directie van de NMBS-Groep is er zich van bewust dat de wijziging van de dienstregeling van 9 december, net zoals voor de reiziger, ook voor het personeel een aanpassing vraagt. Bovendien valt deze aanpassingen als gevolg van internationale afspraken ook in een moeilijke periode.

Om daaraan tegemoet te komen en rekening houdend met het beduidend kleiner aantal reizigers op die dagen werd met de representatieve vakbonden overeengekomen dat op 24 en 31 december een dienst van het type R7 (wat neerkomt op de dienstverlening op een zondag) wordt voorzien. Hierdoor wordt het aantal vereiste personeelsleden op die dagen met meer dan de helft verminderd. Bovendien zal maximaal beroep worden gedaan op vrijwilligers en lokaal onderling overleg voor de diensten op 24 en 31 december. Tegelijkertijd is met de erkende organisaties overeengekomen om de toelage voor zaterdagwerk toe te kennen voor de prestaties op 24 en 31 december.

Bovendien zal de directie van de NMBS-Groep trachten om de wijziging van de dienstregeling, die volgens Europese afspraken steeds in december plaatsvindt, internationaal naar januari te verschuiven. Daarnaast wordt - in functie van de resultaten van een lopend proefproject onderzocht of de planning van de vrije dagen voor treinpersoneel, die van december tot december wordt opgesteld, voortaan tot half januari kan gebeuren.

Wat toekomstige wijzigingen in de dienstregelingen betreft, werd overeen gekomen om deze sneller naar het personeel te communiceren. Hierbij engageren alle betrokken diensten zich ertoe om bij het opmaken van de dienstregeling de strikte timing nauwgezet te respecten.

Loonsverhoging:
De directie van de NMBS-Groep is niet akkoord met de visie dat voor het treinpersoneel de voorbije jaren géén inspanningen werden gedaan. Als erkenning voor de druk die met dit beroep gepaard gaat, werd op basis van het sociaal akkoord bereikt met de vakbonden en mee dankzij de inzet van de directie de pensioenleeftijd voor het rijdend personeel recent nog in de wet vastgelegd op 55 jaar. Hierdoor werd dit principe verankerd. Voordien moest dit om de twee jaar worden onderhandeld zonder garanties voor de toekomst.

De regelgeving i.v.m. dienst- en rusttijden doorstaat eveneens gemakkelijk de vergelijking met het Europese gemiddelde. Bovendien hebben treinbestuurders bij NMBS meer vrije dagen dan die in de ons omringende landen. Ook de salarissen doorstaan de vergelijking.

De onderhandelingen voor een volgend sociaal akkoord voor alle medewerkers van de NMBS-Groep zullen met de erkende vakbonden worden gevoerd. Het spreekt voor zich dat deze onderhandelingen in een sereen klimaat moeten gebeuren en bijgevolg niet onder druk van sociale acties kunnen plaatsvinden.

De directie is ervan overtuigd dat alle medewerkers het succes van de voorbije jaren wil verder zetten. Het vertrouwen in de dienstverlening is hierbij cruciaal. Er wordt dan ook opgeroepen om géén verdere stakingsacties meer te voeren.