Kamerbrief inzake Geannoteerde agenda Europese Raad (Brussel) d.d. 14
december 2007
11-12-2007 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bied ik u hierbij, mede namens de minister-president en de
minister van Buitenlandse Zaken, de geannoteerde agenda aan van de
bijeenkomst van EU-staatshoofden en regeringsleiders te Brussel, welke
op 14 december a.s. plaats zal vinden.
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Frans Timmermans
Geannoteerde agenda van de bijeenkomst EU-staatshoofden en
regeringsleiders te Brussel op 14 december 2007.
De bijeenkomst zal daags na de ondertekening van het Verdrag van
Lissabon plaatsvinden. De staatshoofden en regeringsleiders zullen
zich concentreren op drie hoofdthema's:
* Vrede, veiligheid en justitie, waarbij aandacht zal worden besteed
aan de uitbreiding van het Schengengebied, migratiebeleid,
politiële en justitiële samenwerking en toekomstige inspanningen
op het gebied van terrorismebestrijding.
* Economische, sociale en milieuaangelegenheden, met aandacht voor
de verklaring over globalisering, de voorbereiding van de
Voorjaarsraad, energie en klimaatverandering (Bali-conferentie),
de implementatie van de duurzame ontwikkelingsstrategie, het
maritiem beleid en Galileo/EIT.
* Externe relaties, waarbij de focus zal liggen op de statuskwestie
Kosovo. Daarnaast zullen de uitkomst van de EU-Afrika Top, Iran,
Birma en de Mediterrane Unie aan bod komen.
Voorts zullen de Europese staats- en regeringsleiders een besluit
nemen over de instelling van een `Reflectiegroep horizon 2020-2030'.
Reflectiegroep horizon 2020-2030
De Europese Raad zal een reflectiegroep instellen, die zich zal buigen
over de uitdagingen waarvoor de Europese Unie zich in de komende
decennia gesteld zal zien. Daarbij zal de Europese Raad tevens het
mandaat van de groep vaststellen en -vermoedelijk- tot benoeming van
de voorzitter van deze groep overgaan. Het is nog niet bekend of ook
daadwerkelijk alle leden van de groep gelijktijdig worden benoemd. De
groep zal waarschijnlijk eind 2009/medio 2010 een eindrapport
uitbrengen.
Nederland is van mening dat de groep over een breed mandaat dient te
beschikken waarbij concrete beleidsterreinen aan de orde komen, maar
zich niet met institutionele vraagstukken moet bezighouden. Nederland
bepleit eveneens dat de groep een diverse samenstelling dient te
krijgen.
De reflectiegroep zal bestaan uit een beperkt aantal prominente
persoonlijkheden op verschillend terrein, die op grond van hun
persoonlijke verdiensten zullen worden uitgenodigd. De groep zal een
rapport uitbrengen aan de Europese Raad, die vervolgens zal bezien op
welke wijze de bevindingen van de groep worden betrokken bij de
verdere vormgeving van het Uniebeleid. Uiteraard zullen eventuele
nadere beslissingen worden genomen door de Europese instellingen en de
lidstaten, volgens de in de Verdragen vastgelegde democratische
procedures.
Vrijheid, Veiligheid en Justitie
De Europese Raad zal spreken over de voortgang van de vorming van een
ruimte van vrede, veiligheid en recht. Daarbij komen onderwerpen ter
sprake van zowel asiel en migratie als politiële en justitiële
samenwerking. De Europese Raad zal de uitbreiding van het
Schengengebied verwelkomen. Op het terrein van migratie zal de
Europese Raad vooral spreken over de samenwerking met de landen van
herkomst en het belang dat migratie kan hebben voor economische groei.
Daarnaast zal ook gesproken worden over het bestrijden van illegale
migratie en het verbeteren van de bewaking van de Europese
buitengrenzen. Op het terrein van politie- en justitiesamenwerking zal
de Europese Raad vooral kennisnemen van de voortgang op verscheidene
lopende dossiers, zoals de Europese antiterrorisme strategie en
Europol.
Nederland ondersteunt het principe van een alomvattende aanpak van
migratie, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan samenwerking met de
landen van herkomst en transit als het bestrijden van illegale
migratie. Hooggeschoolde arbeidsmigranten zijn van belang voor het
versterken van onze kenniseconomie. Het is van belang dat de EU bij
het aantrekken van bepaalde categorieën kenniswerkers kan wedijveren
met bijvoorbeeld de VS en Canada. Daartoe zullen er voor deze
kennismigranten meer mogelijkheden voor mobiliteit binnen de EU en
minder bureaucratie moeten komen. Migratie mag echter niet worden
benaderd als een oplossing voor demografische problemen zoals
vergrijzing. Noch mag deze gebruikt worden als excuus voor het
achterwege laten van de noodzakelijke structurele hervormingen van de
arbeidsmarkt. Nederland hecht aan een effectieve uitvoering van de
Europese antiterrorisme strategie. Tot slot, wordt versterking van
Europol ondersteund zodat deze, in samenwerking met Eurojust, een
spilfunctie kan vervullen bij de bestrijding van ernstige
grensoverschrijdende (georganiseerde) criminaliteit.
Economische, Sociale en Milieuaangelegenheden
Globaliseringsverklaring
Tijdens de informele bijeenkomst van staatshoofden en regeringsleiders
in oktober jl., is besloten een aantal hoofdpunten van het EU-beleid
t.a.v. globalisering vast te leggen. Vertrekpunt daarbij is de
discussie die de staatshoofden en regeringsleiders in oktober dit jaar
voerden op basis van de bijdrage van de Europese Commissie "The
European Interest: Succeeding in the Age of Globalisation", waarvan
een verslag uw Kamer is toegegaan (21 501, nr. 373).
Het Portugese Voorzitterschap heeft een conceptverklaring opgesteld,
die als bijlage bij de conclusies van de Europese Raad zal worden
gevoegd.
Nederland vindt dat de tekst een goed overzicht moet geven van de
belangrijke thema's en prioriteiten die de EU ter hand moet nemen.
Wanneer het Wijzigingsverdrag is getekend kan de EU zich vooral
richten op de uitdagingen van globalisering. Het beleid dat aangepast
zou moeten worden ligt op het terrein van de Lissabon-strategie,
klimaatverandering, energievoorzieningszekerheid, stabiele financiële
markten, vrijhandel en open markten, ontwikkelingssamenwerking,
interne en externe veiligheid en migratie.
Nederland vindt het belangrijk dat globalisering niet gezien wordt als
iets is dat Europa overkomt, maar dat de Europese Unie zeer wel in
staat is om de globalisering zelf vorm te geven. Tevens is Nederland
van mening dat de Europese Unie niet haar ogen mag sluiten voor de
mogelijk negatieve kanten van de globalisering. Onze burgers
verwachten dat de EU daarop een antwoord geeft.
Economische en sociale kwesties
De Europese Raad zal het rapport van de Commissie over de
implementatie van de eerste cyclus (2005-2008) van de herziene
Lissabon-strategie verwelkomen. Dit rapport zal op 11 december a.s.
worden gepubliceerd en zal naast voorstellen voor de nieuwe cyclus van
de Lissabon-strategie ook een nieuw pakket van geï ntegreerde
richtsnoeren, landenspecifieke aanbevelingen en een nieuw Communautair
Lissabon-programma bevatten. Deze documenten zullen als basis dienen
voor een discussie tijdens de Europese Raad in maart 2008.
De conclusies van de Europese Raad bieden in zekere zin een
vooruitblik op deze Voorjaarsraad 2008. De conclusies bevatten de
belangrijkste boodschappen ten aanzien van de nieuwe cyclus van de
Lissabon-strategie.
In de voorliggende conclusies wordt verder nog verwezen naar besluiten
van verschillende raadsformaties, onder andere de oprichting van het
EIT en de financiering van Galileo. Nederland acht het van groot
belang dat, mede in het kader van de Lissabon-agenda, aandacht wordt
gevraagd voor Europees onderzoek, innovatie, de interne
marktherziening, betere voorwaarden voor het MKB, Betere Regelgeving,
duurzaamheid en de kwaliteit van de openbare financiën. Voor wat
betreft sociale kwesties, waaronder flexicurity en sociale insluiting,
zal de Europese Raad de besluiten van de Sociale en
Volksgezond-heidsraad van 5 en 6 december jl. herbevestigen.
Klimaatverandering (Bali-conferentie) en energie
In de voorliggende Raadsconclusies wordt aandacht besteed aan het
belang van de klimaattop op Bali en de Global Climate Alliance, een
alliantie tussen de EU en ontwikkelingslanden gericht op adaptatie,
risicovermindering van rampen en integratie van klimaatverandering in
armoedebestrijding.
Tevens wordt verwezen naar het belang van de implementatie van het op
de Voorjaarsraad overeengekomen Energy Policy for Europe.
Nederland hecht eraan dat de Raad zo mogelijk aandacht besteedt aan de
uitkomst van Bali. Afhankelijk van de uitkomst van Bali wil Nederland
de uitkomst verwelkomen als een substantiële eerste stap op weg naar
een internationale overeenkomst en in ieder geval het belang blijven
benadrukken van een sterk en ambitieus Europees beleid.
Daarnaast zal Nederland, met het oog op het in juni 2009 aflopende
mandaat van het huidige Europees Parlement, aandacht vragen voor een
snelle inwerkingtreding van de klimaat- en energievoorstellen die de
Commissie eind januari zal presenteren en het pakket voorstellen op
het terrein van de interne energiemarkt. Ten aanzien van dit laatste
pakket, is het van het grootste belang - ook voor het welslagen van
het ambitieuze Europese klimaatbeleid - dat de besluitvorming hierover
onder het komende Sloveense voorzitterschap wordt afgerond.
Implementatie Duurzame Ontwikkelingsstrategie
Tijdens de Europese Raad van 15/16 juni 2006 is de herziene Europese
Strategie voor Duurzame Ontwikkeling aangenomen, waarin deze
kerndoelstelling van duurzame ontwikkeling als leidend element
bevestigd is (TK 21 501-20, nr. 321). Nederland heeft een actieve rol
gespeeld in het proces, waardoor veel van de Nederlandse
tekstvoorstellen zijn overgenomen in de herziene strategie. Nederland
speelt in het bijzonder een actieve rol t.a.v. de volgende
onderwerpen: het stimuleren van eco-efficiënte innovaties, het
duurzaam inkopen door overheden, de hervormingsvoorstellen voor het
terugdringen van milieuschadelijke subsidies; en duurzaam transport.
Nederland maakt zich evenwel zorgen over de voortgang van de Europese
duurzaamheidsstrategie. In de conceptconclusies van de Raad wordt
vermeld dat verbeterde rapportage over de implementatie van de
strategie uit zou worden gesteld tot 2011. Nederland zal bepleiten dat
de paragraaf over de duurzaamheidsstrategie een prominentere plaats in
de conclusies gegeven dient te worden.
Maritiem beleid
De lidstaten hebben de noodzaak van een maritiem beleid onderkend, met
inachtneming van het beginsel van subsidiariteit. De Europese
Commissie heeft dan ook in de RAZEB van 19 november jl. in algemene
zin steun gekregen voor de Mededeling `Een geïntegreerd maritiem
beleid voor de Europese Unie' en een groen licht voor de nadere
uitwerking en uitvoering van het bijbehorende actieprogramma gekregen.
Het verslag van deze Raad is uw Kamer per brief met kenmerk
DIE-1744/07 op 3 december jl. toegegaan.
Het Portugees Voorzitterschap zal de opeenvolgende inkomende
Voorzitters oproepen het werk aan het nieuwe maritieme beleid voort te
zetten en de Europese Commissie verzoeken eind 2009 een
voortgangsverslag te presenteren aan de Europese Raad.
Galileo/Europees Instituut voor Technologie (EIT)
Op 29 en 30 november jl. heeft de Raad op een voor Nederland
aanvaardbare wijze overeenstemming bereikt over de bouw van Galileo,
met name voor wat betreft de beheersstructuur, het risicobeheer en de
aanbesteding. Kort daarvoor, op 23 november jl., bereikte de Raad
eveneens een akkoord over de financiering van Galileo en het EIT,
alsmede over de oprichting van het EIT.
De Europese Raad zal de door de Raad genomen besluiten verwelkomen.
Bij de voortzetting van het Galileo-project is het voor Nederland in
het bijzonder van belang dat het Nederlandse bedrijfsleven, net als
het bedrijfsleven van de andere kleinere lidstaten, in voldoende mate
moet kunnen deelnemen aan het verdere Galileo-project.
Externe relaties
Kosovo
Zoals vermeld in het verslag van de RAZEB van 10 december jl (brief
van 11 december jl. met kenmerk DIE-1823/07), zal de Europese Raad
verder spreken over Kosovo, mede op verzoek van Nederland. Zonder
vooruit te lopen op de discussie in de VN Veiligheidsraad die volgende
week zal plaatsvinden over het rapport over de trojkaonderhandelingen,
zal naar verwachting geen overeenstemming kunnen worden bereikt door
de Veiligheidsraad over een resolutie over de finale status van
Kosovo. Mede in dat licht moet er rekening mee worden gehouden dat
Kosovo in de komende maanden besluit uit de ontstane impasse een eigen
conclusie te trekken en de onafhankelijkheid uitroept.
In het licht van deze verwachtingen en in het belang van stabiliteit
in de regio, onderschrijft de regering de wenselijkheid dat de
Europese Raad spreekt over de situatie en afspreekt dat de Europese
Unie, in samenspraak met andere internationale organisaties waaronder
met name de NAVO, in dat geval haar verantwoordelijkheid zal nemen en
zal doen wat nodig is tot behoud van stabiliteit in de regio en ter
voorkoming van humanitair leed.
Iran
De Europese Raad zal de laatste stand van zaken ten aanzien van het
Iraanse nucleaire dossier bespreken.
De zorgen over het nucleaire programma blijven onverminderd groot.
Iran heeft nog immer niet voldaan aan de vereisten van de
VNVR-resoluties, waaronder het opschorten van verrijking en het
stopzetten van de bouw van het zwaarwaterreactor in Arak. Bovendien,
zo constateert andermaal het jongste rapport van het IAEA, is het IAEA
nog altijd niet in staat te verklaren dat er in Iran geen
ongedeclareerde activiteiten en/of materialen zijn. Met andere
woorden, het IAEA kan niet met zekerheid stellen dat Iran geen
militair nucleair programma vervolgt. Er is dus vooralsnog zeker geen
reden om de druk op Iran te verminderen.
De Europese Raad zal dan ook ter versterking van het VN-spoor en ter
verhoging van de politieke druk op Iran de mogelijkheden bespreken
voor aanscherping van het reeds bestaande EU-sanctieregime dan wel
mogelijkheden voor het nemen van aanvullende sancties tegen Iran.
Zoals bekend blijft de Nederlandse inzet daarbij gericht op langs
diplomatieke weg te bevorderen dat Iran de VNVR-resoluties alsnog
onverkort en onverwijld uitvoert en blijft Nederland een
meersporenbeleid voorstaan inclusief de rol van Iran in de regio,
mensenrechten en politieke en economische hervormingen.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Bijlagen
* Bijlage | PDF, 173 Kb
Ministerie van Buitenlandse Zaken